• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Pippi70

Tack söta ni för för era ord!

Hoppas verkligen att även om follikarna är få, att äggen eller ägget är av bra kvalité! De små kanske kan hinna ifatt med lite tur.. Ska tänka väx väx väx:)

Jobbigt att även om jag har förberett mig på dåliga resultat och förväntar mig ingenting på detta IVF ( är ju trots allt 43 nu ..) så blir jag ändå ledsen i hjärtat...

Det går liksom inte att vara tuff..

• Älva1973

Sett katedralen nu, men inte bajsat Flört
    Vi har gått försiktigt nu i lite drygt två timmar och njutit av solen. Det ska ju vara bra att röra på sig också.
    Köpte ett laxermedel i droppform på ett apotek. En tjej som kunde engelska, det var skönt. Stod att man skulle ta 10-20 droppar, jag har tagit 20 CoolSå om 8 timmar får vi se om det händer något.
    Lite orolig är jag ändå för att jag fått vätska i buken. Tycker att jag blir stinn och det trycker. Blir även lätt andfådd.
    Ska ringa och kolla status på äggen mellan kl 13-14. Men det stod att man inte kunde ringa på dag 4 (idag). Men de kan väl i alla fall ge statusen för dag 3 kan jag tycka. Ringde aldrig igår.

• Älva1973

Ringde och frågade om statusen för äggen på dag tre nyss. Hon rabblade ganska snabbt hur det såg ut. Två hade i alla fall delat sig i 8 celler, sedan kommer jag inte ihåg om det var 6 st 5 celler eller 5 st 6 celler. Sedan var det fallande med fyra, tre och två celler. De med mindre antal celler delar sig nog för sakta antar jag. Så summan är att 8 ägg har gått vidare till PGD och 5-dagarsodling. Hoppas att inga faller bort där.
    Så utav 24 plockade blev 17 befruktade och 8 går vidare. Så för mig innebär det då ca 30% var dugliga av alla plockade.
    Hopas att jag får en skriftlig rapport på utvecklingen för varje dag. Siffernörd som jag är Flört 

• MissBoring

Älva, vad skönt höra så många har haft en bra resa i värmeskåpet :) Be att få med protokollet hem eller iaf kopia eklart! Lycka till imorgon Solig vilken tid ska ni va där så jag kan tänka lite extra på er?

• Älva1973

MissB: Klockan 12 ska vi vara där :)

Då skönt när denna resa är över och man får komna hem igen. Hoppas vi får en ET, men som det känns nu så har jag ju ganska stora problem med magen. Hoppas fet beror på tarmarna och inte vätskan. Jag är beredd att chansa med ett ET. Frågan är om man har större chans att misslyckas om man är/blir överstimulerad under någon del av processen?

• MissBoring
    Älva1973 skrev 2013-01-31 14:51:44 följande:
    MissB: Klockan 12 ska vi vara där :)

Då skönt när denna resa är över och man får komna hem igen. Hoppas vi får en ET, men som det känns nu så har jag ju ganska stora problem med magen. Hoppas fet beror på tarmarna och inte vätskan. Jag är beredd att chansa med ett ET. Frågan är om man har större chans att misslyckas om man är/blir överstimulerad under någon del av processen?
    vad jag har läst så har de som blivit överstimulerade oftare blivit gravida. Men om det är så jätte bra för kroppen är väl en annan femma..
  • Vi 5

Älva, jag har hört som msB att (lätt) överstimulering ökar chanserna till grav. Om du har flera bra vilket det ju ser ut som så skulle jag def ha tagit ett tillbaka, (alltså så länge som det inte är riskabelt för dig) det är ju ändå lite risk att man förlorar embryon vid frysbox.

MsB, känns så där, orkar inte riktigt tänka på det. Känns som att månaderna gått i onödan och dessutom att förutsättningarna blivit sämre då vi båda varit sjuka. Tänker särskilt på makens simmare som fått utstå hög feber i flera dagar Missade lite på hemmaförsöken nu med, vi var för sjuka och orkade inte hela vägen in i mål. Hur känns det för dig? Orkar du vänta med testning? Håller mina tummar hårt!

Susmar, hoppas så på bra besked idag!

Pippi, varm kram, så klart att man ändå blir ledsen och besviken!

• MissBoring
    Vi 4 skrev 2013-01-31 18:48:35 följande:
    MsB, känns så där, orkar inte riktigt tänka på det. Känns som att månaderna gått i onödan och dessutom att förutsättningarna blivit sämre då vi båda varit sjuka. Tänker särskilt på makens simmare som fått utstå hög feber i flera dagar Missade lite på hemmaförsöken nu med, vi var för sjuka och orkade inte hela vägen in i mål. Hur känns det för dig? Orkar du vänta med testning? Håller mina tummar hårt!
    Åh vad tråkigt ni blivit sjuka uppepå allt Rynkar på näsan då förstår jag verkligen det känns än tyngre. Hoppas det vänder för er nu och att det blir lite lättare framöver.
    Vad gullig du är som håller hårt Solig Det känns som det går bra med att vänta och testa. Idag sa han att om jag verkligen vill så får jag testa tidigare, men just nu så håller sig testdjävulen borta och jag känner mig ganska lugn så då väntar jag! Men ingen vet hur det känns imorgon Skrattande  
  • susmar72

Hej, det blev inget ET. Vissligen ett mognet ägg, gick inte att befrukta. Pratade med läkare senare, fick veta att IVF inte kan hjälpa oss längre. Ska tänka vidare på ÄD el adoption.

• Älva1973

Vi4, tråkigt med sjukstuga. Det kan ställa till rätt mycket i planeringen

Susmar: fy så tråkigt, massa stärkande kramar till dig.

Laxermedlet gjorde susen lite tror jag. Fick vara med om ett ohyggligt förlösande toabesök. Det finns hopp inför morgondagen känns det som :)