• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • MissBoring
    Pippi70 skrev 2013-01-28 15:33:46 följande:
    När har du TD miss B? Hoppas!!!

Jag ha TD på tisdag om en vecka... dom har tagit i med råge med väntandet tycker jag =\ men förhoppningsvis ska jag ju vänta i 9 månader så kanske lika bra jag försöker vänja mig
  • germany

Så fina ni är, allihopa Hjärta. Tack för era svar.
    Då vet jag att det är ok om jag ibland skriver av mig om hur allt förlöper och självklart vill jag ju vara här med er för att få glädjas åt kommande plus, för det kommer att trilla in då och då vad tiden lider.

Vi 4 - Jag har provat åksjukebanden och de har inte alls funkat på mig. Men hade bestämt att jag efter helgen skulle köpa tabletter och jag tog första i går f.m och de hjälpte mot värsta illamåendet, men blev efter ett tag väldigt trött (men för mig var det behagligt med enbart trötthet, är ju sjukskriven också så det gör liksom inget om det "bara" är tröttheten jag känner).

Miss B - Symptomen kan mkt väl komma senare, tänk på att många inte känner symptom förrän mensen lyst med sin frånvaro ett tag. Duktig du är som inte tjuvtestar. Väntar med fortsatt spänning på när den dagen är inne Solig

Susmar - Kör försiktigt och stort lycka till i morgon på ÄP. Tummar hålls starkt uppåt för er!

• germany
    Sunseed skrev 2013-01-28 16:26:28 följande:
    Germany, jag kunde inte PM:a dig men om du har frågor så hör av dig. Du är fullt normal. Solig

Tack, vad snällt att tipsa om tråden. Ska absolut favorita den och skriva lite smått bara jag kommit en liiiten bit längre in i graviditeten. Jag lägger till dig i min adressbok snart så kan du skriva till mig om du vill (om inte jag hinner skriva några rader till dig först)

Skönt att jag då verkar vara fullt normal Flört
  • Älva1973

Måste bara fråga er om ni fått östrogen efter äggplock utöver progesteron?
    Jag funderar på det är så att min onda mage (den övre magen) beror på biverkningar av medicinen. Det känns precis som magkatarr med lätt illamående. 

• Kattflickan

Kul att höra av dig Germany! Jobbigt att du mår dåligt men det är normalt och för min del hade det helt gått över efter v 12 så håll ut! Det varar troligen bara några veckor till. Skönt att medicinen funkar på dig.

• cff

Lycka till imorgon Susmar! Jag kommer att tänka på dig och hålla tummarna för att de plockar ut riktigt finfina ägg.

• Vi 5

Susmar, även jag kikar in för att önska lycka till!

MsBoring, inte lätt att veta vad man ska tolka, tror att det är himla svårt att få veta hur det gått genom att tolka sina symptom, även om vi alla förstås tolkar symptom för brinnande livet. Håller tummarna. Menar du att du lovat att inte testa före nästa vecka? Eller före ett eget utsatt datum?  

Älva, inget östrogen här. Det låter verkligen som att du är lite överstimulerad, fortsät att ta det jättelugnt så håller vi tummarna att det blir ET.Har du något mot agkatarren? Typ novalucid eller omeprazol? Kan du få det av kliniken? blir ju ändå värre magont av det kan jag tänka.

• cff

Jag gör ett försök till att starta en lista med "resultat"/effekter av DHEA (FLs gränssnitt lämpar sig inte riktigt för tabeller, men i nedanstående har jag använta enter och mellanslag för att få texten någotsånär i kolumner).
    Om ni tycker att vi borde ha andra rubriker på kolumnerna - justera/lägg till så mycket ni vill.
    Lägg gärna till er i listan.  

Namn          Startade DHEA/ dos          Effekter
    cff                 dec 2011 /                          Högre (men fluktuerande) AMH. I nov 2012 bästa stimuleringen
                         75 mg/dag                          = antalet ägg) någonsin (på 9 stimuleringar med start aug 2009)

• cff

Nu blev listan "ful" iaf. Jag försöker igen

Lägg gärna till er i listan. 

Namn   Startade DHEA/ dos    Effekter
    cff          dec 2011 /                     Högre (men fluktuerande) AMH. I nov 2012 bästa stimuleringen                     
                 75 mg/dag                      = antalet ägg) någonsin (på 9 stimuleringar med start aug 2009)  
                                                        Mår jättebra sedan jag började med DHEA (piggare mm) 

• Anemon

Susmar, lycka till nu i morgon

MissB, håller tummarna för ett fint plus till dig.

Älva, hoppas du mår bättre och kan ladda för ET och hemfärd med ett fint litet embryo som ska boa in sig!