• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Anemon

Susmar! Styrkekram, så här skulle det ju inte gå! Vet precis hur jobbigt det känns när man inte får något tillbaka efter att ha gjort allt rätt. IVF är verkligen inte en lätt resa.

Tror inte kliniken kommer ge oss möjlighet till nytt försök då sista försöket för två veckor sedan blev avbrutet. Vi har kontaktat AVA i Åbo nu och åker över i mars. Sedan ska jag ta nya prover för aktuell status med AMH, FSH osv så får jag se sen vad Falun säger och jag vet inte själv heller om jag tycker det är värt det längre. Tror inte ens på de två vi har i frysen sedan 2010 så jag är väldigt inställd på ÄD. Känns som ett fint sätt att bli förälder på, men jag grät när vi skickade första mailet förra veckan.

• susmar72

Anemon: Jag förstår dej. De tre sista IVF kom vi inte till ET. Funderat på ÄD el adoption första gång som vi inte kom till ET.

• Vi 5

Susmar, men nej så fruktansvärt tufft för er! Vad ledsen jag blir för din skull Har du något stöd? Varma kramar till dig!

Anemon, varma kramar till dig med! Så tufft att behöva avbryta igen! Hoppas förstås på mirakel och i andra hand att ni kommer att växa in i ett beslut som passar er!

• Pippi70

Men åh vilka dystra besked jag läser om när jag kikar in:(

Förstår att besvikelsen är stor susmar!!

Tillåt dig att gråta, ut med sorgen och ta sen nya friska tag!

ÄD är ett välkommet alternativ även för mig och barnet blir en del av mig även om en liten liten cell kommer från en annan kvinna.

Varma kramar till er susmar och Anemon.

Hoppas ni Kryar på er snart vi4!

Och att du kan börja din behandling!

Hur ser planen ut?

Tack alla för era kramar och peppande rader!! Betyder jättemycket och jag ser lite ljus igen!

Gör ett nytt VUL på måndag och då bestäms det när ÄP ska ske. Behöver alla era tummar för att det ser bättre ut då!!!

Tack cff för ditt svar i amhtråden, du kan så mycket om IVF och har några försök bakom dig, är jättetacksam för att du delar med dig och hjälper oss oerfarna!

Det skulle glädja mig enormt mycket om du lyckas nu med denna omgång!!

Lycka till i morgon älva!!

Miss B. Önskar och hoppas och håller tummarna jättehårt för ett stort plus för er!!

• germany
    Susmar - Kära vän, finns här för dig Hjärta. Du ska se att allt kommer att "ordna" sig till det bättre efter ett tag. Kram så länge.

Pippi - Jag hoppas du kommer till ÄP och får ut ägg ur de folliklar som du har. Annars så glädjer det mig att du välkomnar ÄD och har den resan att luta dig mot om det inte skulle gå vägen nu med IVF (vilket jag ju hoppas)

Älva - ET dagen i dag! Hoppas du får tillåtelse att sätta tillbaka 1 embryo då lätt överstimulering kan hjälpa till att få ett plus. Annars får du glädjas åt dina frysisar och ett väldigt fint IVF resultat och de ligger fint där i frysen och väntar på dig i tryggt förvar

Anemon - Hoppas ni får en omgång IVF till och jag vill våga tro att era frysisar kan ge resultat också. Tänker ni inte använda dom innan ni går vidare med ÄD?

MIss B - Spänningen är olidlig! Förstår inte hur du lyckas hålla dig från att testa! Strongt gjort av dig att hålla ut.

Vi 4 - TRist att du varit så sjuk sista tiden. Men det kanske är bra tecken ändå med tanke på immunförsvaret.
    Förstår att det är trist att känna tiden gå och inte kunna göra något åt det. Men snart så är ni igång!
    Apropå de missade hemmaförsöken så förstår jag hur tungrott det kan bli....och att vara sjuk på kuppen måste vara hemskt för att få till lite romantik och tvunget sådant också....till råga på allt
  • MissBoring

hej på er toppen pinglor som hejjar på oss!!
    Jag håller emot, men idag är det mycket ångest. Hopp och förtvivlan omger varandra i en rasande tango Skrattande
    Det är inget som är för eller emot på nått speciellt sätt utan bara känslorna som rusar. Återkommer!

Susmar, kram här med!

• Tuvalina

Susmar! Vet ju precis hur det känns! Vi står i ÄD kö nu och du ska se att när du inser att ÄD kan bli er väg så kommer det kännas ljusare! Stor varm kram till dig!

• MissBoring

Älva, hur har det gått idag? Tänkt mycket på dig! Hoppas du är på väg hem som ruvare nu!!

Måste dock dementera en sak. En god vän till mig har upplyst mig om att jag haft fel gällande överstimuleringen. Det är när man gjort äp och et och DÅ får ÖS symtom som det oftast slutar i en graviditet. Hade det varit "gynnsamt" hela tiden så hade väl läkarna försökt att framkalla detta oftare..