Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!
Nej, det tror jag bara görs när man arbetar med barn och ungdommar.
Jag jobbar åt kommunen och här görs det ett utdrag ur belastningsregistret till alla tjänster.
Nu är jag tillbaka, intervjun gick jättebra enligt mig
Jag träffade chefen samt en medarbetare från gruppen som ställde en massa frågor.. och givetvis kom frågan jag fasat för.... vad jag hade gjort under de åren som var borta i mitt CV...
Jag sa: jag hade levt ett liv med svår fysisk och psykisk misshandel från min sambo som eskalerade och slutade med att jag var tvungen att använda våld som försvar... som innebar att min sambo avled. Jag blev dömd och ahr avtjänat mitt straff.... jag ångrar inte min handling för den var nödvändig i det läget... jag önskar däremot att jag ahde haft samma styrka i mig själv som jag har idag, för då hade utgången blivit helt annorlunda...
De frågade en hel del kring detta och jag svarade så bra jag kunde....
De sa att jag var den sista av 4 st som de intervjuat och de ska höra av sig till veckan om hur de hade bestämmt...
Jag frågade: har min historia gjort att ni redan nu har avpolletterat mig, var ärlig så jag vet om jag ska vara spänd på ert svar eller om jag kan hoppas.
Chefen sa: visst är det en tuff historia du har, men det är länge sedan och du har visat med dina svar att du har bearbetat det bra... så det är inget du behöver vara orolig för..vi uppskattar att du varit ärlig och vi ska ringa dina referenser och vi hör av oss senast onsdag.
Det kändes jättebra
Oavsett om du får jobbet eller inte vill jag säga att det är skönt att höra att du är ärlig om det som hänt. Personligen tycker jag att det ger dig mer kred eftersom du lättare kan sätta dig in i situationer än vad andra gör. Själv har jag inte varit med om "nånting" och skulle således inte alls ha samma förståelse för systemen som fungear i vårt samhälle.
Jag skrev ett inlägg förut om att jag inte tyckte du skulle berätta, alltså om inte frågan kom på tal. Men jag tycker samtidigt nu det var bra du berätta, att du var ärlig. När man bara får höra "dråp" så går ens automatiska tankar igång med att "mord är alltid fel" och med så lite bakgrundsfakta i denna tråd blir det att folk reagerar så mestadels, men såklart alla reagerar olika.
När man hör hur du berätta till dom som du gjorde på intervjun, kan man sätta sig in i din situation och även om du mördade honom så kan man förstå att du var ett offer i hela situationen. Visst, du hade kunnat lämna situationen innan tänker man, men som personen skrev här ovan (ebba caroline) så kunde ju även han ha slutat misshandlat dig och bryta ned dig psykisk och fysiskt som han gjort. Det många inte förstår är att det där kan hända vem som helst, och att att bli psykisk och fysiskt misshandlad är just en misshandel, det är något som bryter ned en sakta och innan man vet ordet av det är man fast och man är så djupt nere på botten och hela ens person och känsloliv har blivit borttagna. Den andra styr och kontrollerar en, hela ens person.
Jag tycker också och hade gärna uppskattat att ha en person som själv har erfarenheter för att det ger dig en slags styrka som ingen annan kan få hur mycket den än studerar. Du har ett redskap, en empati och förståelse för andras situation och svaghet och kan se folks ituation från en annan synvinkel. Vilket jagtror är precis det som behövs inom vården och yrken inom socialtjänsten där man jobbar med människor. Det är vad jag tror, och det gör nog dig till en av de mest passande för de här jobben och dina erfarenheter är ovärderliga på det sättet. Jag hoppas att de tar med det i sitt övervägande ifall du ska få jobbet eller inte. Och får du inte jobbet behöver det inte bero på det du varit med om anses negativt, utan kan bara att de helt enkelt hittat någon annan med bättre erfarenhet yrkesmässigt t ex eller högre utbildning.
Du är stark som gått igenom allt detta och det är lätt för folk att döma som aldrig varit där, men det beror nog inte på respektlöshet egentligen utan att de bara saknar kunskap och erfarenhet, och de vet inte bättre. Men allt detta har du säkert koll på, för du verkar som sagt stark och ha en tro på dig själv.
Lycka till med jobbsökandet och allt! Fortsätt tro på dig själv!
Eller nej, var Micken1973 som skrev inlägget om misshandeln, och ebba caroline gjorde en tummen upp :)
Håller med, folk verkar inte fatta skillnaden mellan dråp och självförsvar. Det är ju trevligt att ni är så förstående men TS är en kvinna som inte har spärrar som dom flesta andra av oss.