• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany
    moonstar88 skrev 2012-10-31 08:31:26 följande:
    Hejsan! Jag ska snart börja med min kur prasteron (dhea) som jag fått utskrivet från falun:). Tänkte därför försöka fråga er som använt dhea hur det fungerade för er och vilka eventuella biverkningar ni fick. Tacksam för all sorts svar:)
    Ett tips innan du börjar med preparatet är att du försöker gå till din VC eller gynläkare och få testa ditt DHEA-S värde innan du börjar äta prasteron. Detta är inget som Falun ger direktiv om, men gud så jag ångrar att jag inte försökte få ta ett prov innan jag började äta prasteron. Skulle ha varit så himla värdefullt att få veta vad mitt värde låg på och pass mkt det förbättrades efter ett antal månader.

Jag tog ett värde nyligen efter att ha ätit prasteron i 4 månader. Låg i mitten av ref.värdet.

Jag har bara mått bra sedan jag använt prasteron. Piggare, gladare och mer mera energi och tålamod generellt.
    Fick lite plitor och det främst på ryggen. I övrigt lite fetare hy men som för den delen inte gjorde att min hy blev sämre i ansiktet. Tycker själv att jag fått lite klarare lyster i huden.

Menscykeln har alla cyklar utom 1 blivit ca 2 dagar längre. ÄL utslag har kommit någon eller några dagar senare än i vanliga fall.

Har du lågt AMH så det är därför som de skrivit ut prasteron eller finns det andra orsaker som de fokuserar på just i ditt fall. DHEA sägs ska kunna förbättra äggkvaliten hos vissa.
  • moonstar88
    germany skrev 2012-10-31 08:42:44 följande:
    Ett tips innan du börjar med preparatet är att du försöker gå till din VC eller gynläkare och få testa ditt DHEA-S värde innan du börjar äta prasteron. Detta är inget som Falun ger direktiv om, men gud så jag ångrar att jag inte försökte få ta ett prov innan jag började äta prasteron. Skulle ha varit så himla värdefullt att få veta vad mitt värde låg på och pass mkt det förbättrades efter ett antal månader. Jag tog ett värde nyligen efter att ha ätit prasteron i 4 månader. Låg i mitten av ref.värdet. Jag har bara mått bra sedan jag använt prasteron. Piggare, gladare och mer mera energi och tålamod generellt. Fick lite plitor och det främst på ryggen. I övrigt lite fetare hy men som för den delen inte gjorde att min hy blev sämre i ansiktet. Tycker själv att jag fått lite klarare lyster i huden. Menscykeln har alla cyklar utom 1 blivit ca 2 dagar längre. ÄL utslag har kommit någon eller några dagar senare än i vanliga fall. Har du lågt AMH så det är därför som de skrivit ut prasteron eller finns det andra orsaker som de fokuserar på just i ditt fall. DHEA sägs ska kunna förbättra äggkvaliten hos vissa.

Tack så mycket för ditt svar:). Nä dom har inte sagt någonting om att ta något blodprov så jag har därför inte ifråga satt det. Är det något som jag ska ringa Falun om eller kvinnokliniken? Anledningen till att de valt att prova med prasteron är att våra resultat borde varit mycket bättre om man ser till antalet ägg vi fått ut. Senaste IVF:n fick vi ut så många som 18 ägg (om jag inte minns fel) men bara tre st blev befruktade och två överlevde till återföringen. Min läkare sa då att resultaten borde blivit mycket bättre än vad det blev. Det var jag själv som kom med förfrågan om prasteron skulle kunna vara ett alternativ för oss, läkaren höl med och skrev ut recept. Ska äta 75mg i ca tre månader.
  • germany

moonstar - Tror inte att Falun ger dig remiss för blodprovet....Men du kan ju alltid fråga dom.
    Går du hos hemortsläkare eller gör du hela IVF i Falun?
    Prova annars att höra med din hemortsäkare, alt vanlig VC eller någon annan läkare som kan tänkas vara tillmötesgående, förslagsvis kanske företagshälsovård om du har någon sådan förmån på ditt jobb?

Lycka till!

• moonstar88
    germany skrev 2012-10-31 09:08:29 följande:
    moonstar - Tror inte att Falun ger dig remiss för blodprovet....Men du kan ju alltid fråga dom. Går du hos hemortsläkare eller gör du hela IVF i Falun? Prova annars att höra med din hemortsäkare, alt vanlig VC eller någon annan läkare som kan tänkas vara tillmötesgående, förslagsvis kanske företagshälsovård om du har någon sådan förmån på ditt jobb? Lycka till!

Vi går hos en hemortsläkare också men dom viste inte så mycket alls om prasteron, jag pratade nämligen med dom först angående dhea. Har inte någon sån förmån heller:/. Finns det några fler erfarenheter om eventuella biverkningar och resultat? Germany: hur gick det för dig då du använde prasteron?
  • alynda
    cff skrev 2012-10-30 18:30:54 följande:
    alynda - har du testat att be din läkare på VC att ta provet och tolka det (eftersom de vill att någon där skall tolka det)? Den enda tolkningen han behöver göra är att om du ligger utanför referensintervallet borde han remittera till en endokrinolog (dvs hormonläkare). Du behöver ju inte utnyttja en dylik remiss om du inte vill - men får i så fall hursomhelst provresultatet. Det tycker jag han borde gå med på.

Annars kanske du kan överväga att (tillfälligt) lista dig på en annan VC. Du kan ringa en annan vc och säga att du vill lista dig där om de kan skriva ut provremissen till dig. Om du sedan vill fortsätta hos din gamla vc så kan du ju bara byta tillbaka igen. Inte superfint kanske, men "in love and war"... 
    Min läkare tog upp saken till diskussion med sina kollegor på VC som kom fram till vad som blev ngn slags principbeslut att de inte kan tolka provsvaret och det var därför jag fick nej. Eftersom det blev ett principbeslut tror jag inte att det går att övertyga läkaren om att hon skulle tolka resultatet ens utifrån "referensintervall", vilket jag ursprungligen trodde var oproblematiskt.

Byta VC och inte låtsas om attt frågan varit uppe förut är kanske det smartaste, "in love and war..." som sagt..

germany skrev 2012-10-30 18:05:32 följande:
    alynda - Kanske du kan prova att vända dig till en vanlig barnmorska för att få ta DHEA-S provet?
    Ja, det är också en idé, det hade jag inte tänkt på.

Såg att du är mitt uppe i IVF-svängen nu. Skönt att det händer grejer, även om jag förstår din distansierade inställning efter mycket frustration och besvikelse.
  • Vi 5

moonstar, jag håller med Germany om att jag gärna hade velat veta mina värden innan jag började äta DHEA. Särskilt eftersom jag fick mycket biverkningar. Jag fick dels de "vanliga" med mer acne och lite mer kroppsbehåring (inte i ansiktet dock). Jag blev också piggare och kände mig starkare i kroppen. Det som inte var lika roligt var att jag fick mycket hjärtklappning och lite huvudvärk med, och dsutom blir lättirriterad, särskilt när jag försökte trappa upp, jag äter nu 50mg, men går ner till 25 ibland när jag tycker att jag får mer härtklappning. Detta verkar dock vara extremt sällsynt, läkaren hade inte hört talas om det, så du behöver inte oroa dig för det. Dessutom förändrades min cykel lite och blev mer som när jag var yngre, nu verkar den effekten ha avtagit när jag ätit det lite längre, bli intressant att se hur det blir nästa månad.

Lillstoran, tack för svar, jag hade fått för mig att du sa att man skulle sluta vid ET, så det var därför jag undrade, men då behöver jag inte tänka på det.

Tack Anne, Så klart att dag 15 blir perfekt för dig! Vad bra att du skrev det med att Falun inte har ÄP på helger det hade jag missat. Det kan vara ett skäl till att jag ändå inte ska välja dem nästa gång. Jag har hittills lyckats pricka in helgerna för ÄP, men fick ju vänta över förra helgen senaste gången, vilket jag inte tror var så bra för mig. 

• cff

alynda - det kan vara bra att veta att många VC tar DHEA-S, så det är inget konstigt. Med min husläkare/VC har jag en överenskommelse om att hon skriver ut provremissen, men mot att jag betalar för provet själv och att jag är med på att hon inte tolkar provet åt mig. Det kanske inte är helt enligt alla konstens regler - men funkar finfint för mig :)

• Lillstoran

Moonstar - vi har även setts i någonannan tråd. Vad många det är som går i Falun. Konstigt att så få av så många ägg blev befruktade. Hoppas det går bättre nästa gång.

• moonstar88
    Lillstoran skrev 2012-10-31 19:56:26 följande:
    Moonstar - vi har även setts i någonannan tråd. Vad många det är som går i Falun. Konstigt att så få av så många ägg blev befruktade. Hoppas det går bättre nästa gång.
    Joo vi har nog det:), har försökt fått igång några egna trådar angående detta ämne, men det är ganska svårt så därför snodde jag denna tråd en stund. Hoppas det inte var till för mycket besvär. 
    Tack så mycket, det är bara att kämpa vidare även fast det är tungt.

Tack så mycket för alla svar och lycka till till alla er:) 
  • June74

Hej, har lågt amh och har hängt lite i den tråden, fick tips av Germany om den här där det verkar finnas en massa mer kunskap, är så imponerad! :)

Bara  några korta frågor som jag är jättetacksam om någon hinner svara på! Prasteron som Falun verkar skriva ut är det en annan typ av dhea än den man kan köpa på tex dhea.com. När läkare skriver ut dhea, vad säger de då om att äta under pågående IVF-behandling (alltså fram till ET)? Hur lång period brukar de rekommendera att äta om man äter inför en ivf-behandling?

Vi räknar med att börja andra IVF:en med att spruta om knappt två veckor så det är väl inför tredje omgången och naturliga försök innan vi ger upp och testar ÄD som jag tänker att det kan vara värt att testa dhea.

Q10, någon mer än Lillstoran som fått positivt resultat efter det?!

Svar på tråden Tips om dhea