• jennyz

IVF Umeå

Det kan vara för tidigt även om du är 6+0...fostret är väldigt litet och beroende på vem som kollar och hur bra de ser... :( men nästa koll ska ni absolut se tycker jag!!

• jennyz

Vårt2012: hoppas blödningen slutat!! Jag blödde ju rätt mycket i början också men är nu i v 34, hoppas det går bra för dig också!!
    Jag har föreliggande moderkaka vilket jag nu i veckan har fått lära mig kan vara farligt, både för mig och bebis, det kan börja blöda mycket helt utan förvarning så både jag och bebis kan förblöda!! Ingen har berättat det tidigare, detta kan göra att man blöder tidigt också...om någon av er får veta att moderkakan ligger långt ner så vill jag bara berätta detta så ni vet om det börjar blöda...jag har inte haft någon blödning sedan ung v10, vilket tydligen är väldigt ovanligt...bra om sjukvården informerar så man vet OM det skulle hända...nu har jag fått restriktioner att hålla mig inom 20 min avstånd till sjukhuset, längre bort är farligt...

• jennyz

Santa86: nej, vad ledsen jag blir för er skull!!! Hoppas att det går hela vägen efter en sommar av uppladdning, ta vara på varandra i sommar, kram!!!

Pinglan2012: ledsen att det visade negativt, hoppas nästa försök är er tur!!! Antar att kliniken vill ha all info när de är tillbaka efter semestern så de kan planera...tror att de börjar lite tidigare med administrationen än med undersökningar och behandlingar...

• jennyz

Om man har riktigt otur kan moderkakan lossna som jag förstår det och då blir det farligt både för mig o bebisen... Ja man undrar ju varför ingen sagt något... känns som att man vill veta sådant, vi har ju varit utomlands och jag har varit ensam med dottern rätt mycket, tänker mycket på det nu, vad hade man gjort om man börjat störtblöda???!!?? Jag har läst om de som tagit sig in till förlossningen snabbt, och att om det hade tagit längre tid så hade minst bebisen dött, så det känns riktigt tungt! Men jag har ju haft tur hittills, inga blödningar så man får hoppas att det går bra, men jag längtar just nu tills vi får träffa vår tjej, har svårt att njuta som tidigare...

• jennyz

Vårt2012: vad härligt besked!! Nej en blödning är aldrig positivt men behöver heller inte innebära något negativt besked, kan de inte säga så istället!?!?!? Jag hade ju en blödning denna gång som var stor, detta var ett koagel bredvid bebisen, så hon verkar aldrig ha lidit av det... Just nu mår båda bra och ni har kommit förbi många hinder redan så de verkar vara kämpar!!

Föreliggande moderkaka är när moderkakan ligger nedanför bebisen, när bebisen växer brukar den oftast följa med bebisen uppåt så problemet löser sig själv men tyvärr inte alltid, så nu när bebisen ligger med huvudet ner och borde fixera sig så ligger moderkaka ivägen, så jag kan inte föda naturligt eftersom moderkakan sätter stopp för bebisen och det skulle innebära massor av blod... Kejsarsnitt har jag inget mot, dottern kom med oplanerat ks, nu vet vi datum och kan planera, men nu finns risken att jag börjar blöda rejält innan, antingen om bebisen försöker fixera och trycker i moderkakan, eller om jag får sammandragningar vilket jag har, och är naturligt i v34, eller helt utan anledning, livmodern ändrar storlek och tänjs ut men moderkakan kan inte tänjas ut vilket kan betyda att moderkakan börjar blöda eller lossna, och det är ju bebisens livlina... men allt detta är ju värsta scenario såklart, det är väldigt ovanligt att klara sig utan blödningar så här långt så man hoppas såklart att vi ska klara fyra veckor till, då ks är inbokat...

• jennyz

De såg att moderkakan låg lågt ner redan på RUL, men i de flesta fall dras den uppåt i takt med att bebisen och livmodern växer... Så nu fastställdes detta vid ett extra UL v33, jag tycker att de borde upplyst om riskerna redan på RUL, men då lät det som att det inte var någon fara, bara att det skulle bli snitt om den inte flyttat sig...

• jennyz

Ja jag tycker också det...bara tur att det gått bra än så länge!!

• jennyz

Jag gjorde kub denna graviditet, och nupptest förra ( bara UL inget blodprov)

• jennyz

Här i Umeå är det gratis vid IVF graviditeter.. Jag gjorde med dottern och då var jag "bara" 31 år... Annars kostar det om man är under 35år, jag hade bara gjort fostervattensprov om kub hade visat ruskigt dåliga siffror eftersom det finns en risk för missfall, känns inte värt det annars...

• jennyz

Hej på er! Rensar lite hemma nu inför bebisens födsel och har 7 stickor digitala ÄL-test (och testgrejen såklart), ett clearblue plustest och ett CB digitalt gravtest som jag gärna skänker till någon av er... Någon intresserad? Ni kan inboxa mig er adress i så fall så skickar jag...

Svar på tråden IVF Umeå