• Juliette F

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Vi som av olika skäl väljer att göra embryoadoption (EA) har här möjligheten att diskutera i en egen tråd. Hur vi kom fram till att göra EA, vart vi vänder oss, våra tidigare erfarenheter av att försöka bli gravida - allt kan diskuteras här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 20:53
    Lägger till att denna tråd är en uppföljning på en annan tråd: www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-147/m63331148.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-04 15:56
    Använder numera begreppet embryodonation, ED allt oftare i stället för embryoadoption EA, då många tycker ED är den korrekta benämningen. Många IVF-kliniker använder dock termen embryoadoption, så båda termerna förekommer därför i denna tråd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-13 16:16
    Ursäkta att jag varit borta så pass länge från tråden. Anledningen till det är att min man har drabbats av en allvarlig sjukdom, och min tid går åt till att hjälpa och stötta honom. Tankar om barn ligger alltså väldigt långt borta just nu.

• Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption
  • Juliette F
    FemaleX skrev 2012-04-20 21:17:45 följande:
    En annan fråga som jag har. Fick besked att ägg och spermiedonation via IVF skulle kosta 4900 eu. Tycker jag har sett andra siffror på embryodonation? Är det jag som har förstått fel?
    4900 euro är om du väljer kvinnlig och manlig donator själv, och får färska embryor. Embryodonation är redan existerande, frysta embryor som kostar betydligt mindre. Unica tar 1500 euro för två tinade blastocyster.
  • FemaleX
    Juliette F skrev 2012-04-20 21:32:13 följande:
    4900 euro är om du väljer kvinnlig och manlig donator själv, och får färska embryor. Embryodonation är redan existerande, frysta embryor som kostar betydligt mindre. Unica tar 1500 euro för två tinade blastocyster.

Åh tack för informationen. Men de existerande frysta embryona kommer oxå från donatorer som skapats för andra par och blir över?
    Önskar er alla en underbar dag och att ni alla ska en dag få hålla era barn i famnen. Jag tror Grekland, Ryssland eller Ukraina kanske kan ha de kliniker som jag efterfrågar. Får kolla upp det.
  • 4everHope
    Juliette F skrev 2012-04-19 13:22:34 följande:
    Oj,så mycket betalade inte vi vid vårt ÄD... en del av medicinerna, de dyrare, kan ju en gyn i Sverige skriva ut så det går på högkostnadskortet.

Vi kommer också ha möjlighet att få läkemedel utskrivna som går på högkostnadskortet här hemma i Sverige. Dock är det ett par av medicinerna som inte finns och dessa ska Unica skicka till oss. De extra tusenlapparna kan man lägga på något roligare, en snygg klänning tex :)
  • Juliette F
    FemaleX skrev 2012-04-21 10:20:40 följande:
    Åh tack för informationen. Men de existerande frysta embryona kommer oxå från donatorer som skapats för andra par och blir över?
    Önskar er alla en underbar dag och att ni alla ska en dag få hålla era barn i famnen. Jag tror Grekland, Ryssland eller Ukraina kanske kan ha de kliniker som jag efterfrågar. Får kolla upp det.
    Enligt den info jag fått från Unica är embryorna från "professionella donatorer" dvs både kvinnan och mannen är utan fertilitetsproblem. Dvs inga överblivna embryor från vanliga IVF. Antar att det blir embryor över t ex vid färskförsök, och i de fall paret som betalt detta inte behöver de frysta embryorna, kan dessa adopteras av någon annan.
  • Juliette F
    4everHope skrev 2012-04-21 23:58:47 följande:
    Vi kommer också ha möjlighet att få läkemedel utskrivna som går på högkostnadskortet här hemma i Sverige. Dock är det ett par av medicinerna som inte finns och dessa ska Unica skicka till oss. De extra tusenlapparna kan man lägga på något roligare, en snygg klänning tex :)
    Håller med om att de extra tusenlapparna kan gå till något annat trevligt - kanske sparas på ett konto till framtida Baby. :)))
  • Pekka1971

Kanske skall hoppa in här jag också. Har precis testar minus efter mitt andra embryodonationsförsök.... Nu måste jag fundera om jag skall fortsätta eller lägga ner. Det tar på krafterna det här. Den här gången fick jag tillbaka tre toppen embryon och ändå minus.... Det är väl bara att bryta ihop och gå vidare.

• Angels
    Pekka1971 skrev 2012-04-22 16:59:56 följande:
    Kanske skall hoppa in här jag också. Har precis testar minus efter mitt andra embryodonationsförsök.... Nu måste jag fundera om jag skall fortsätta eller lägga ner. Det tar på krafterna det här. Den här gången fick jag tillbaka tre toppen embryon och ändå minus.... Det är väl bara att bryta ihop och gå vidare.
    Har du provat att utreda om du har ett för aktivt immunförsvar? Är inte ett dugg insatt i det hela, men har läst någonstans om att barnlöshet kan vara ett immunproblem. Ska finnas en tråd om detta här på familjeliv.
  • Juliette F
    Pekka1971 skrev 2012-04-22 16:59:56 följande:
    Så trist att få minus.. Rynkar på näsan Har själv fått minus 2 ggr i rad - ett IVF och ett ÄD, så jag vet att det känns hopplöst (7 års bebisverkstad). Vid embryodonation är chansen ca 30% per försök enl vad jag har läst. Vet ej om du har gjort ÄD eller IVF innan? Som Angels skriver, det kan vara värt att kolla upp om du har överaktivt immunförsvar. Vet att det har skrivits om detta här på forumet, minns dock ej riktigt var. Men många får göra 5 försök eller fler innan det blir plus. Så ge inte upp efter två försök!  {#emotions_dlg.flower}
  • Pekka1971

Jag har en son som kom till på naturlig väg, han är 7 år nu. Pga felbehandling av sjukhuset i samband med förlossningen kan vi inte få barn på naturlig väg. 7 ivf och embryodonationer. Skall kontakta kliniken i morgon och kolla vad dom tror om fortsättning. Byter jobb också i morgon. Det är nog bra för då går tiden snabbt till nästa försök, det får nog bli ett till.

• 4everHope
    Pekka1971 skrev 2012-04-22 19:18:57 följande:
    Jag har en son som kom till på naturlig väg, han är 7 år nu. Pga felbehandling av sjukhuset i samband med förlossningen kan vi inte få barn på naturlig väg. 7 ivf och embryodonationer. Skall kontakta kliniken i morgon och kolla vad dom tror om fortsättning. Byter jobb också i morgon. Det är nog bra för då går tiden snabbt till nästa försök, det får nog bli ett till.

Välkommen till detta lilla krypin :) Beklagar ännu ett minus. Vet hur jobbigt det är men längtan efter barn ger så mkt mer kraft och ork än vad man kan föreställa sig. Vi har ännu inte provat göra EA, har vårt första försök på gång med testcykel. Planerat EA 28 maj. Vilken klinik har ni gjort era EA på? Skönt med nytt jobb och något annat att fokusera på än bara barnverkstad... Lycka till med nya jobbet :)
Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption