• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • familjha
    EEJ skrev 2012-04-02 12:12:49 följande:
    Jag vet inte vad som gäller när det är landstingsfinansierat men jag har hört från andra trådar om en familj som flyttade mellan landsting och fick på så sätt fler gratisförsök. När man gå privat så får man väl gå på vilken klinik man vill.

Haha.. det kanske är så vi får göra då med gratisförsöken. ;) Går gratis här i Umeå nu och sen när vi flyttar så vet jag att den kommunen hänvisar till Falun. Gratis i Umeå och Falun om det går. ;)
  • familjha

Hallå jag är ju urkass på det här. kan inte ens få till bred text, inga gubbar, och ja skriver ihop frågan med mitt svar.. Hoppas ni har tålamod med mig ;)

• Emilotta

familjha: denna sida gör inte alltid som man vill =) om du vill ha gubbar och blommor så tryck på den smajlgubben som finns bredvid detta tecken Ω i raden som är precis ovanför i fönster som man skriver i.. lite svårt att förklara kände jag nu=) trycker du på den samljgubbern så finns massa andra symboler att välja på. Vi har tålamodGlad

Vi har också äggplock v.18 eller 19, känns länge dit men kommer gå fort!

• familjha
    Emilotta skrev 2012-04-03 08:50:48 följande:
    familjha: denna sida gör inte alltid som man vill =) om du vill ha gubbar och blommor så tryck på den smajlgubben som finns bredvid detta tecken Ω i raden som är precis ovanför i fönster som man skriver i.. lite svårt att förklara kände jag nu=) trycker du på den samljgubbern så finns massa andra symboler att välja på. Vi har tålamodVi har också äggplock v.18 eller 19, känns länge dit men kommer gå fort!

Tack för informationen. Dock ser jag inte nogon symbol som ser ut som Ω ovanför det här fönstret. Måste ha någon inställning som är gammal eller något. Det enda jag ser är: Välj symbo för inlägget och så är det ett papper, pil, lampa, triangel, frågetecken, gubbe med brillor, glad gubbe, arg gubbe, ledsen gubbe, gubbe med ledsen mun, förvånad gubbe, flirtgubbe, och tuppe upp och ned. Sen finns det inget annat. :/ Jaja.. Jag får köra mina egna gubbar så länge :) Jaha, va kul att vi verkar följas åt samma veckor. Kommer du få din mens då nästa helg ungefär? Har du börjat med nässpray eller kör ni också den korta varianten med bara sprutor?
  • Emilotta

ja jag räknar med mensen framåt nästa helg. på torsdagen tror jag, brukar vara väldigt som en klocka. jag gör långa och började med nässprayen idag. den smakade inte jättebra när den rann ner i halsen, blä=)

• familjha
    Emilotta skrev 2012-04-03 13:01:58 följande:
    ja jag räknar med mensen framåt nästa helg. på torsdagen tror jag, brukar vara väldigt som en klocka. jag gör långa och började med nässprayen idag. den smakade inte jättebra när den rann ner i halsen, blä=)

Ja men då är du nog lite för mig, har lång menscykel. Känns som att man får vänta så länge mellan gångerna då. Hahaha.. ja jag kan bara tänka mig hur osmakligt det måste vara när det rinner ner längst halsen. Har migrän så jag har provat deras nässpray och den kom upp lika snabbt så man fick aldrig någon lindring förutom när jag fick börja med sprutan. Tur jag har en man som kommer ta sprutorna åt mig eftersom jag darrade och fick tokångest när jag skulle prova ta den hos läkaren förra måndagen då vi var på informationen. Då fick man prova sprutorna utan att spruta in något då, men själva kännslan av att nålen for in i magen det pallar jag inte så då e de tur att man har någon annan som vill göra det åt en. hahaha..
  • Mustikka

Hej tjejer! Vad glad jag blir att se att fler har hittat till vår lilla Umeå tråd:D

Har inte hunnit vara här så mycket senaste dagarna. Vi fick sålt lägenheten! Så nu har vi fullt upp med att söka nytt och organisera allt!:) Roligt och spännande men samtidigt stressigt.

Håller tummarna och tänker på er alla!

Kramar!!

• Freja150

Hej på er!

Nu tar jag steget in i en IVF-grupp. Har varit in och läst lite då och då men inte aktiverat mig då jag egentligen velat avvakta tid hos IVF-kliniken. Men nu har jag en fråga till er alla!

Vi har försökt få barn i 3 år nu och remiss för IVF i Umeå ska nu skickas från kvinnokliniken i Gällivare, men innan de skickar remissen vill de att vi tar nya prover - naturligtvis (med vår otur...) missade vi precis denna menscykel så jag måste vänta till slutet av april innan jag kan lämna mina prover. Och DÅ först skickas remissen, eller kanske rent av när provsvaren analyserats.... I bästa fall kommer väl remissen iväg i maj, och med vårdgarantin innebär det att vi borde bli kallade i augusti. Är det någon som har koll på när Umeåkliniken har semesterstängt?   

Som ni säkert alla känner igen er i vill vi ju inte vänta längre än nödvändigt och att det ska vara semesterstäng mitt i allt känns väldigt irriterande!!!

Hur fort har det gått för er att få en första tid i Umeå efter att remissen är skickad?    

• Emilotta

Hej Freja150!

Tyvärr vet jag inte när de har semesterstängt men vad gäller hur lång tid det tar att bli kallad så är det olika. Jag fick höra att just nu låg de på ca 6 veckor från att remissen inkommit men dom gör prioriteringar. Vi tex fick komma redan efter 4 veckor. detta pga att jag har endometrios och går obehandlad för MS i väntan på att bli gravid.  

Hoppas det går snabbt för er att få komma dit, vet hur jobbigt det är att vänta. Välkommen till trådenGlad 

Svar på tråden IVF Umeå