• Fiamedbarn

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Juliette F skrev 2014-01-22 09:04:07 följande:

KRAM tillbaka, hoppas det går snabbt att få en ny behandling för dig Veronica, efter all otur!! Vet hur nervpressande denna väntan är..
    Jag håller just nu på med ett mail till Repro i Brno, och med lite tur KAN det bli av ett FET redan i januari. FörvånadOm de hittar donatorer, men det gick ju på 3 dagar sist. Mina tidigare "reserverade" har tydligen gått till ett annat par pga min väntan. Annars blir det i februari.

Fattar inte varför.. men min sköldkörtel uppför sig bättre än på länge, och nu vågar jag ge mig på detta med barn igen, för läkaren säger att det är riskfritt. Mina nivåer ligger stabilt. Dock undrar jag om någon vet hur länge Tjeckien godtar blodproverna som krävs - är det 3 månader? Jag tänker på HIV-test och sånt. Mina ligger på gränsen men funkar om jag får tid i januari. Någon tipsade om att man kunde ta proverna därnere. Kostnad, någon?

Ska kolla lite bakåt i tråden och se om detta redan besvarats. Sååå spännande att vara tillbaka i gamet. Nu ska vi ha bebis 2014!! Allihopa!
    Ja Juliette, var roligt att höra! Solig Nu är det bara att köra på! Lycka till!!
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2014-01-22 09:26:44 följande:

Tack, och grattis till din spontana graviditet som tycks gå bra!! Hoppas moderkaksprovet visar på frisk och glad bebis. {#emotions_dlg.flower}Baby
    Usch, vad du har det tufft... livet är inte rättvist!! Skönt iaf att kliniken gör ett bra jobb. MA måste vara hemskt. Jag vet inte, för jag har aldrig ens sett ett plus. Men att först få ett hopp och sedan tas det ifrån en - inte ok. Rynkar på näsan Men att din kropp fungerar är ju positivt, och vet du - 4 månader går fortare än du tror. Jag fick göra ett längre uppehåll nu under hösten / vintern, men tiden bara rusade på! Så jag håller tummar för att du snart är på banan igen :). Vi SKA ha våra småttingar, alla här! 

Jag kan börja min behandling omgående, så fort de hittar matchande embryor! Jag gör ju i sk naturlig cykel - FET dessutom, så allt finns på plats. Behöver inga mediciner förutom en spruta ovitrelle. Och givetvis progesteron efter ET (aglutin?) Man glömmer så fort!

Det är bara en flygbiljett som ska bokas. Har kollat runt lite och hittat ok biljetter till Prag i januari, buss till Brno som vanligt :). Ev lyxar jag till det och sover på hotell i Wien. Det är bara en timme mellan Wien och Brno, vi får se.. åker själv, pga att jag har signerat papper från en notarie (krav när mannen ej följer med). Hoppas hoppas...
    Tack Jag fick snabbsvaret idag och det visade inget så än så länge ser det bra ut! Men sen har jag den fullständiga analysen kvar och screening för ett syndrom som min son har också, jag vet inte riktigt hur lång tid det tar.

Nu har tråden tagit fart igen när du är tillbaka igen!Solig
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2014-01-25 18:29:40 följande:
    Glada nyheter! Fick nyss mail från Repro!! Läkaren vill att jag tar sprutan nu på måndag, ET måndag veckan därpå!!!

Hello again, I've just spoken to the doctor and he would like you to inject Pregnyl on Monday, at 9pm evening, and the transfer will be next Monday.
    I will write it again to you on Monday morning to remind you the injection :)
    Have a nice evening Veronika

Snacka om känslomässig berg- och dalbana. Uppenbarligen var min gyn helt ute och cyklade! Ska boka hotell & flyg snarast.. can't wait! Solig Åh, måtte det bara gå bra med allt nu...
    Åh vad härligt att höra Juliette!! Det har bara rasslat till nu och allt går i en rasande takt Så roligt att höra! Nu önskar jag dig en fantastisk resa och håller tummarna för att det är dags för din bebis fortare än du anar!! Kram!!
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2014-01-25 22:25:45 följande:
    Tack!! Hur går det för dig Fia?
    Jo än så länge har det gått bra! Snabbanalysen visade inga kromosomavvikelser så nu är det bara den fullständiga och screeningen för ett syndrom kvar, men riskerna för dessa är under 1 % så det mest troliga är ju att barnet är friskt. Och som bonus fick jag reda på könet i fredags, det är en liten tjej! Så igår vågade jag mig på att köpa lite söta tjejkläder...men jag har tänkt att jag kan lämna tillbaks dom om beskedet blir negativt. Fortfarande har jag svårt att ta till mig graviditeten och tänker mycket OM det blir barn. Men jag försöker tänka att det är en tuff liten tjej som klarar det här! För min del tror jag att progesteron och trombyl under graviditeten har varit positivt efter mina två missfall. Jag vet inte hur de gör i Tjeckien men ett tips är att prata med den svenska sjukvården om dessa tillskott för att förbättra chanserna att behålla graviditeten. Jag vet inte om du fått missfall tidigare, men progesteronnivåerna sjunker med åldern och jag har hört fler som lyckats behålla barn efter upprepade missfall efter trombyl. Det förbättrar ju blodgenomströmningen i moderkakan...

Hoppas nu att du får en härlig minisemester och kan njuta av att din resa äntligen påbörjas!! Jag är faktiskt lite avundsjuk eftersom jag var så nära att sätta igång. Nu i efterhand tror jag att jag valt kliniken i Gennet, Prag. Men Reprogenesis verkar också jättebra!!

Lycka till nu!
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2014-01-26 12:08:39 följande:

Jag kollade på Barcelo - gud så fint!!! Förstår att ni trivdes. Det ser ut som om det bara bli en natt i Brno, resten i Prag. Så man kanske ska unna sig den där lilla lyxen och betala 120 euro för en natt där? Jag har ju "sparat" en tusing nu när jag slapp VUL på onsdag. Skrattande Var det bra frukostbuffé där? Jag kan t ex inte äta något med mjöl eller mjölk i så det ska helst finnas massor med annat att välja på :).

Det låter ju jättebra Fia!! Mer än 99% chans att barnet är helt friskt alltså, det måste du tro på och ta till dig! Grattis till en liten flicka - om jag minns rätt så önskade du en tjej?

Jag blir glad för vilket som - men fick jag välja fritt, då skulle jag också vilja ha en liten flicka :)). Pga att vi sparat många kläder från när jag själv var liten, klänningar och sånt, som mamma sytt / köpt.  Hade varit mysigt att få ge vidare i arv, jag är typisk tjejig och älskar söta klänningar och sånt! Men blir glad bara det blir ett levande barn såklart!! Gossar är jättegoa de med :).

Jag har aldrig - mig veterligen - haft MF, aldrig ens sett ett plus! Började försöka få barn sent i livet, enbart med maken, och min man är tyvärr i princip infertil, enl flera embryologer. Embryorna har aldrig sett helt bra ut när de satts in, även med donerade ägg, så klinken tror det är därför jag inte blivit gravid. Så jag hoppas nu att ED med donerad sperma ska ge oss det där efterlängtade pluset. Progesteron kan jag absolut tänka mig ta, om kliniken föreslår det!. Ska höra med dom på plats. Trombyl vet jag inget om, jag har bra blodvärden, blodtryck, lågt kolesterol osv. Hur vet man om man behöver Trombyl? Är det alltid pga ålder eller spelar andra faktorer in? Vill ju så klart göra allt för att lyckas, så jag är idel öra!

Tack det blir en liten (kylig) minisemester, men hade så önskat maken kunde följa med.Obestämd Åka själv är väl så där lagom kul, men det är ju ändå spännande att få återse vackra Prag i synnerhet. Avundsjuk ska du inte vara - det är jag redan på dig! Du har ju en liten i magen.. Solig Ta hand om er nu, jag är säker på att proverna kommer se bra ut, och att du får en frisk liten tös i sommar!
    Det är helt fantastiskt att ha en liten pojke, och jag vet ju inget annat! Men jag tänker att det ofta blir speciellt att få ett barn av samma kön som en själv. Så jo jag har önskat mig en tjej! Men högst upp på önskelistan står ett friskt barn. Min pojke har ett ovanligt syndrom och kräver mycket av oss även om han är helt fantastisk precis som han är. Därför skulle det vara underbart att få uppleva ett normalutvecklat barn. Också! Som har förmåga till större ömsesidighet, socialt intresse och som kan tala. Antagligen kommer min pojke aldrig lära sig tala, det har i princip inget barn kunnat med det syndromet. Och för hans skull hade det också varit bra med ett barn som inte behöver samma hjälp och påpassning hela tiden. Men vi kommer att vara noga med att inte försumma det friska barnet heller!!

Jag tror faktiskt inte att det finns forskningsstöd för vare sig trombyl eller progesteron. Men utifrån vad jag hört av bekanta kan båda ge en fantastisk hjälp, speciellt om man är äldre. Vet inte hur gammal du är men jag är hela 43! (Hjälp, jag kan knappt tro det själv eftersom jag är i ett annat skede än de flesta andra i samma ålder...) Jag kan i alla fall tänka mig att progesterontillskott kan vara viktigt om man har låga progesteronnivåer (i fertilitetsutredningen var det inte säkert att jag hade haft ÄL eftersom progesteronnivåerna var så låga...). Trombyl är väl viktigast om man har ökad benägenhet för blodpropp (det har inte jag). Jag ska i alla fall ta trombyl till v36 och progesteron till vecka 12 (tog det v13 ut eftersom jag läst det på nätet) - för sen tar moderkakan över progesteronproduktionen.

Kram!
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2014-01-26 13:17:16 följande:

Åh, jag förstår bättre nu, att det är en speciell situation för dig och pappan!! Men det verkar som din lille pojke kommit till den bästa och kärleksfullaste tänkbara familjen, så han har haft tur ändå :). Tycker du har en vettig inställning till hur du ska förhålla dig till båda barnen, att ge dem båda vad de behöver. Jag tror du får ett helt friskt barn nu, förstår att det är en sorg om ens barn inte kan lära sig tala. Men att ni skriver att han är helt fantastiskt precis som han är - gör att jag får lite tårar. Så fint skrivet. Hormonerna svallar, är redan skengravid så här en dryg vecka före ET. Drömmer Personligen är jag glad över att jag inte överför mina gener med sköldkörtelsjukdom till bebis. HjärtaÄven om det inte är den värsta sjukdom som finns, men ändå.

43 år - ungdom där! Baby Lägg till 2,5 år och så har du min ålder... :)). Vad häftigt att bli naturligt gravid vid 43!! Min svägerska blev det också (allt gick bra, 44 när barnet föddes), och mina mormor och farmor var båda en bra bit över 40 när de fick sina sista. Fick nyligen veta att min 42+-åriga granne ska ha barn igen!! Så jag blir inte den där ensamma supergamla mamman i kvarteret :)).

Ska definitivt fundera över progesteron, men jag bävar lite för de där sprutorna, de intramuskulära, och att maken ska behöva ta dom på mig varje dag på rumpan.. fick utrogestan vagitorier (på begäran) sist, det får väl bli dom om kliniken rekommenderar progesteron för mig trots allt. Fast de sa progesteronvärdet i blodet var perfekt, men det var 3 månader sen så jag ska nog be dom göra ett nytt blodprov där nere, för säkerhets skull! Tack för tips om hur länge de ska tas isf, till vecka 13 alltså!

Tror jag kan skippa Trombylen då, vi har inga blodproppar / hjärtproblem o dyl i familjen och jag har som sagt bra blodvärden / blodtryck enligt tester och läkare. Snarare lite lågt blodtryck, samt "lättflytande" blod. Men hur det ser ut inne i livmodern? Ingen aning!! Ska få akupunktur, Repro erbjuder det i samband med ET! Ska förbättra cirkulationen därnere tydligen! Försöker yoga och motionera nu denna veckan, tror inte man får göra det en viss tid efter ET. Måste var i tip top shape - det är nu eller aldrig. Solig

Kram tillbaka!
    Tack för ditt svar Solig Progesteronen jag tagit har varit vagitorier, men det finns även som orala tabletter. Det där med sprutor vill man (jag!) ju helst undvika. Jag har också funderat på FET i naturlig cykel om jag skulle söka hjälp. Det verkar enklast - och billigast. Och det ger ju ändå goda chanser, har för mig att det är ca 40% chans vid ett embryo. Har du funderat på att sätta in fler? Det var jag länge brydd över men jag tror jag hade valt ett...

Du verkar ju vara i toppfprm så det ska nog gå bra  

Vad härligt att höra att det finns någon som är något äldre än jag här! Jag börjar känna mig lite utdöd på FL Jag har för övrigt också vajsing på sköldkörtelhormonerna. Men jag tror det började efter min förra graviditet. Du vet säkert att du ska höga levaxindosen under graviditet redan! Tack vara det här med missfallen och fertilitetsutredningen fick jag för första gången levaxin utskrivet trots att jag burit på problemen ett tag. Så det har ju inte varit förgäves att det blivit så långt till ett plus! Jag började i maj förrförra året, så det har tagit ett och ett halvt år lite drygt. Det låter kanske inte som mycket, men det har känts som en evighet! Speciellt med tanke på min ålder. Jag var ju 41 när vi började...Funderar nu på en snabb trea med hjälp av ED men jag vet inte hur realistiskt det är om vi ska behålla vår mentala hälsa också!! Men det känns som sista chansen. Annars får det ju stanna vid två barn - om jag ens kommer dit! Har du tanke på fler barn? Man har ju möjlighet att få hjälp upp till 50 utomlands!
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2014-02-07 19:02:47 följande:
    Så har man snart ruvat i en vecka (eller nja 5 dagar), och har inte haft några direkta symtom - förrän idag.
    Har mått ganska illa hela em och kvällen Kräks tål inte lukten av maten jag håller på att laga just nu (lax med ris), är svullen långt ner på magen. Är det proggisarna? Känns som det är för tidigt att märka av symtom redan nu om något har fäst därinne...
    Underbart! Jag har haft proggisar denna graviditet men vet inte alls om de bidragit till illamåendet eller inte.

Jag tror det är dags för dig nu helt enkelt!!!

Kram!
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2014-02-04 22:23:00 följande:
    Hej alla modiga IVF-kämpare! {#emotions_dlg.flower} Är äntligen tillbaka efter mitt FET i Brno! Allt har gått jättebra!!!

Just nu ruvar jag på 2 stycken AA-blastocyster, som var i kläckstadiet (hatching blastocysts) när de sattes in. AA är tydligen det högsta "betyg" man ger embryor, så nu känns det verkligen hoppfullt! Slemhinnan var 12 mm, doktorn sa "jättefin slemhinna" varpå jag svarade: naturlig cykel, inga divina-tabletter. Då svarade han tillbaka: ´"det var ju ännu bättre". Solig Har aldrig känt mig så stolt över min livmoder kan jag säga, får bara hoppas att den gör sitt jobb nu och tar väl emot det två små inneboende som jag fick i går (måndag) morse. ET gick också perfekt enligt doktorn. Akupunkturen före och efter ET var gudomlig, rekommenderas varmt! Blev lugn som en filbunke. Solig

I morse (tisdag idag) vaknade jag på hotellet i Prag av små "nålstick" i vänster bröst, det höll på i nästan en timme. Lite senare under dagen kände jag några "nålstick" på höger sida livmodern. Tydligen sker implantering väldigt snabbt när embryorna är i kläckstadiet, det kan röra sig om timmar, men det kan ju vara Utrogestan jag känner av också (har köpt med några paket), eller hgc-sprutan jag fick i baken efter ET.Skrattande

Inte nog med det, i eftermiddags upptäckte jag en pytteliten ljusrosa "spotting" i trosan, och tänkte direkt "nidationsblödning??? Har inte varit med om det vid tidigare IVF nämligen. Men samtidigt en liten oro för att slemhinnan håller på att släppa eller nåt sånt! Förvånad Men ikväll är det lugnt, ingenting konstigt. Lite molvärk i tjejmagen bara och ömmande bröst ....

Så nu är det alltså jag + förhoppningsvis forfarande två små som sitter här framför datorn :), och förhoppningarna är höga.Hjärta  Doktorn pratade om goda chanser.... vågar man tro på att det kan bli ett plus denna gången, tredje gången gillt? Nu har jag ruvat på totalt 6 embryor, dessa två inkluderade, så det känns som det ska funka nu - det är vår tur!! Plus

Jag har också känt implantationen vid två graviditeter! Och det känns verkligen som nålstick!! Jag håller tummarna för dig nu. När ska du testa?
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2014-02-07 20:48:26 följande:
    Underbart om det är sant Solig, så svårt att gå och vänta till testdagen på besked  -17 febuari. Skrikandes Humöret går upp och ner idag också märker jag, så nog är det något som händer i kroppen. Men exakt vad.... gah, jag vill veta direkt efter ET om det har tagit sig eller inte.  Hade lyckats förtränga hur jobbiga dessa ruvardagar känns. Men idag när illamåendet dök upp så tänkte jag att det KAN ju bero på att där finns någonting kvar, som har börjat producera hormoner.. känns som om hcg-sprutan bör vara på väg ut, och proggisarna har jag ju käkat ett tag nu utan att ha några särskilda biverkningar.

Hur går det för dig Fia, hur mår du? Har du fått svar på det sista provet än?

Jag fick veta att den fullständiga kromosomanalysen också ser normal ut igår! Men det återstår det vi kanske är mest oroliga över, analysen för det syndrom min son har. Den första misslyckades och nu ska de göra om den vilket tar YTTERLIGARE 3 v. Och då är jag precis på abortgränsen...dessutom är det inte säkert den lyckas nu heller. Men om allt stämmer så ska det vara mindre än 1 % risk att den kan upprepas vid nästa barn. Jag är mest orolig över det nu, att barnet inte ska vara friskt. Har i alla fall släppt lite på oron över missfall Och jag vet inte om jag berättat det, men det blir en liten flicka! <3

Om du testar före den 17:e kan stickan visa falskt positivt då pga hcg-sprutor? Annars är det ju inget som hindrar att du testar lite tidigare tänker jag...9 dagar kvar till dagen D nu!! Håller tummarna!
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2014-02-08 16:29:59 följande:
    Det är bara att PM:a, får se hur mycket jag minns från mitt besök där 2011 , mitt minne är underbart men kort. Jättefin klinik! Läget högt uppe på en kulle med utsikt är oslagbart. Jag tror du har goda chanser där.Solig

Fick nyss känna av ett riktigt nålstick i magen, på vänster sida denna gång. Skrek AJ rakt ut! Detta kändes som ett getingstick. Blir orolig, kan man känna av ett ev utomkveds så här tidigt? Är det farligt??
    Det kan nog vara blastisarna som bäddar in sig ännu mer!! Tror inte du behöver vara orolig!
Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption