• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • ak15

Mustikka: tack söta du :)

drömmer om ett barn: de tog en kvart ungefär äggplocket. ja sist var de inte så här, nog kändes de sist men inte så här ont. ida känns de mycke bättre. ja hoppas verkligen att nån har tagit sig för känner inte för att göra om detta nå på närmaste tiden ajajajaj. jag fick tid återinsättning vid halv 2 imorgon :) ska bli himla spännande hoppas hoppas hoppas :) tack så mycket..

hur går de för er?   

• Mustikka

Drömmer om ett barn: Jag är också! mår illa bara jag tänker på dom:/ men det kommer att gå bra, man får tänka på varför man gör det:)
    Vi bor i Umeå, ca 5 min till sjukhuset:)

Vi fick ett mail där dom sa att blodproven vi lämnade förra veckan såg bra ut och att remissen är skickad:D
    Passade även på att fråga när dom stänger inför sommaren, hon skrev att IVF kliniken har öppet fram till midsommar!:)
    Men hon trodde inte vi skulle hinna börja med behandlingen innan sommaren. Men jag bli glad bara vi hinner med nåt.
    Visst har man nåt sorts informationsmöte innan?

• Mustikka

Haha såg just att jag bara skrev "jag är också!"
    Rädd för sprutor menade jag:)

• drömmer om ett barn
    ak15: Förstår att du inte vill göra äggplock igen på ett bra tag. Har man gjort det tidigare så förväntar man ju sig att det ska kännas ungefär likadant. Usch, nu är jag inställd på det värsta! Men är samtidigt rädd för att inte ens komma så långt, tänk om det inte kommer finnas några ägg att plocka ut? Det är mycket psykisk press i det hela känner jag.. Ringer kliniken och meddelar om äggen har delat sig och man kan göra återföring eller hur går det till? Stort lycka till idag, ni ska se att detta blir eran turdag! Glad

Mustikka: Fint att ni bor i Umeå, nära och bra! Glad Blir lite lättare med jobb och sånt också. Om allt flyter på som det ska så kommer jag ha ledigvecka när det blir dags för äggplock och det vore jättebra. Vill inte börja söka ledigt och dra hela historien för chefen. Toppen att era blodprover såg bra ut. Nu är det verkligen på gång! Glad

Jo, det börjar med ett infomöte. Dom skickar en hälsodeklaration hem till er som ni fyller i och skickar tillbaka innan ni ska dit. Vid mötet får ni först prata med läkaren som förklarar hur IVF:en går till, vilken metod det blir och vilka mediciner som skall användas. Sen blir det en gynundersökning med ultraljud. Efter detta fick vi prata med en sköterska som bl a visade hur puregon-pennan fungerade och så fick jag prova sticka mig själv. Vi fick en massa papper med oss och en jättebra "checklista" som förklarar hur allt går till steg för steg.

Sprutor är aldrig roliga men får försöka tänka positivt, vi kommer troligen inte vara spruträdda så länge till! Skrattande Och nålen är jättetunn så det känns egentligen inte så mycket. Jag tror att det svåra är att komma över spärren och ge sig själv injektionen. Man får försöka att inte tveka utan trycka in den snabbt!
  • ak15

Drömmer om ett barn: jo de var inge kul när de gjorde sååå ont :(
    har iaf fått tillbaka ett fin litet fyrcelligt frö :) och fick två till frysen så de känns super...sist blev de inge till frysen. så av 5 ägg : 1 delade sig inte 1 delade sig men slutade dela sig igår och 3 delade sig fint <3 

• Mustikka

ak15: åh va härligt! Grattis till det lilla fröet i magen!:) och underbart att ni fick till frysen också! Nu väntar vi med spänning:) När har du test dag?

• Mustikka

Drömmer om ett barn: Vad skönt om du är ledig vid äp! man vill ju inte ta ledigt för mycket så man måste berätta, känns lite jobbigt om man måste det.
    Tack för infon om mötet, känns bra att ha lite koll på vad som väntar:)
    Ser dock inte fram emot att testa sprutan:/
    Är det en om dagen man tar sen?

• drömmer om ett barn
    ak15: Vilket toppenresultat av dina ägg, STORT GRATTIS! {#emotions_dlg.flower} Det verkar inte vara helt ovanligt att man inte får något till frysen och du fick hela två stycken. Hoppas att ni inte behöver använda dom ännu på ett bra tag utan att färskförsöket leder till ett barn. Så spännande! Nu kommer det svåra: att låta bli att testa innan testdatum.. Glad

Mustikka: Det var så lite så, alltid bra att vara lite förberedd på vad som komma skall. Jo, det blir en spruta om dagen och samtidigt blir det att gå ner till att spraya en puff varje morgon och kväll istället för två puffar/gång.

Det där med att berätta om behandlingen känns inte så aktuellt.. vi har inte ens berättat för släkten. Endast några få vänner vet och det känns faktiskt ganska skönt att inte hela bekantskapskretsen känner till vad vi går igenom. Kan bli jobbigt med alla frågor, speciellt om det misslyckas. Hur har ni andra gjort, berättat eller inte?
  • ak15

mustikka: tack :) har test dag 9/4  :P hur går de för dig då?

drömmer om ett barn: tack :) nej gu inte kommer jag att kunna hålla mig från att testa :P hur går de för dig då? 

• Mustikka

ak15: hur länge tror du att du kan hålla dig från att testa? hihi:)
    För oss är det vänta som gäller, på bekräftelse att IVF kliniken fått vår remiss. Men det kan ta upp till tre månader:/

Svar på tråden IVF Umeå