• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Pippi70

Miss B, beklagar verkligen erat minus!!

Vet hur det känns när förhoppningarna är så stora och magkänslan är bra!

Då blir det nästan som att få en chock, eller stor sorg som du beskriver när verkligheten är en helt annan.

En stor varm kram till dig!!!!

• MissBoring
    Pippi70 skrev 2013-02-04 13:03:09 följande:
    Miss B, beklagar verkligen erat minus!!
    Vet hur det känns när förhoppningarna är så stora och magkänslan är bra!
    Då blir det nästan som att få en chock, eller stor sorg som du beskriver när verkligheten är en helt annan.
    En stor varm kram till dig!!!!
    Tack. Choken kom med minuset men sorgen kommer med att drömen om barn tar slut här...

Men shit vad dåliga nyheter det blev idag också!! Men med ägg i blåsorna så blir det ju inte så tokigt med en sväng om i halmen, hoppas ni hittar nått krypin! Hejja er!
  • germany

Pippi - Hoppas du får ta otrivellen så ni ändå har chans att få ett plus, det kan ju faktiskt funka!
    Men trist att läsa om att du inte kommer att komma till ÄP, som det ju var tänkt. Hoppas på det bästa av det hela ändå.

Cff - Hur går det för dig? Blir det resa av? Hoppas du inte klandrar dig alltför mkt om att du själv sabbat dina chanser. Men det är nog lättare sagt än gjort när det gäller var och en av oss....Jag vet att jag skulle känt samma sak som du om jag inte ätit eller tagit hand om mig nog bra i god tid inför stimulering...

KRAMAR till dig, Pippi och återigen en kram till dig Miss B (vad fint av dig att lova tala om här i tråden ifall du känner att du måste lämna tråden, av förståeliga skäl. Kommer att sakna dig redan på förhand.....Hjärta

• Bambi2

cff- jag hoppas SÅ att det ändå går att göra något nu när du har väntat och sprutat så länge!! Om inte annat, så insemination! Försök att inte klandra dig själv! Ibland kan man faktiskt inte ha kontroll över kroppen. Ibland, ja faktiskt väldigt ofta, gör vi allt "rätt" men kroppen trilskas ändå.
    Kramar!

• cff

Jag ger inte upp så det blir resa till Danmark. Men, inget ÄP förrän på torsdag eftersom de inte gör ÄP på onsdagar (vilket skulle vara tidigaste möjligheten om jag skulle tagit sprutan ikväll). Så, jag fortsätter med Suprefacten, men ingen mer puregon/menopur och så Ovitrelle imorgon kväll Glad.

Om inte annat kanske jag kan hinna med lite tidig vårshopping i Köpenhamn - det är ju faktiskt 3 månader sedan jag var där, har inte haft så lång paus från Köpenhamn sedan jag var gravid i början av 2011. Jag älskar frösnapper (giffelliknande bullar med vallmofrön - kan starkt rekommenderas), brukar köpa lite choklad från Sommerfield, äta lunch i torghallarna vid Norreport och bara promenera omkring. Det blir helt enkelt lite av en minisemester på torsdag.

• Älva1973
    cff... å nej så tråkigt med det vul-beskedet Rynkar på näsan
    Hoppas att det går att göra något annat av äggen om de inte kan plockas.

Pippi, beklagar ditt besked också. Samma gäller väl för dig också, att man borde kunna ta till vara på ägget på ett annat sätt?

Nu är jag hemma i alla fall och mår så mycket bättre. Kan röra mig utan att få ont och spänd mage.Har mer ork och energi. Verkar gå åt rätt håll. Kanske ett tecken på att ägget inte fäst då? om överstimuleringen inte triggas igen av hcg nu? Usch.. nu jobbiga väntan på att testa.
  • Bambi2

cff - underbart skön inställning! Jag skulle också ha velat plocka de där äggen om jag hade jobbat på dem så! Skönt också att få åka när man har ställt in sig på det! Men vad sjukt att de inte gör ÄP på onsdagar!?!

Älva! Kul att höra att du mår bättre! Vet att man tolkar allt möjligt men symptom varierar ju så mkt att det verkligen inte går att veta. Vissa testar varje dag; först får de falskt positivt för ÄL-sprutan, sen väntar de på negativt för att sedan veta att det inte är falskt alarm om stickan slåt om till positivt. Men jag vet inte om jag skulle göra så... tror inte man blir lugnare av det. Men kan också förstå dem som gör så.