• Juliette F

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Vi som av olika skäl väljer att göra embryoadoption (EA) har här möjligheten att diskutera i en egen tråd. Hur vi kom fram till att göra EA, vart vi vänder oss, våra tidigare erfarenheter av att försöka bli gravida - allt kan diskuteras här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 20:53
    Lägger till att denna tråd är en uppföljning på en annan tråd: www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-147/m63331148.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-04 15:56
    Använder numera begreppet embryodonation, ED allt oftare i stället för embryoadoption EA, då många tycker ED är den korrekta benämningen. Många IVF-kliniker använder dock termen embryoadoption, så båda termerna förekommer därför i denna tråd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-13 16:16
    Ursäkta att jag varit borta så pass länge från tråden. Anledningen till det är att min man har drabbats av en allvarlig sjukdom, och min tid går åt till att hjälpa och stötta honom. Tankar om barn ligger alltså väldigt långt borta just nu.

• Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption
  • 4everHope
    Angels skrev 2012-04-17 23:37:00 följande:
    Vet du, jag känner att jag kanske har fel om infon med "unga donatorer". Jag är dock helt säker på att jag fått den infon, men hittar den inte så här just nu. Liiiite för mycket mailkonversation att gå igenom dock.

Hittade info om donatorernas ålder på deras hemsida, de är mellan 20-29 år :)
  • Angels
    4everHope skrev 2012-04-18 13:10:03 följande:
    Hittade info om donatorernas ålder på deras hemsida, de är mellan 20-29 år :)
    Tack, då var det säkert där jag läst det.

Både jag och sambon är 0+ så det stämmer nog att det är väldigt vanligt.

Fördelar: Man kan ge blod till alla.
    Nackdelar: Man kan bara ta emot 0+-blod.
  • 4everHope
    Angels skrev 2012-04-18 14:00:44 följande:
    Tack, då var det säkert där jag läst det. Både jag och sambon är 0+ så det stämmer nog att det är väldigt vanligt. Fördelar: Man kan ge blod till alla. Nackdelar: Man kan bara ta emot 0+-blod.

Vi får väl ringa varandra om blodet tryter ;)
  • 81linneaa

Förlåt angels! Jag menade såklart juliette.. var lite trött igår när jag skrev :)

Man orkar det man måste
  • Angels
    4everHope skrev 2012-04-18 14:08:56 följande:
    Vi får väl ringa varandra om blodet tryter ;)
    Ja men just det. Då vet jag vem jag ska ringa.
    81linneaa skrev 2012-04-18 23:52:44 följande:
    Förlåt angels! Jag menade såklart juliette.. var lite trött igår när jag skrev :)
    Inget att be om förlåt för. Svarade bara för att inte förvirring skulle uppstå.
  • FemaleX

Hej, får man fråga en sak? Ska själv åka så småningom för att göra ivf  med spermie o äggdonation. Ser att en hel del är till Unica här. Har skrivit mail till dem igår. Tog det lång tid innan de svarade på era mail?
    Har mycket frågor då jag samlar information. Tack alla trevliga.

• Angels
    FemaleX skrev 2012-04-19 11:36:42 följande:
    Hej, får man fråga en sak? Ska själv åka så småningom för att göra ivf  med spermie o äggdonation. Ser att en hel del är till Unica här. Har skrivit mail till dem igår. Tog det lång tid innan de svarade på era mail?
    Nej, det tog inte lång tid innan jag fick svar. Skrev på förmiddagen och fick svar förmiddagen dagen efter.

Får jag fråga hur er (din?!) historia ser ut och vad det är som gör att ni (du) överväger (bestämt er/dig för) EA?
  • Angels
    FemaleX skrev 2012-04-19 11:36:42 följande:
    Har du frågor, så fråga på.
  • Juliette F
    Nicali skrev 2012-04-17 21:40:12 följande:
    Grattis till lyckad matchning Angels!!! Oj vad spännande! Snart smäller det  
    Nej vad trist Julliette...  Men som sagt vad är 30 dagars extra väntan i dessa sammanhang:-P Då blir det en mars bebis istället
    Hur gör man med betalning??? Betalar man på plats eller får man faktura innan?  
    Man betalar allt på plats. Vid vårt ÄD så betalade vi hela summan på deras ekonomikontor med VISA-kort strax före själva ET:et. Ingen förskottsbetalning - om de nu inte har ändrat på det. Men det tror jag inte. Och ja, en mars-april-bebis är inte helt fel...Solig
  • Juliette F
    4everHope skrev 2012-04-17 23:51:59 följande:
    Angels, nä hittar ingen info om ålder i mina mail från Barbora. Däremot hittade jag info om kostnad för medicinerna. Divina EUR 20. Och de skriver efter läkemedelslistan inför transfercykeln att medicinerna kostar omkring EUR 300. Så runt 3000 kr tar de för hela kittet om jag förstått rätt.
    Oj,så mycket betalade inte vi vid vårt ÄD... en del av medicinerna, de dyrare, kan ju en gyn i Sverige skriva ut så det går på högkostnadskortet.
Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption