• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • MissBoring

Mba 12 lycka till med ruvandet.

Tuva, tummarna för dig här med att dom andra skyndar långsamt å kommer ifatt!!

Germany, grattis till bra vul, hoppas samma för dig att det blir flera jämna.

Vi4, hur har du det?

• Kattflickan

Grattis Germany! När blir det ÄP? 

Tuvalina: Du måste ha gjort tidigt vul då det inte är ÄP förrän på måndag?

Millan 

• germany
    Kattflickan skrev 2012-10-29 23:29:41 följande:
    Grattis Germany! När blir det ÄP? 

Tuvalina: Du måste ha gjort tidigt vul då det inte är ÄP förrän på måndag?

Millan 
    Det blir ÄP på måndag. Jag ska erkänna att jag i skrivande stund känner mig helt tom och nästan "bryr mig inte" känsla inombords....tror att jag liksom stänger av vad som kommer att ske och inte ske.
     Naturligtvis bryr jag mig ju, men antar att det är mitt sätt att hantera min rädsla och att jag nästan omedvetet stängs av så här mellan varven. Kroppen kanske är klokare än vad jag tror som förmodligen vill skydda mig från ont. Jag tar ingenting för givet, men hoppas förstås på det bästa. Tror inte man kan göra så mkt mer nu utan bara flyta med och försöka må så bra som möjligt genom att försöka vara fullt sysselsatt så att de mindre bra tankarna inte får chans att sätta klorna i en.
  • germany
    Tuvalina skrev 2012-10-29 21:41:34 följande:
    Härligt Germany, det låter hoppfullt!!

Jag är på dag åtta idag och hade tre follikar som var 14 - 15 mm. En var större.... nämligen på 21 mm så min förhoppning är att den hejdar sig lite och att de andra stadigt växer i kapp!!

Nästa måndag blir det ÄP!

Kram!
    Hoppas din större follikel hänger kvar, de andra 2 var ju jättefina i storlek.
    Lite festligt att vi fortfarande är så lika i tiden gällande behanlingar och så att vi båda har lågt AMH.
    ÄP för mig blir också på måndag. Jag ska på vul på torsdag för att se hur det ser ut.
    I dag lär jag få svar på E2 provet och får väl se om dosen ska justeras. Sprutar med 412 IE Menopur.

Sköt om dig och boosta nu bra energi inför nästa vecka Glad.
    Kram tillbaka Hjärta
  • germany
    MissBoring skrev 2012-10-29 21:53:55 följande:
    Germany, grattis till bra vul, hoppas samma för dig att det blir flera jämna.

Vi4, hur har du det?

Tack ska du ha. Är du snart i gång med nytt IVF eller hur ser planerna ut?
    Hoppas du hinner med en behandling innan jul.
    Själv så ska jag väl inte ens tänka i framtid.....men om vårat IVF ej lyckas nu så känner jag i hela kroppen att jag nog vill ge IVF en allra sista chans innan vi slutligen går över till ÄD. Men givetvis så ska jag inte tänka på det nu....först det IVF vi nu är mitt inne i Tungan ute.

• germany

Vi 4 - Hur har det gått för dig och ditt DHEA-S prov? Lyckades du få ta provet med det frysta blodet?
    Fått svar på de andra proverna du tog? Vad händer nu härnest för dig?

• Vi 5

Germany, det låter ju toppen med så många fina folliklar, jag tror hårt på att det är din tur att lyckas nu! Jag brukar försöka med samma strategi, hålla mig sysselsatt. Det är ju ett bra sätt för att stå ut, men kanske är det bra att stanna upp någon kort stund då och då för att bekräfta sig själv och de känslor man har.
    Jag har inte hört från läkaren så jag hoppas proverna analyseras för fullt.

Msboring, du är så omtänksam, jag har haft det rätt jobbigt och har inte vågat/orkat fråga min man om ytterligare försök. Han var ju inställd på att det var sista. Jag har känt mig ensam och rätt eländig, upptagen med tankar på att jag i framtiden kommer bli bitter och gräma mig över att jag inte gjorde allt jag kunde. Nu har jag pratat med honom och han förstår min känsla, han är säger han orolig att det om det blir ett barn till ska bli något fel eftersom vi dels är så gamla och dels vi manipulerar med naturen. Hur ska det bli för ett barn med funktionshinder när vi är så gamla, den typen av funderingar har han. Och så är det alla pengar för så liten chans. Han sa iaf ja :) så nu snurrar alla tankar på hur jag ska gå " all in" på bästa sätt.

• MissBoring
    Vi 4 skrev 2012-10-30 09:20:35 följande:
    Msboring, du är så omtänksam, jag har haft det rätt jobbigt och har inte vågat/orkat fråga min man om ytterligare försök. Han var ju inställd på att det var sista. Jag har känt mig ensam och rätt eländig, upptagen med tankar på att jag i framtiden kommer bli bitter och gräma mig över att jag inte gjorde allt jag kunde. Nu har jag pratat med honom och han förstår min känsla, han är säger han orolig att det om det blir ett barn till ska bli något fel eftersom vi dels är så gamla och dels vi manipulerar med naturen. Hur ska det bli för ett barn med funktionshinder när vi är så gamla, den typen av funderingar har han. Och så är det alla pengar för så liten chans. Han sa iaf ja :) så nu snurrar alla tankar på hur jag ska gå " all in" på bästa sätt.

Jag förstår det varit/är jobbigt. Svårt att ta hand om känslorna runt omkring det här med barnlängtan och när det är dags att tro man gjort allt..
    Jag är som din man, inne på samma som hans funderingar också. Men samtidigt så kan jag inte tro det ska ske när vi äntligen lyckas!
    Vi är också inne på att detta är vårt sista försök. Jag försöker att få maxat det och jag hoppas verkligen det blir ett bra försök Glad
    Lycka till till oss alla!
  • Vi 5

MsBoring, ja även jag har sådana tankar! Så ni är också inne på att det är sista försöket denna gång, då får vi hjälpas åt och stötta varandra. Har ni funderat på om det är sista försöket totalt sett, eller är det sista IVFförsöket? Om jag får fråga, du behöver inte svara. Själv funderar jag på det, det är ju knepigt, för man kan ju fortsätta med hemmaförsök, men det tär så ofantligt på relationen (för oss), och så länge vi försöker kommer jag ha hoppet kvar och det är ju också jobbigt, så kanske är det att släppa det helt som gäller...
    Men nu ska vi tänka att detta kommande försöket kommer att ge utdelning! Hur kom det sig att du valde långa metoden? Har du trappat ner DHEA?

Lillstoran, har du någon information om varför man skulle sluta med Q10 vid ET? Vi har kört hemmaförsök denna gång och jag funderar på anledningen till att sluta, eller om det med tanke på den lilla chansen är lika bra att fortsätta äta det i avvaktan på nästa IVF. Det är kanske någon annan som vet annars?

Germany, såg att mitt svar blev lite kort till dig, jag skrev på mobilen och det blir ibland mer kortfattat än jag tänkt mig! Tänker i alla fall mycket på dig och är glad för det hittills fina resultatet du fått! De som är 10mm kan absolut växa i kapp, det gjorde det iaf för mig mina två första försök. 5 st var runt 10mm och läkaren sa att de var för små och inte skulle komma i kapp, men det gjorde de Så nu utgår vi från att dina småttingar växer fint. De kan ju växa 2 mm om dagen och då hinner de ju bli lagom till på måndag.

• MissBoring
    Vi 4 skrev 2012-10-30 10:36:12 följande:
    MsBoring, ja även jag har sådana tankar! Så ni är också inne på att det är sista försöket denna gång, då får vi hjälpas åt och stötta varandra. Har ni funderat på om det är sista försöket totalt sett, eller är det sista IVFförsöket? Om jag får fråga, du behöver inte svara. Själv funderar jag på det, det är ju knepigt, för man kan ju fortsätta med hemmaförsök, men det tär så ofantligt på relationen (för oss), och så länge vi försöker kommer jag ha hoppet kvar och det är ju också jobbigt, så kanske är det att släppa det helt som gäller...
    Men nu ska vi tänka att detta kommande försöket kommer att ge utdelning! Hur kom det sig att du valde långa metoden? Har du trappat ner DHEA?
    Klart du får fråga!!
    Jag inboxar dig Glad

Långa medtoden nu för att korta fungerade inte lika bra. Långa 7 ägg 5 befruktade och 3 som överlevde. Korta 4 ägg 2 som blev befruktade och 1 som överlevde.. så det känns rätt att prova långa igen nu!!

Har inte trappat ner än, den 24:e oktober hade jag ätit i 3 månader så jag tänkte jag äter till nästa blödning och då slutar jag. Då blir det nästan fyra månader och det känns bra. Vet att man inte behöver sluta förrän vid plus men det känns bra för mig att sluta så här så därför gör jag det.   

Svar på tråden Tips om dhea