• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff

Germany - För min del så uppskattar jag ditt sällskap här i tråden - även när du är gravid :). Och vi behöver solskenshistorier och det är härligt att få följa era olika graviditeter. Jag tycker inte det är jobbigt att du berättar om det - men om någon annan tycker det är jobbigt kan jag förstå det också, så då får de "räcka upp handen".
    Dock så kommer du kanske inte att få så vettiga svar från oss vad gäller "graviditetsfrågor" eftersom en hel del av oss har bristande erfarenheter där - än så länge. Men stötta det kan jag göra, oavsett brist på detaljkunskap om graviditeter (iaf framgångsrika sådana).

Jag förstår om ni kanske skulle vilja ha en systertråd - men om jag skall vara ärlig så skulle det samtidigt få mig att känna mig lite utanför... Ni som är gravida tillhör ju liksom "klubben" nu, tillsammans med alla andra lyckliga som väntar och får barn, och försvinner ni härifrån blir det så tydligt - att det är två olika "världar"... Men, ni skall göra det som känns bäst för er - och förmodligen varierar det över tiden, precis som orken och behovet av FL går upp och ned för oss alla.

Jobbigt att du mår så dåligt - förstår att du mest vill att tiden skall gå. Önskar att jag för en stund kunde lyfta av dig illamåendet. Det blir spännande att se om det är en flicka ni väntar - alla som jag känner som mått riktigt illa har fått flickor :).   

• Älva1973

Jag håller med cff, jag uppskattar de som stannat kvar fastän de blivit gravida.

Jag har ju haft två graviditeter tidigare, men inte mått så där dåligt. Har två pojkar. Men jag har läst att det inte spelar så stor roll vilket kön man bär på, det kan var individuellt för varje kvinna hur dålig man blir.

Jag ringde kliniken och fick komma på undersökning. Allt såg normalt ut efter att ha plockat så många ägg samt haft hyperstimulering. Om det inte blir värre så blir det ET på fredag kl 10. Jag fick en spruta smärtstillande i skinkan innan jag åkte tillbaka till hotellrummet. Men eftersom jag är lite nojjig och kan jaga upp mig så mycekt så blev jag yr och höll på svimma då vi skulle gå ivög till spårvagnen. Det var jätteläskigt då snön lyste lika starkt som en glödlampa i ögonen och de mörka partierna fick en konstig kontrast i sig. Kansek var det sprutan jag fick...vet inte. Men nu ligger jag på hotellrummet i alla fall och vilar...igen.

Jag frågade om statusen på äggen och det var 17 som blivit befruktade. Nu vet jag inte om de gjorde ICSI eller om de fick simma själva. Utav dessa är det 11 som är på väg att gå vidare för tester. Men ska ring mer på onsdag och fråga. Man kan ringa ett numer och få information om tillväxten. 

• Pippi70

Grattis Älva till så många ägg!! Nu håller vi tummarna för att det blir ET på fredag med fin fina embryon.sätter du in ett eller två då?

Om du blir sämre och ev att det inte blir ET nu, så får du säkert många fina till frysen!! Men hoppas du snart blir bättre!

Germany.. Söta du! Du är så omtänksam och snäll. Önskar även jag att jag kunde ta bort lite illamående från dig...hoppas hoppas du snart ska må bättre!! Prova de mediciner som finns att få mot illamående, men vet med mig själv att det tar emot att stoppa isig massa piller när man har en liten i magen. Men det finns flera som är helt ofarliga.Tänk att du måste få behålla näring!!

Stanna gärna kvar i tråden! För min del blir jag bara glad när du tittar in( såklart inte av att läsa att du mår dåligt)

Och vi är ju en del här som har varit gravida som kan ge dig råd, även om det är en dhea tråd.. Och stöd ger vi varandra oavsett var vi står på vägen till målet.

Kramar till alla!!

• susmar72

Germany: en stor kram till dej. Ta hand om dej. Stanna kvar i tråden, uppskattar dina inlägg.  

• MissBoring

Germany, stor kram till dig!! Du får gärna vara kvar här för min del och jag hoppas samtal och hjälp kommer hjälpa dig till att snart må bättre. Kanske kub kan va en milstople och att det kan bli lättare efter det!

Jag är inne på ruvar vecka 2. Tyvärr har jag inga känningar allls så tvivlet börjar göra sig påmind.. men jag försöker tänka att det kan ju va en och inte två där inne och då är det ju inte säkert det blir så mycket symtom och några får ju faktiskt inga symtom alls... De gånger jag blivit gravid så har brösten börjat växa på mig så det är väl mest det jag känner är uteblivet som jag söker just nu men men.. Tyvärr så har jag lovat mannen att inte tjuvtestaFörvånad Kan lova det va i ett svagt ögonblock Skrattande men nu får jag väl stå mitt kast..

• Sunseed

Hej!
    Några av er känner jag eftersom jag också är IVF:are och jag följer er i periferin eftersom jag inte kan något om DHEA. När jag läste Germanys inlägg ville jag tipsa om en gravid-tråd för IVF:are där man nog känner sig mer hemma.
    www.familjeliv.se/Forum-11-354/m58288804.html
    Jag pm:ar dig Germany också!

Och jag hejar på er som bara den! Hjärta 

• Sunseed

Germany, jag kunde inte PM:a dig men om du har frågor så hör av dig. Du är fullt normal. Solig