När är bästa åldern att börja på dagis/förskola (vad det nu heter)??
2-3 år skulle jag säga och det är nog vad de flesta som själva vistats hela dagar i den ganska krävande förskolemiljön skulle säga. Vistelsetider och personlighet spelar också in.
2-3 år skulle jag säga och det är nog vad de flesta som själva vistats hela dagar i den ganska krävande förskolemiljön skulle säga. Vistelsetider och personlighet spelar också in.
Har under alla år jag jobbat i fsk aldrig träffat någon ettåring som är "mogen" för förskola så SÅ individuellt är det ändå inte.
Har under alla år jag jobbat i fsk aldrig träffat någon ettåring som är "mogen" för förskola så SÅ individuellt är det ändå inte.
Själv kommer jag inte åta mig fler uppdrag i förskola (trots att jag har bättre arbetsvilkor än personalen i stort) just eftersom arbetsmiljön är så oerhört påfrestande. Rörigt, högljutt och stressigt. Tror tyvärr inte direkt det är mindre påfrestande för en ettåring.
Givetvis har små barn ett socialt behov. De uppmärksammar, tar kontakt med och utforskar sin omgivning och människorna kring dem.
Men om man studerar ett litet barn i tex. en lekpark kommer man att se att det lilla barnets upptäcksfärder ut i världen fortfarande är tätt kopplade till samspelet med barnets vuxna anknytningsperson. Barnet cirklar hela tiden kring den vuxne, dockar ibland för att tanka närhet eller smälta intryck, tittar på något som sker och tittar sedan på den vuxne för att se hur hen reagerar osv. Barnet upptäcker världen i allt vidare cirklar utifrån sin vuxna trygghetspunkt. Barnet är själv kompetent att styra i vilken takt det behovet kan avvecklas men det har aldrig i något fall skett föra två års ålder, så olika ä vi inte som varelser.
DEN ty´pen av vuxen-barn-samspel finns inget utrymme för i förskolan: Bemanningen är inte anpassad för det. I förskolan blir de sm¨å barnen lämnade ensamma åt att förstå sin omvärld. DET är ett problem.
En tidig förskolestart innebär också en vuxenstyrd, för barnet påtvingad separation från de centrala anknytningspersonerna i barnets liv. Det är inte förenligt med det man kallar "attachment parenting" vilket jag ändå förutsätter är den värdegrund rån vilken den här diskussionen utgår.
Nu lever vi ju i verkligheten och där kan tidig förskolestart ändå i vissa fall vara ett måste för vissa föräldrar pga ekonomi eller arbetsvilkor. Jag har själv tvingats välja det för ett av mina barn. Det gör det dock fortfarande inte bättre för barnet eller förenligt med grundsynen inom AP men som människa och förälder kan man vara nöjd med sina val så länge man gör så gott man kan, anser jag.
Däremot anser jag inte att det bör vara norm att barn börjar på förskola vid ett års ålder. Men för det fåtal som måste ska det finnas förskola av riktigt hög kvalitet och det innebär tillräckligt få barn per personal (occh små grupper) för att det lilla barnet ska ha utrymme att knyta an tilll och hänga ihop med en särskild vuxen trygghetsperson under hela sin vistelsetid anser jag. Den möjligheten finns inte alls idag på de flesta håll.
Jag tror däremot inte att man kan engagera sig i frågan att förskolans kvalitet ska bli bättte och tro att själva huvudproblemet löser sig den vägen. Förskola med så god kvalitet att den passar de allra minsta är inte samhällsekonomiskt lönsamt, därför kommer vi aldrig att få det i Sverige och det finns inte heller i andra länder om man som förälder inte är beredd att betala för sig med privata medel. På den tid då förskola för de minsta hade god kvalitet i Sverige utnyttjades den av fåtalet, med dagens tradition av tidig inskolning för flertalet skulle det bli för dyrt. Det kommer aldrig att hända.
En vanlig underbemannar förskoleplats kostar nästan 100 000 om året att dra runt, en plats med kvalitet anpassad för en ettåring skulle gå på det dubbla. Det är alltså kontraproduktivt att kämpa för förskola med hög kvalitet för alla ettåringar. Vi måste samtidigt försöka bryta normen med tidig förskolestart generellt, annars kommer vi aldrig att ha råd att satsa på bättre förskola för de som behöver.