IVF Umeå
Jag hade Äggplock den 27:e och återföring den 30:e. Hur blir det då för mig ca?
Jag hade Äggplock den 27:e och återföring den 30:e. Hur blir det då för mig ca?
Vad du kan! Tack snälla för info. Det hade jag inte en aning om. :)
Så test nästa lördag? På kliniken sa dom den 18?
Tack, jo det gick ganska bra på äp. Sjukt vad med grejer de stoppade i en. Lite läskigt.
Hittade 6 ägg och skulle ringa under helgen om befruktning inte skett. Telefonen har än så länge varit tyst. Pepparpeppar. :)
Har tid för återföring imorgon, önskar såå mycket att iaf nåt av äggen delat sig fint.
Underbart! All lycka till. Hade själv sista UL idag. Blir plock på måndag. Spännande!
Sådärja. Äggplock gjort. 8 st. Hoppas på fina ägg. Dem ringer imorgon och berättar hur befruktningen gått. Håll tummar
Hej! Ska försöka svara så gott det går på dina frågor utifrån vad jag vet.
** Nån av er som kan svara på vilket protokoll dom i Umeå brukar köra på vid endometrios eller oförklarig barnlöshet? Eller vid första ivf försöket?
- Vi körde två korta först och sen två långa, och vi har anovulation/oförklarligt som orsak. Ett par bekanta till oss har endometrios som orsak och de körde först ett kort och sen långt. Så det beror nog helt på hur just er situation ser ut vad man väljer.
** Om vi leker med tanken att jag får mens 4e maj, jag har en mens cykel på 27 dagar (varierar mellan 26-28dagar) när sker vanligtvis äggplocket då om man kör korta protokollet ? Får man veta det vid första besöket?
- Det beror på hur du svarar på behandlingen. Om du får köra igång direkt då. För oss har det varit ganska precis 14 dagar från första sprutan till äggplock. Det går inte att säga i förväg hur länge du behöver spruta utan det är därför man gör UL - för att kolla status på äggen.
** Nån av er som kan svara på hur länge umeå brukar odla äggen som regel? Får man veta det innan oxå eller vet man inte det fören äggplocket är över?
- Återigen beror det på antalet ägg och kvaliteten. Vi har aldrig odlat lägre än 3 dagar, men då har vi alltid haft få befruktade. Tror inte att de har någon regel utan gör olika beroende på förutsättningarna.
** Hur gör ni med frånvaro av jobbet? Vi har 30mil enkel väg till umeå så det är ju inte gjort i en handvändning. Har ni sjukskrivit er som en vanlig sjukdom eller har ni sjukskrivit er och berättat att det är pga ivf? Eller har ni helt enkelt tagit sem/komp? Eller har man rätt att vara bort med lön under ivf?
- Jag har varit öppen och ärlig med min chef om IVFen och sjukskrivit mig vid ÄP och återförande. Det går såklart också ta sem/komp men du har ingen rätt att vara ledig med lön vid IVF om din arbetsgivare inte har någon särskild policy för det. Vi har 15 mil enkelväg till Umeå.
** Får man hjälp med boende om man behöver bo kvar mellan plocket och insättningen?
- Kan jag tyvärr inte svara på, men jag tror inte det.
** Kommer göra VUL på mitt hem sjukhus. Hurmånga gånger gör man det innan äggplocket? Och när i processen?
- Återigen beror det på vilket protokoll och hur du svarar på behandlingen. Två eller tre VUL är rätt vanligt. Tror man börjar på stimdag 7 eller 8 med första VUL och sen får du besked från Umeå om fortsatt behandling.
Hoppas att det var till någon hjälp även om det finns väldigt få exakta svar. Det är olika från person till person och mellan olika behandlingar. Stort lycka till med er behandling!
Vi gjorde vår utredning i Skellefteå, fruktansvärt dåligt bemötande! När vi äntligen fick komma till IVF i Umeå så har jag verkligen bara mött fantastisk personal och väldigt kunniga och duktiga läkare. Jag blev ju överstimulerad och låg på sjukhus en vecka över påsk. Till och med under helgen hade dom kontakt med min läkare och han hälsade på mig under min tid där.
Så grattis till er som kommit hit, ni kommer bli väl omhändertagna!
Det var en barnmorska framförallt som jag hade mest kontakt med, Maria heter hon. Riktigt dåligt bemötande från henne, jag ringde och var orolig och hon dumförklarade mig och tyckte att det fanns andra i världen som hade det värre. Detta hände vid flera tillfällen och eftersom hon hade makten så vågade jag aldrig påtala det för någon chef eller så. Vår utredning tog nästan 10 månader pga prover som glömdes, kallelser som skickades om varandra osv. Vid vårt sista möte med dom gjorde vi båda en undersökning där som var under all kritik. Tråkigt och faktiskt rätt förödande under väldigt jobbiga månader.
Känns bra att andra har haft bättre upplevelser, skönt att ni fick så bra bemötande! <3
Fan... då har man börjat blöda igen. Vecka 6+1 idag.... är väl bara ett ge upp än en gång...
Nej, jag har VUL inbokat den 26/5 så de e väl lika bra att vänta tills dess.
Men alla mina mf har börjat precis likadant