• jennyz

IVF Umeå

Ws mamma: jag tror absolut inte heller att magsjuka är dåligt för ruvningen! Själv fick jag UVI dagen efter ET, var också lite sjuk, och är nu i v 25...tror att det är bra att immunförsvaret är lågt så kroppen inte stöter bort embryot/embryona... Håller tummarna för ett plus om typ tre veckor!!
    De ggr jag plussat har jag mailat kliniken, de har hört av sig och gratulerat och bokat in tid för VUL, kring v7, tidigare är det osäkert om man ser hjärtat slå, så de vill vänta så de kan ge ett säkert besked... Fick komma lite tidigare förra graviditeten pga blödningar, men då var de tydliga med att om de inte skulle hitta ett hjärta som slog, så skulle jag få en ny tid senare, för det kunde vara för tidigt... Efter det VUL så släpper de en vidare till inskrivning hos MVC...

• jennyz

Efter de tömt blåsorna så fylls de igen med vätska, så om man har stimulerats för mycket så blir buken för full, detta kan vara farligt och ska hållas koll på efter ÄP... Om man haft väldigt många blåsor så är risken större...

• jennyz

Nektar: vid min första graviditet hade jag ruskig yrsel efter ung två veckors ruvning, det hade jag inte denna gång, däremot hade jag liite illamående, dagarna innan jag testade var jag med mamma i Sundsvall och julhandlade, mådde lite dåligt då vi inte ätit på ett tag, men största anledningen till att jag hoppades på ett plus var att jag inte fått blod på RD 15-16, har aldrig klarat mig så länge utan blod förut, inklusive förra graviditeten... efter plusset fick jag lite ömma bröst men det tog ett tag och lite molvärk/växtvärk, men jag har inte haft mycket symptom alls, så det har varit overkligt tills jag känt rörelser, vilket jag denna gång kände redan v16 ung... Magen växte dock fort också, när vi berättade för släkt v12 hade de redan gissat det!! Det är ju andra barnet så det har nog hjälpt magen att formas fortare, den putade ut snabbt!!

• jennyz

Hela85: jag tycker 7 ägg lät kanonbra, det är inte alltid bättre med fler i antal, de ggr vi lyckats har jag haft ung 6-8 ägg, andra ggr när vi misslyckats upp till 22 ägg, men sämre kvalitet... Hoppas de myser för fullt nu!! Sist odlade de mina i tre dagar då alla utvecklats fint och är nu i v25!!!

• jennyz

Jag fick göra 3 ET med dottern och till detta plus tror jag att vi gjort ung 3 fet plus 3 ET... Ung samma tid att lyckas, vi började med syskonförsök när dottern var ett år, plussade strax efter hennes treårsdag...

• jennyz

Vi har gjort totalt sex fulla behandlingar, jag är lite osäker på antal fet om jag ska vara ärlig, det har blivit en del, har i princip alltid fått embryon till frysen som kunnat tinas upp, dock har de varit av sämre kvalitet vissa ggr... Men tre fulla försök till att få vår dotter och tre fulla behandlingar med färsk återföring för att bli gravid nu andra gången, så kring 150-180000kr har det nog gått åt, grymt mycket pengar!!! Jag har dock gjort bruttolöneavdrag så jag har inte skattat på summorna, lite tröst...(?)

• jennyz

Fet ingår om det klarar upptining, annars är det bara att betala tyvärr...
    Hur är det nu, är det fler än ett försök som landstinget bekostar även här i Norrland?

• jennyz

Jag vet inte hur de resonerar, man borde kunna fråga dem? Kanske är det så att de odlar vidare om de anser att de kanske inte har toppkvalitet men kan utvecklas och bli bättre? Annars är det ju tokigt! I vårt fall gjorde de också det och ingen klarade sig av fem st tror jag att det var, de var redan odlade tre dagar, men klarade inte en helg till... Tur att h*n som jag fick stannade kvar!!!
    Hoppas du fick guldembryot du också!!

Nektar: jag vågar mig också på ett grattis, kan inte tänka mig att det kan visa falskt plus på det sättet, man får inte kolla på testet mer än 10 min efter man tagit det dock... Nog är du gravid!!! Jag är också ett fan av digitala test, förut testade jag ofta med billiga test, både gravtest och ÄLtest men var osäker ibland så i slutet testade jag inte så ofta men digitalt, ingen chans att missförstå...

• jennyz

Ja vår dotter var tvådagarsodlat och pyret därinne nu tredagarsodlat, så det behövs absolut inte vara blastisar...

• jennyz

Normalt sett så behövs inte extra progesteron då kroppen själv producerar ämnet... Tror att de tycker man ska sluta med dem, jag har dock fortsatt till v 12 båda ggr, andra gången för att jag ville det, första gången pga blödningar och att hon växte dåligt från början...

Svar på tråden IVF Umeå