• Fiamedbarn

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Jag är bara jag skrev 2013-11-26 20:26:48 följande:
    Alla mår bra? Speciellt de gravida hoppas jag! Glad Andra fullt upp,ingen inne i svängen förutom jag kanske? Jag tog nyss äl-sprutan så nu är det verkligen snart dags. Om en vecka är det gjort,huga,jag vågar inte tänka på resten faktiskt! De få som vet irl önskar mig två,jag är så himla nöjd om jag bara blir gravid jag! Eller gravid,det är ju inget eftersträvansvärt i sig egentligen,det är ju att få barn man vill. Drömmer 
    Åh vad spännande! Hoppas du kan ta det lugnt och bara njuta. Var skulle du åka? Det kommer säkert gå jättebra!

Själv kämpar jag med graviditetskrämpor, överätning och klädval för att dölja min extremt stora mage för folk på jobbet (som redan vet eftersom de gratulerat mig, men jag nekar bestämt och dumt). Men jag tror väl inte riktigt att jag är gravid eftersom det gått fel förut. Hoppas på ett positivt besked 11:e december då det blir ett VUL.

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn
    Jag är bara jag skrev 2013-12-05 14:58:19 följande:
    Tillbaks med två toppembryon insatta! Glad 4 hektiska ,men intressanta dagar. Superkallt i Tjeckien,minus 5 igår! Inte hunnit se så mycket,vi satt ju mycket på tåget också,men det var sol må. och ti. i vart fall. 5-stjärnigt hotell i Brno,man levde som en kung! Helt okey i Prag också,ett hus från 1300-talet. Idag är jag rätt seg,men försöker att inte känna efter-det är ju ändå för tidigt!- och leva nästan som vanligt. De har lite anda förhållningsorder än här,bl.a ska man inte bada badkar och inte ha sex på minst 14 dar.

Kliniken var suverän,insättning mer omständigt,men också mycket mer noga allting än här. Kan varmt rekommendera den! Såg flera par från andra länder,i vår ålder typ allihopa,men svenskar är kanske 1-2 par per månad. Kanske ökar eftersom EA/ED ökar hela tiden.

"Bara" väntan nu tills gravtest den 17.e. Som de inte godkänner,de tyckte inte ens man skulle ta ett utan det är blodprov som gäller för klart besked anser dom så det blir att ta det med.

Hoppas alla mår bra! {#emotions_dlg.flower}
    Åh vad härligt att höra! Nu får du bara ta det lugnt och låta dom bädda in sig ordentligt Vilken klinik har du varit på?

Själv så hoppas jag att det är något i magen, får vänta till 11:e december innan VUL kan undersöka saken. Är i alla fall i vecka 7 nu (6+4)-. Håll tummarna!
  • Fiamedbarn
    hopp34 skrev 2014-01-10 18:11:47 följande:
    Hej! Är i Grekland nu!! Allt har gått bra och vi är kvar här till söndag. Imorgon ska jag göra Hysteroscopy, lite läskigt men bra tror jag. Heja oss tjejer som kämpar!!!
    Härligt att du kommit iväg! Hoppas allt går bra! Vad är egentligen en hysteroscoopy - undersökning av livmodern på nåt sätt?

Vill bara berätta att efter två missfall och nästan beslut om ED så blev jag gravid spontant vilket fortfarande verkar gå bra! Var på ultraljud idag i vecka 12/13 och den växer som den ska!! Har fortfarande svårt att tro att allt går bra men nu börjar det i alla fall se lovande ut. Ska göra fosterdiagnostik nästa vecka och det innebär ju alltid en risk, och sen är jag ju nervös för provsvaren. Men kanske ändå kan allt se hur bra ut som helst om en månad!! Men min ED-resa finns ständigt i bakhuvudet. Kanske kan det hjälpa mig att få en trea om något år!
  • Fiamedbarn
    Ewelina66 skrev 2014-01-11 17:12:15 följande:
    Lycka till Fiamedbarn! Jag håller tummar o tår!!!!
    Tack Ska göra ett moderkaksprov i Lund i morgon och är nu grymt nervös! Hoppas nu att det inte blir missfall och att provet visar att allt är bra!! Om en vecka borde missfallsrisken vara över och inom en månad har vi svaret...
  • Fiamedbarn
    Ewelina66 skrev 2014-01-18 11:44:55 följande:
    Håller tummarna o tår för alla er som kämpar på, men nu behöver jag lite radikala tips!!! Jag skulle vilja göra en ÄD/ED så fort som möjligt under våren 2014, men HUR ska jag få min man att förstå att vi inte alls är för gamla att få barn? Hans åsikt bygger på att somliga av våra jämnåriga vänner redan blivit eller håller på att bli mor - eller farföräldrar... Det går inte att resonera med honom - vare sig med fakta eller att jag berättat mina känslor kring vår/min barnlöshet. Hans svar är detsamma... "Du vill ha barn nu, men inte jag. Och skulle jag bara ge med mig o skaffa barn bara för att vara snäll?" Då har jag kontrat med att han ju förväntar sig att jag ska avstå att försöka få barn av samma skäl, dvs för att vara snäll... Då blir han tyst o drar sig undan... Är det någon som haft samma problem eller har era partners enkom varit positiva från första början?
    Hur gamla är ni? Har ni barn sen tidigare? Har han alltid haft samma inställning till barn och vad beror det på? Min sambo har varit tveksam till barn så jag har bearbetat honom i några år
  • Fiamedbarn

Jag har en bekant som har en sambo som inte varit så intresserad av barn. De har löst det så att hon skaffat barn själv genom hjälp men de är fortfarande tillsammans, bara det att hon tar huvudansvaret för barnet som ju egentligen bara är hennes. Man kan ju lösa det på många sätt!

• Fiamedbarn
    Ewelina66 skrev 2014-01-11 17:12:15 följande:
    Lycka till Fiamedbarn! Jag håller tummar o tår!!!!
    Tack! Är nu i vecka 14 och moderkaksprovet gick bra, nu är jag lite orolig över missfallsrisken efter provet och vad det ska visa. Men jag hoppas att allt är bra!
  • Fiamedbarn
    Ewelina66 skrev 2014-01-18 17:23:49 följande:
    Vi är jämngamla - blir 48 i år och har tyvärr inga barn sedan tidigare, då det bara inte blivit så... Har en abort o två missfall bakom mig... Aborten ångrar jag idag - men vi hade stora problem vid det tillfället - inte med varandra utan annat som hände i vår närmaste familjekrets som gjorde att jag bara inte mäktade med att ens tänka på familj - men med facit i hand så var det vårt sämsta beslut... För det var ett gemensamt beslut... Men inte trodde vi att jag skulle få svårt att bli gravid senare - missfallen kom ca två resp. tre år efter aborten... Ibland undrar jag om aborten skadade livmodern men enligt läkare så kan man inte se några som helst skador... Så vi har väl bara haft otur... Han har alltså inte något emot barn utan nojar bara om att vi är för gamla... Mest tror jag han tycker att det vore pinsamt att bli förstagångsförälder vid 48-49-års ålder... Skillnaden mellan oss är att jag aldrig brytt mig särskilt mycket om vad folk tycker om mina förehavanden och val... Av oss två är jag den starkare - mentalt sett... Kanske beror det på att jag har en mentalt stark mamma som skött allt i alla år och som alltid uppmuntrat mig att stå på mig för sånt som jag tror på.... Men det hjälper inte att jag står på mig för maken är ju lika envis som jag - o det var ju det jag föll för en gång i tiden... Puh! Funderar på om jag skulle boka in oss hos en kurator, men jag är inte säker på att han skulle följa med... Å medan han krånglar så rinner tiden iväg... Kanske är det en medveten strategi från hans sida...
    Men är det bara åldern och inte andra saker som gör att han tvekar? Som att han vill ha sin frihet, att han inte orkar med vaknätter eller att han inte vill bli pappa överhuvudtaget? Du skulle ju kunna göra som min bekant, säga att detta är viktigt för dig och att du gör det med eller utan honom men att du gärna vill fortsätta er relation?
  • Fiamedbarn

Jag tror förresten många kliniker har som gräns 50 år så mitt råd är att sätta igång så fort som möjligt, för man får kanske räkna med 5-4 försök för att vara säker på att det blir barn!!

Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption