• Juliette F

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Vi som av olika skäl väljer att göra embryoadoption (EA) har här möjligheten att diskutera i en egen tråd. Hur vi kom fram till att göra EA, vart vi vänder oss, våra tidigare erfarenheter av att försöka bli gravida - allt kan diskuteras här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 20:53
    Lägger till att denna tråd är en uppföljning på en annan tråd: www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-147/m63331148.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-04 15:56
    Använder numera begreppet embryodonation, ED allt oftare i stället för embryoadoption EA, då många tycker ED är den korrekta benämningen. Många IVF-kliniker använder dock termen embryoadoption, så båda termerna förekommer därför i denna tråd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-13 16:16
    Ursäkta att jag varit borta så pass länge från tråden. Anledningen till det är att min man har drabbats av en allvarlig sjukdom, och min tid går åt till att hjälpa och stötta honom. Tankar om barn ligger alltså väldigt långt borta just nu.

• Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption
  • Juliette F

Lycka till nu alla som står i startgroparna för EA/ÄD {#emotions_dlg.flower}!

Själv har jag nyss fått veta att jag måste skjuta fram mitt EA en månad, pga en tjänsteresa i maj som jag inte kan avstå ifrån... Rynkar på näsan som dök upp hastigt.. så jag får helt enkelt ha tålamod lite till.Kräks Förhoppningsvis blir det i mitten av juni alternativt i början av juli istället. Men det ska bli spännande att följa er som "hinner före" till Unica mfl kliniker :)). Vi ska alla få våra efterlängtade små en dag! Baby

• Lillstoran

En fråga - vad ägg skillnaden mellan äggdonation och embryodonation och embryodonation? Är det samma sak?

• 4everHope
    Angels skrev 2012-04-17 10:48:48 följande:
    Jag testades för 10 år sedan och mina resultat finns kvar.
    4everHope skrev 2012-04-16 20:07:24 följande:
    Blev lite nervös. Fick datum för EA av Barbora idag. 28 maj. Om nu in kropp sköter sig som den ska... Det är ju hur snart som helst :)
    Det är nära nu! 21 dagar med tabletter, sen invänta blödning och sen är det nästan dags. Å tiden kommer gå i raketfart; har gjort det för mig i alla fall.

Ska ringa Danderyd idag :) Stackars sambon är sönderstucken sedan blodproverna vi tog hos Gyn. Tur att han har en till arm ;) Ja det kommer gå fort. Tiden går ju fort ändå den här årstiden. Och snart ska du dit. Känns nästan lika spännande för mig som för dig. Du som sonderar terrängen åt mig ;)
  • 4everHope

Tack Juliette :) Så typiskt, dumma jobb... Men en månad mer eller mindre efter all väntan är som Karlsson på taket skulle sagt "en världslig sak". Din tur kommer och då har ju både Angels och jag sonderat terrängen åt dig. I varje fall vad gäller EA på kliniken :). Tänk om drömmen kunde slå in och vi snart sitter med varsitt plus :)

Juliette F skrev 2012-04-17 12:51:57 följande:
    Lycka till nu alla som står i startgroparna för EA/ÄD ! Själv har jag nyss fått veta att jag måste skjuta fram mitt EA en månad, pga en tjänsteresa i maj som jag inte kan avstå ifrån...  som dök upp hastigt.. så jag får helt enkelt ha tålamod lite till. Förhoppningsvis blir det i mitten av juni alternativt i början av juli istället. Men det ska bli spännande att följa er som "hinner före" till Unica mfl kliniker :)). Vi ska alla få våra efterlängtade små en dag!

• Juliette F
    Lillstoran skrev 2012-04-17 12:54:44 följande:
    En fråga - vad ägg skillnaden mellan äggdonation och embryodonation och embryodonation? Är det samma sak?

Äggdonation är när en kvinnlig äggdonator används istället för att den kvinna som vill bli gravid använder sina egna ägg. Dessa ägg befruktas sedan av kvinnans egen partner - alternativt en manlig spermadonator - i ett laboratorium. 

Embryodonation och embryoadoption är samma sak - dvs att man adopterar (men det kostar pengar) ett färdigt embryo, antingen färskt eller fruset, som ett annat par har gett upphov till.
  • Juliette F
    4everHope skrev 2012-04-17 13:09:13 följande:
    Tack Juliette :) Så typiskt, dumma jobb... Men en månad mer eller mindre efter all väntan är som Karlsson på taket skulle sagt "en världslig sak". Din tur kommer och då har ju både Angels och jag sonderat terrängen åt dig. I varje fall vad gäller EA på kliniken :). Tänk om drömmen kunde slå in och vi snart sitter med varsitt plus :)
    Visst är det så 4everHope - en månad hit eller dit..men det känns ändå som ett halvår när man väntat och sett fram emot det..Förvånad Känns ändå rätt bra att ni har sonderat terrängen vad gäller EA, för det "kan" jag inte än :))..
     JA, vi ska få varsitt vackert Plus i sommar! Det är vår tur nu. Solig
  • Lillstoran
    Juliette F skrev 2012-04-17 15:04:31 följande:

Äggdonation är när en kvinnlig äggdonator används istället för att den kvinna som vill bli gravid använder sina egna ägg. Dessa ägg befruktas sedan av kvinnans egen partner - alternativt en manlig spermadonator - i ett laboratorium. 

Embryodonation och embryoadoption är samma sak - dvs att man adopterar (men det kostar pengar) ett färdigt embryo, antingen färskt eller fruset, som ett annat par har gett upphov till.

Tack och lycka till allihop!
  • Angels

Har idag fått info om donatorer. Fick välja mellan två olika "par" och ett av dem passade oss utmärkt både längd, ögonfärg och hårfärg, universitetsutbildning (känns kanon också, det var ett viktigt krav att de har utbildning) och mannen spelar i band, vilket också är kanon då jag kommer från en "musikfamilj".

Känns hur bra som helst och det börjar verkligen bli verkligt det här nu. I morgon sista tabletten, sen vänta på mensen (har PMS så det är väl nära...) och sen är det dags att boka flygbiljetter och hotell.

Juliette F skrev 2012-04-17 12:51:57 följande:
    Lycka till nu alla som står i startgroparna för EA/ÄD {#emotions_dlg.flower}!

Själv har jag nyss fått veta att jag måste skjuta fram mitt EA en månad, pga en tjänsteresa i maj som jag inte kan avstå ifrån... Rynkar på näsan som dök upp hastigt.. så jag får helt enkelt ha tålamod lite till.Kräks Förhoppningsvis blir det i mitten av juni alternativt i början av juli istället. Men det ska bli spännande att följa er som "hinner före" till Unica mfl kliniker :)). Vi ska alla få våra efterlängtade små en dag! Baby
    Nej, det kan ju inte vara sant!! Du får ringa och sjukskriva dig just den perioden. Nä, skämt åsido, men fy sjutton vad typiskt, när som helst men inte just då. Men tiden går som tur är fort!
  • Nicali

Grattis till lyckad matchning Angels!!! Oj vad spännande! Snart smäller det  
    Nej vad trist Julliette...  Men som sagt vad är 30 dagars extra väntan i dessa sammanhang:-P Då blir det en mars bebis istället
    Hur gör man med betalning??? Betalar man på plats eller får man faktura innan?  

• 81linneaa

Fasen va trist angels..men då kommer ju vi åka dit nästan samtidigt istället! :)

När det gäller blodprov så tror jag det var jag som sa att man kunde gå till blodcentralen eller droppen som det heter i gbg. Men man ska inte säga att man vill bli blodgivare för då tar det mkt längre tid.. man ska bara be dom att ta sitt blodvärde! Då får man blodgrupp och rh värde.

Man orkar det man måste
Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption