• Fiamedbarn

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

TyckOmMig skrev 2013-08-07 15:30:32 följande:
    Loba-lycka till i Riga väntar själv tvillingflickor i v 21 min donator fick 32 ägg är 28 år gammal och 15 var av toppkvalitet 13 gick till frysen varav de 2 jag fick busar runt i magen nu!
    TyckOmMig, grattis till din graviditet! Och vad kul att ha någon med från Riga också i tråden! Skulle du rekommendera dom? Det var min första tanke att vända mig till dom (tänkte välja klinik i höst för ED), men de är så dyra jämfört med Tjeckien! 70 000 för en omgång till skillnad från 30 000 för två färska embryon vid delad donation i Unica... Du får gärna berätta om vad du tycker om dom och vad som är bra och dåligt. Från hemsidan kunde jag inte läsa mig till om de använder färska ägg/embryon eller om det är frysta och vad det i så fall är för prisskillnad? Kanske kan det vara bra att ha alla ägg från en donator om man vill ha flera barn. Men jag vill bara ha ett barn till

En annan fråga. Vid embryo scope, får man möjlighet att välja kön eller är det bara så att man får reda på könet i förväg?

Känslomässigt är jag nu vid en sorg över att kanske aldrig få fler "egna" barn. Det är många tankar om att få ett barn som inte delar några gener alls med en. Det är märkligt! Men också helt otroligt fantastiskt att detta är möjligt. Det visste jag ingenting om för en månad sen! 
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2013-08-08 15:24:49 följande:
    Fiamedbarn, jag tror inte embryoscope säger något om könet. Det är till för att övervaka delningen av embryor mm. så att endast de starkaste embryorna väljs ut och sätts in. Vill man veta kön måste man väl in och peta i kromosomer har jag för mig? Tror dessutom inte att det är tillåtet att välja kön, annat än möjligen i fall där någon har allvarliga genetiska sjukdommar och riskerar att föra över genen till endast ett kön - tex till en dotter. Då kan man kanske få hjälp att välja ut pojkembryor. Har jag för mig jag läst nånstans, men glömt var :).
    Jo eftersom de kollar kromosomerna får man också reda på könet, frågan är bara om man får välja också. Detta svarade Lillsudd tidigare om embryoscope:
    Lillsudd skrev 2013-07-28 21:57:15 följande:
    I Tjeckien finns kliniker där man kan göra det, då gör man en kontroll av kromosomerna för att på papperet utesluta kromosomella fel och får könet som "bonus". Det kostar mer givetvis, rätt mycket mer om jag förstått saken rätt. Det är annars Cypern som är vanligast för könsväljande. 
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2013-08-15 15:07:48 följande:
    Min läkare har inte sagt något specifikt om det optimala värdet, men det brukar väl vara max 1 eller något sånt? I juni hade jag över 5 (!!) trots att jag gick på 25 ug Levaxin. Men testet innan det i april (när jag gick på 75 ug) då lågr TSH på ca 0,01 -- och det var för lågt enl läkaren. Så nu har jag gått på 50 ug i ett par månader, och hoppas det är rätt dos.

Någon som vet om Levaxin finns på 60 ug?? Om nu 50 skulle visa sig för lågt och 75 tydligen är för högt. Obestämd
    Nej men jag vet att man kan ta en extra tablett varannan dag.
  • Fiamedbarn
    Lillsudd skrev 2013-08-15 20:47:24 följande:
    Mjae... Som jag uppfattat det är 2,5 normalgränsen för fertila kvinnor och ligger man bara därunder är allt okej för graviditet om det är där man ligger omedicinerat. Då är sköldskörteln helt enkelt välfungerande. Och 2 är i DET läget ett bra värde. Mycket bra till och med. Men om man inte är välfungerande utan äter levaxin, då är 2 inte optimalt värde. En medicinerad person som vill  ha barn ska ha ett värde på 1 eller pressat därunder. Om någon fattar hur jag yrar
    Bra förklarat! Men även läkaren på fertilitetsmottagningen i Växjö hävdar att 2,5 är ett bra värde för fertiliteten enligt RMC. Men de som medicinerar mig på endokrinen verkar mer inne på min linje - att ligga nära 1,0. Och jag mår SÅ mycket bättre då!

Och vad bra att du för ut kunskap om ED!! 
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2013-08-15 21:58:04 följande:
    Då är det alltså 1 som gäller för oss på Levaxin. Ungefär som jag trodde - men innebär det att ett värde därunder är dåligt - eller t o m skadligt?
    Nej det tror jag inte, gränsvärdet går väl vid 0,4 eller nåt sånt...men runt 1,0 är optimalt för fertiliteten som jag förstått det.
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2013-08-16 18:05:07 följande:
    Ja ha, då har jag fått mina provsvar idag. Svårt fall, doktorn grät.Rynkar på näsan TSH är fortfarande för högt, 4,4. Vad gör man nu? Har testat 75 ug Levaxin, det var på tok för högt - TSH rasade till 0,01 på två månader. Då ändrade doktorn till 25 ug, vilket fick TSH att rusa i taket till hela 6,56 (högre än innan jag ens började med Levaxin!!). Nu två månader efter det på 50 ug är det åtminstone ner lite grand men inte tillräckligt. 4,4 suck! Det blir väl att att ta en och en fjärdedels 50-tablett då? Och vänta två månader till på nya provsvar samt skjuta fram ET till slutet av oktober? Känns sådääär just nu.. Obestämd Dumma kropp. Men de andra värdena verkar ok, alltid något. FSH var 9,6 - är det bra eller dåligt för ED? Nån som vet? Varför vill IVF-kliniken veta det btw? Det är väl inte mina folliklar som ska stimuleras eller har jag missat något? 

Prolaktin var 12.
    T4 var 1,15.
    Det finns tilläggsbehandling tror jag. Liothyorin eller nåt sånt....vad jobbigt att läkaren grät! Men om du tar 50 g och 75 g varannan dag? Eller om du kör 50g en länge period?

Ditt fsh är rätt bra tror jag, mitt är 17,8 och nära 20 är det typ inga ägg kvar :-/
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2013-08-16 22:46:51 följande:
    Ska träffa läkaren om några dagar, så vi får se vad han säger. Nä han grät inte på riktigt, det var en metafor :). Har inte träffat honom än, bara hämtat ut provsvaren. Tror jag ska ligga på 62,5 - det verkar som det ska vara mellan 50 och 75 iaf.

Så FSH var bra, det känns ju bra - men är det bra för ED? Jag vet att det spelar roll för IVF med egna ägg men nu blir det ju ED. Någon som vet varför klinker frågar efter FSH när man gör ED?
    Jadu, det var en bra fråga!

Nu måste jag snart välja klinik! Hoppas på att åka redan i oktober om det går. Är det nån som vet om man kan välja kön och var i så fall? Om man ändå ska betala så mycket och kolla kromosomerna och grejjer så hade det varit otroligt och helt fantastiskt att kunna välja kön då vi har ett barn sen tidigare.

Gör första försöket med pergotime denna månaden och kan säga att det känns som 100 ägg mognat eftersom det har gjort ont och varit svullet och hela ägglossningen känns som början på en graviditet med humörsvängningar och molvärk och ja - det är spännande att se om det blir något nu, och hur många i så fall  
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2013-08-16 22:58:36 följande:

PDF ska gå att få på flera klinker, bla i Tjeckien. Kan inte på rak arm säga vilka, men säkert majoriteten. Men hoppas nu det funkar med pergotime! Får du fram många ägg även om ditt FSH är 17,8? Fast jag har hört att äggen kan vara bra om man är yngre även om man har ett högt FSH. Större risk de är dåliga om man är äldre och har ett lågt FSH. Tror åldern säger mer än FSH - fast det är vad jag tror. Men stämmer det att man inte kan få IVF om FSH är över 10? Har för mig jag läst det någonstans.
    Tack! Det låter ju jättebra. Ska mejla dom och fråga för jag lutar åt Unica med delad ED med färska ägg! (Jag läste om ett gränsvärde för fsh på 20 på ett ställe, men jag är inte så insatt i IVF och jag vet inte riktigt hur ditt värde ligger, kanske kan du hitta en referenstabell på nätet?)

Jag är 42 så mina ägg är nog varken många eller högkvalitativa men det räcker ju med ett som är bra! Jag har förstått att det är vanligt att flera äggblåsor mognar när man tar pergotime, på vissa mottagningar måste man räkna dom och kan få samlagsförbud om de är minst tre! Och chansen för tvillinggraviditeter ökar från 1 på 100 i vanliga fall till 1 på 10.

Men jag har ju försökt i 16 månader endast med två missfall som resultat så det är nog inte så stor chans att det blir nåt. Har lovat mig att inte testa sönder mig (fixar inte stressen!) utan ska vänta till nästa söndag på BIM. Det SKA gå!

Nu ska jag ha lite kväll. Trevlig helg!! Och tusen tack för svaret!! 
  • Fiamedbarn
    Dina0001 skrev 2013-08-16 23:03:39 följande:
    Hej!

Jag har en fråga. 

Jag har ett utomeuropeiskt utseende och undrar om det går att hitta någon med ett liknande utseende helst i något land så nära som möjligt. Jag förstår att det kan vara svårt i östeuropeiska länder men ni som har gått igenom embryodonation kanske vet mer. 

Pengar spelar också in eftersom det inte finns så mycket av den varan.

Eller är USA mitt enda alternativ? 

Skulle det vara konstigt om jag tog ett embryo där båda föräldrarna är vithyade?  
    Egentligen är det väl inte konstigare än en vanlig adoption! Men det är ju en viktig fråga. Jag undrar också hur man förhåller sig till omgivningen och barnet....men det blir senare problem som jag bara kan drömma om att få just nu
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2013-08-17 11:34:11 följande:
    Jo, jag ska skicka provsvaren till Repro på måndag. Har ingen aning varför de vill veta FSH, men tydligen var
    det värdet bra. Kanske har det betydelse när man gör FET i naturlig cykel? FSH säger väl något om man är på väg in i klimakteriet eller ej? Tänker mig att det kanske blir svårt att göra FET helt naturligt om man är på väg in i klimakteriet, då kanske man hade behövt gå hela vägen med hormonbehandling?

TSH ligger ju fel och det är det som bekymrar mig. Har börjat (på eget bevåg) med 75 ug Levaxin idag. Måste få ner TSH så fort som möjligt nu!! Kanske finns det en liten chans att jag kan göra ED i september ändå, för sist så rasade mitt TSH till 0,01 på två månader med 75 ug. Får se vad doktorn / gyn säger.
    Kan du inte ta 50g och 75g varannan dag? Det har jag en kompis som ordinerats för att hon ligger mitt emellan.
Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption