• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Germany, hur har det gått idag?

June, välkommen hit! Prasteron och DHEA som man köper på DHEA.com verkar vara samma, jag har provat båda och båda är microniserade tex. Jag har heller inte märkt någon skillnad. Prasteronet är dock i form av en kapsel och DHEAt var i en mindre hård tablett, jag vet inte om det kan göra någon skillnad. I de studier som är gjorda har man sett att det är bättre ju längre man äter det, chanserna ökar något för varje månad, men verkar efter 9-10 månader plana ut (men jag vet inte om man undersökt längre behandling, det kan ju vara därför det planar ut). Men brukar säga att man ska ha ätit det i 3-4 månader, men jag har också hört ca 2 månader. Om man tänker att det från rekryteringen av folliklarna tar 60-90 dagar till äl så borde det vara bättre att ha ätit det i runt 3-4 månader för att det ska få chans att ha gått genom hela systemet.

cff, jag tjuvläste i en annan tråd och vill gratulera till det finfina resultatet!!!!

• germany

Kan tipsa om att jag har en kompis i Stockholm som numera säljer DHEA i homeopatisk form  (Wild Yam).
    www.hagenmalm.se

Vi 4 - Av mina 9 folliklar så är i allafall 6 st i fin storlek, tvivlar på att de övriga 3 kommer att hinna växa klart.
    Däremot så har det uppstått annat problem (kommunikation mellan hemortsläkare och IVF klinik kan inte ha funkat över huvud taget....). Väntar på att få prata med läkare på IVF klinik. Orkar inte skriva just nu vad problemet är. Återkommer kanske sen om jag orkar.  Men hade kommunikationen mellan dessa två ställen fungerat så skulle jag inte sitta i denna siutation just nu, så himla onödigt! Skrikandes

• Tuvalina

Men Germany! Blir bekymrad å arg å dina vägar nu!! Vad fasiken! Hoppas för allt i världen att det ordnar sig och att du får göra ÄP på måndag! Jag som tänkte att jag säkert skulle få se dig där då!!kram

• germany
    Tuvalina skrev 2012-11-02 09:10:56 följande:
    Men Germany! Blir bekymrad å arg å dina vägar nu!! Vad fasiken! Hoppas för allt i världen att det ordnar sig och att du får göra ÄP på måndag! Jag som tänkte att jag säkert skulle få se dig där då!!kram
    Jag tänkte också att vi kanske kunnat få säga hej till varandra i väntrummet. Får väl se hur det blir med resan.
    Känns ju väldigt trist att låta mina äggblåsor bara få försvinna i tomma intet.....Vågar inte tänka varken det ena eller det andra....bara väldigt less och typiskt att det ska bli nåt mera strul kring mina behandlingar.
    Fick dessutom jaga recept då min läkare skrivit ut för lite orgalutran och kortison hade han också glömt skriva ut fast han lovat. Tur att Falun fanns som kunde rycka in och faxa iväg recpet.

Väntar på samtal.....men vill bara ta på mig jackan och gå ut och andas friskt syre och gå av mig lite frustration.
    Men det blåser ute så jag får vackert sitta inne och vänta så jag hör vad dom säger i luren.

• germany

Skulle ju skriva att det är toppen att du ikväll sätter sista sprutan och att ÄP för din del är nära. Du ska se att det kommer att komma ut ägg ur dina blåsor som också klarar hela "alltet" fram till ET. {#emotions_dlg.flower}

• cff

alynda - appropå DHEA-provet. Jag skall just byta VC och eftersom jag ville försäkra mig om att jag skulle kunna få provremisser från den nya innan jag bytte så ringde jag dem och frågade. Jag sa att jag sjävmedicinerar med ett tillskott och behöver därför hålla koll på vissa värden. Vidare sa jag (utan att ge dem chansen att säga nej till att skriva remisser) att jag såklart betalar för proverna och är väl medveten om att jag får tolka dem själv. Den nya VC-läkaren sa att det var inga problem (de vill ju gärna att man skall lista sig hos dem, det är så de tjänar pengar - kanske är det lättare om man vänder sig till en privat VC). Tänkte bara ge dig en liten inspiration ifall du funderar att gå den vägen för att få ta DHEA-provet. Just det här att man ändå kommer att ta medicinen (självmedicinera) och vill följa upp pga det tycker jag bör vara ett gott skäl för VC-läkaren att skriva remissen. Låt oss veta hur det går.

• Tuvalina
    germany skrev 2012-11-02 09:37:01 följande:
    Jag tänkte också att vi kanske kunnat få säga hej till varandra i väntrummet. Får väl se hur det blir med resan.
    Känns ju väldigt trist att låta mina äggblåsor bara få försvinna i tomma intet.....Vågar inte tänka varken det ena eller det andra....bara väldigt less och typiskt att det ska bli nåt mera strul kring mina behandlingar.
    Fick dessutom jaga recept då min läkare skrivit ut för lite orgalutran och kortison hade han också glömt skriva ut fast han lovat. Tur att Falun fanns som kunde rycka in och faxa iväg recpet.

Väntar på samtal.....men vill bara ta på mig jackan och gå ut och andas friskt syre och gå av mig lite frustration.
    Men det blåser ute så jag får vackert sitta inne och vänta så jag hör vad dom säger i luren.

Då tror jag att det kommer ordna sig till på måndag! Vi kommer ses där kl åtta?

KRam!!!
  • Vi 5

Germany, men gah :€ det är ju det sista du behövde! Jag hoppas verkligen att det ordnade sig och att du ikväll tar din äl- spruta! 6 fina är ju fantastiskt!

Anne tänker på dig och nu är du nära. Sköt om dig!

Jag fick svar idag, låg på 4,1 på DHEA så jag gissar att jag verkligen behöver den. Man verkar ju dock inte veta hur snabbt den omsätts, hade uppehåll ca 36 h innan. Låg bra på testosteron, hon ringde när jag var på cykeln så jag frågade inte om alla detaljer utan ber att få dem ist.
    TSH var 1,8 -skönt. Kortisolet lågt vilket anses bra, men utifrån teorin om HPA-axeln och att binjurarna faktiskt kan bli utmattade och inte klara att producera kortisol efter långvarig stress, vilket jag är rätt övertygad om har hänt mig, så känns det lite oroväckande att det var så pass lågt. Ska läsa lite om det. Sammantaget bra besked att få och jag tänker fortsätta med DHEA.

Har fö funderat på att börja med inofolic undrar nu om ni fått biverkningar och iså fall vilka?

• germany
    Tuvalina skrev 2012-11-02 18:14:10 följande:
    Då tror jag att det kommer ordna sig till på måndag! Vi kommer ses där kl åtta?

KRam!!!
    Vi åker ner för ÄP i allafall. Vi får sen se vad som händer på kliniken. Äggen ska i allafall plockas.
    Aldrig i livet att jag skulle vilja slösa bort äggen när jag nu är så gott som klar med stimuleringen.
    Men känns tråkigt att inte bara kunna få slappna av och hoppas på ET....nu är målet inriktat på att få ÄP avklarat....resten vad som ska ske vare sig det finns ägg eller ej vet vi ju ännu inte :(

Ja, vi kanske ses på måndag morgon.
    Kör försiktigt och sköt om dig / er tills dess.
    Kram tillbaka!
  • germany

Vi 4 - Tack för att du frågar. Tänk vad vi bryr oss om varandra i den här soppan vi alla går igenom fast på lite olika sätt och tide......Det är bara ni som också kämpar som riktigt kan förstå. Ni vet nog hur jag menar :)
    Tog sista menopuren nyss, ÄL sprutan i morgon (om jag i allt virrvarr uppfattade sköterskan rätt...)
    Jag tycker inte denna IVF omgång är kul för fem öre Rynkar på näsan, känner bara att det inte var så här jag ville att det skulle bli, dvs en massa strul och det mot slutet av stiumeringen som vi då hade kunnat sluppit om kommunikationen hade fungerat ganska så mkt bättre mellan  hemortsläkare och klinik. Men blicken framåt och så har jag lovat min man att nu försöka göra resan till kliniken så lättsam som möjligt. I morgon kanske jag kan lova honom det när jag sovit lite bättre och vilat hjärnan (har varit en hel del telefonsamtal i dag)

Vad bra att du nu fått svar på ditt DHEA-s prov och några andra värden. Ditt DHEA värde låg ungefär lika som mitt (tror jag hade 4,7 med 24 timmars uppehåll. Enligt min läkare så behövde jag inte ha haft uppehåll med preparatet innan....men frågan är om jag ska lita på honom!)

Hur som haver så tänker du samma som mig där, att du nog behöver äta DHEA för att få åtminstone normalt värde. Hur tänker du kring detta med att ha uppehåll sedan du ätit DHEA nån månad till?

Svar på tråden Tips om dhea