• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • EEJ

Drömmen om ett barn: mina största äggblåsor var ca 10 mm ( ca 10 st) sen fanns det några mindre också, vet inte hur många eller hur mycket mindre.

Umeå ringde vid 16 tiden och sa åt mig att öka dosen till 150 på Puregon och jag ska på nytt VUL i Skellefteå på tisdagsmorgon. Hon trodde på äp och Fet tors/fre nästa vecka.

Hann dom ringa dig idag????

• Smilla03

Hej. Såg den här tråden när jag höll på leta mer info. om IVF i Umeå. Jag har endometrios, jag & min man har försökt i ca 4 år med att bli med barn,Vi har varit i Umeå på träff och vi igång med allt =)

Jag har sprayat med Suprecur nässpray och igår ringde Umeå och berättade att jag skulle börja med sprutorna. Var riktigt riktigt nervös igår när jag skulle sticka mig själv men när det väl var gjort så måste jag säga att det kändes ingenting! Sticket känns inte alls och inte heller när man sprutar in "vätskan" Nästa vecka är det blodprov och sedan ultraljud så vecka 16 är det äggplock. Jätte kul att läsa och följa er som också är på G

• EEJ

Smilla03- skönt att du tyckte att sprutan var piece of cake! Jag tycker också att det går finemang med perugonen, orgalutranen däremot.... När jag ska sticka så sviktar nålen tillbaka, den är inte lika smal och vass så det krävs mer styrka för att trycka in nålen. Den gör inte ont men det är en mer obehaglig känsla!

Är det ert första barn?

• Smilla03

EEJ: orgalutranen, är det ungefär som Gonal F? Eller är det nånting annat. Det låter lite sisådär med att man måste trycka in nålen :/ Usch, jag förstår att det är obehagligt. Ja det är första barnet =) Jag sitter hela tiden och fantiserar att det ska gå vägen nu, det är första gången för oss med IVF också, man har mååånga funderingar, hur många ägg har man, kommer jag bli gravid?, får man missfall? Nä, många funderingar =)  Är det första IVf för er med?

• EEJ

Smilla03: Det är vårt första Ivf försök, vi har ett barn sedan tidigare som kom till på naturlig väg. Vi sökte hjälp efter nästan 2 år av misslyckade försök. Nu har vi köpt ett 3 pack, men det gör inget om det skulle lyckas på första! ð???

Gonal-f vet jag ingenting om, tyvärr!

Lycka till på VUL nästa vecka, det går säkert bra! Jag hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig så jag blev aldrig så nervös. 10 äggblåsor såg man och det känns bra, även om det inte innebär att det finns ägg i alla.

Själva graviditeten har jag ju upplevt och jag kunde väl aldrig tro att det skulle innebära det här för att få syskon!

• Smilla03

EEJ: När ska ni göra äggplock? Det är kanske snart eftersom du gjort ultraljud =) Spännande! jag får hålla tummar och tår och allt som finns för dig eftersom du nog får göra äggplock och återinförande innan mig =)
    Eftersom du varit gravid tidigare så tror jag att det här kommer gå jätte bra för dig.

Glad påsk allihopa, hoppas alla får äta massa god mat och njuta av ledigheten =)

• Annie79

Hej hej allihop.

Väntar på att sambon ska kolla om det finns simmare och därefter ev. göra icsi, om de kan hitta något osv. Någon här som gjort Pesa/Pese, Tesa/Tese  i Umeå och vet hur långt tid det tar 1. innan man får svar? 2. innan man får göra om det och då samköra med ägglossning för färskförsök? Måste det vara en vilotid" emellan? Är det bara privata som har öppet tom. juni månad eller även Landstingsfinansierade? Förra året tror jag det var stängt 15/5-15/8, eller det kanske bara var i Skellefteå, inskrivningsenheten?

Kämpa på alla! Vi har haft ett antal smärre kriser inom förhållande pga. denna utdragna process. Verkligen inte lätt att gå igenom!

Glad Påsk!

• drömmer om ett barn
    EEJ: Kliniken ringde i torsdags och meddelade att på tisdag är det dags för äggplock. Och på torsdag blir det insättning om allt går bra! Glad Vad bra att du inte behövde åka till Umeå för ett andra VUL utan kunde göra det på hemmaplan istället.

Vilken dos Puregon har du tagit innan? Jag fick fortsätta med samma mängd (125) och på söndag kl 22.30 är det dags att ta ägglossningssprutan. Trodde att du och jag skulle få äggplock samma dag, men vi kom ju ganska nära iallafall.

familjha: Jag VÅGADE! Igår tog jag Puregonsprutan själv och jag måste ha prickat ett bra ställe för det kändes ingenting alls, helt otroligt! Men det tog förstås några minuter innan jag tog mod till mig och stack.. Glad

Vet du hur stor del av summan för hotellövernattning man får tillbaka? Vi har inte bestämt oss för om vi ska bo på patienthotellet eller "vanligt" hotell.

Smilla03: Välkommen till tråden! {#emotions_dlg.flower}

Vad duktig du är som tar sprutorna själv. Jag har varit livrädd för dom och först igår tog jag alltså den första själv och det beror enbart på att jag ska jobba det klockslaget i helg som sprutorna skall tas. Annars hade min man fått fortsätta göra det. Men på ett sätt var det bra att göra det, för nu kan jag till nästa IVF och vet att det inte är någon fara! Glad

Du har också kommit långt i behandlingen ser jag, spännande! Har allt gått bra eller har du fått några biverkningar?

Annie79: Välkommen du också! {#emotions_dlg.flower}

Tyvärr vet jag inte svaret på några av dina frågor. Ska försöka komma ihåg att fråga om öppettiderna under sommaren när vi åker dit på tisdag.

Håller med dig, det är verkligen inte lätt att gå igenom denna prövning. Det tar oerhört hårt på både kropp och själ när man kämpar för något utan att lyckas.. Gråter Att vara barnlös är en av de största och tyngsta sorgerna i mitt liv och jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att IVF kan hjälpa oss att bli föräldrar.
  • EEJ

Drömmen om ett barn: jag fick höja från 125 till 150 efter Vul. I Umeå trodde de att det skulle bli äp på torsdag. Spännande! Den dagen blir du ju rent tekniskt gravid! Hur känns det? Håller tummarna för dig!

Smilla03: tack för pepp! Jag är inställd på att misslyckas och är nöjd över att vi köpt ett trepack, då finns det chanser kvar efter det här försöket. Har du något Vul inbokat framöver?

Svar på tråden IVF Umeå