• Fiamedbarn

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Nu ser jag att du redan svarat att det finns i Tjeckien!! Ursäkta, jag blir lite ivrig och snurrig här

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn
    Hoppfull02 skrev 2013-07-28 22:21:22 följande:
    Hej Fiamedbarn,
    Ifall ni vill anvanda din sambos spermier sa ar agg donation battre for er an EA/ED fast det kostar lite mera. Har han inget fel pa sina spermier sa ar det ju en fordel att kunna anvanda hans. Hela vart paket med Donor agg pa Reprogenesis var 4500 Euro och sen blev det extra for mina mediciner 500, embryo scope 500, spermadonator 300, STD test 200. Vi gjorde halften mannens spermier och halften donor eftersom mannen har fa och inte de snabbaste direct.
    Jag behovde inte gora nagra besok i Tjeckien. Vi gjorde allt via email och jag gjorde alla mina test har hemma forutom STD som jag gjorde dar.
    I tisdags nar vi var ute pa stan  Prague so sprang vi pa Gennet. Det ligger jatte bra till i New Town nara Republic Square. Blev helt paff att det lag dar. Jag kikade in och det sag valdigt frascht och modernt ut. Man sparar lite tid pa att kunna stanna i Prague istallet for att anlanda tidigare for att behova ta sig till Brno. Men det som ar viktigast ar hur kvalificerade de ar och hur bekvam du ar med din IVF coordinator. Nar du borjar kontakta klinikerna och maila dem sa marker du hur bra deras service ar och hur mycket de verkar bry sig. Det ar stora investeringar vi gor sa det ar viktigt att det kanns bra vart du an valjer att ga.
    Hej och tack för ditt svar! Så du betalade ungefär 60 000 kr för hela paketet? Hur många embryon fick ni då? Är du där nu och genomför donationen? Känns allt bra? 
  • Fiamedbarn
    Hoppfull02 skrev 2013-07-28 22:34:43 följande:
    Fiamedbarn,
    Pa RG sa kunde jag borja sa snabbt som 6 veckor och det inkluderade min mock cycle(test cycle) som ar ca 3 veckor. Vi valde att vanta lite langre for att det passade oss battre. Allt beror pa hur snabbt du kan ta alla tester som behovs och aven dina krav pa donor. Eftersom jag precis hade gjort vanlig IVF i Danmark over pasken som tyvarr inte funkade pga av mina daliga agg sa hade jag redan alla testresultat fardiga. Gennet hade 4-6 manaders vantetid nar jag kontaktade dem och Reprofit hade 3 manader, Riga och Spanien hade ingen vantetid men allt det kan ju ha andrats nu. Vi valde Tjeckien pga av var budget och success rates. Jag hade blivit rekommenderad IVI Valencia av Trianglen dar jag gjorde min IVF men tyvarr sa ville de ha 10,000E for agg donor sa vi valde hellre att kunna gora flera forsok i Tjeckien.  Jag har aldrig anvant nan klinik i Spanien eller Riga sa jag har ingen information om dem men vi var valdigt imponerade av technologin i Tjeckien. Det finns en trad for Spanien och en for Riga dar du sakert kan fa massor med bra info.
    Tack för att du delar med dig! Hur kommer det sig att du inte valde Unica? 
  • Fiamedbarn

Tack för alla svar. Vad ni är gulliga! Och du tjatar inte Juliette, men jag tjatar en del för jag kommer nog inte ihåg allt eller får grepp om det ni skriver på en gång...

Lillsudd, behöver man träffa kliniken vid två tillfällen då? För att välja donator och ta alla prover och sen vid insättningen? Eller är det bara en gång vid insättningen man åker dit?

Juliette, tack för info kring scope! Det vill jag göra. Fördelen med Tjeckien är ju att det är lite billigare. AVA Riga kostar ju 70 000 kr. Men frågan är vad Unica tar för om man vill ha hela embryoskörden istället för att dela den med ett annat par? Får man också i så fall frysa in överblivna embryon? Då kanske det börjar kosta lika mkt som i Riga....men det kanske är mer prisvärt per lyckat försök att i så fall göra en helt ny omgång med färska embryon som man delar med någon. För den färska tas väl bara vid ett tillfälle och måste frysas sen, eller är det flera månaders skörd man betalar för om man har donatorn för sig själv? 

• Fiamedbarn

En sak jag funderar över är också om jag har immunologiska faktorer som gör det svårare att bli gravid och behålla en graviditet. Jag läste att Juliette skrev att Grekland utreder detta ordentligt. Men kanske inte de andra klinikerna? Jag har ju en autoimmun sjukdom i min astma....jag skulle också vilja ställa in levaxinbehandling optimalt (1,0) vilket de är lite restriktiva med i Sverige, och kolla mina kortisolnivåer med saliv - undersöker de detta? Eftersom jag inhalerat mycket kortison i mina dagar skulle detta kunna ha satt ner mina kortisolnivåer som tydligen kan påverka fertiliteten på något sätt enligt fertilitetsguiden.

Jag skulle ju kunna beställa DHEA och testa innan jag gör EA. För att kanske förbättra mina chanser att höga kvalitén på de ägg jag har kvar. Men eftersom mitt DHEA-s ligger inom normalgränserna för min ålder (4,6) vet jag inte om det ger något. Å andra sidan är ju normalvärden för min ålder antagligen något som bidrar till att äggen åldras! Det har jag inte tänkt på. Borde kanske prova det. Funderar också på att prova munkpeppar.

Det jag gör nu för att optimera min fertilitet:
    - LCHF för att stabilisera hormonnivåer och gå ner i vikt (fn 7 kg ner på två månader men jag var nere i 9 kg ner innan semestern då jag slappnade av lite väl),
    - Promenerar 5 km eller 1 mil om dagen
    - Rosenrot från mens till ÄL
    - Progesterallkräm från två dagar efter ÄL fram till mens
    - Omega 3-kapslar
    -Q10
    - Folacin (extra stark folsyra)
    - Multivitamintablett gravid varvas med folsyra i kombination med magnesium- och C-vitamintillskott
    - Ska pröva pergotime nästa cykel

Jag kan säga att efter att jag börjat med allt detta har min ÄL blivit mycket kraftigare! Har känt den mer. Så någon betydelse har det kanske haft...

• Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2013-07-29 10:54:13 följande:
    Om du vill ha hela embryoskörden på Unica så går det bra, men då får du betala för ett fullt ÄD. Kostar runt 5000 euro, med möjlighet att frysa in överblivna embryor som du inte använder direkt. Man brukar betala för en embryoskörd i taget, dvs en månadscykel. Det finns dock inga garantier för att du får embryor över till frysen, och chansen att lyckas med frysta / tinade embryor är också något lägre än färska. Mest prisvärt är kanske färsk dubbeldonation, då du garanteras 2 färska blastocyster för halva priset, jämfört med fullt ÄD. 
    Du menar delad donation? Ja det kanske är bättre att göra detta i två omgångar än att betala för hela skörden eftersom man inte vet om det blir några över och eftersom de måste frysas...Vet du vad en delad donation med färska embryon och scope kostar per gång? Det var väl ca 2900 euro väl, vilket motsvarar ca 30 000 kr ungefär? Om då ett scope kostar ca 500 euro så kan man alltså göra två av dessa under priset för vad en omgång kostar i Riga! Men jag vet ju inte om de har färska embryon och hur många man får....mycket att undersöka återstår...
  • Fiamedbarn
    Fridolf87 skrev 2013-07-29 14:41:42 följande:
    På Unica kostar en full ÄD 4500 EU, embryo scope 300 EU och infrysning 300 EU. Mediciner tillkommer alltid utöver, kan varmt rekommendera Unica. Fantastisk service och koordinatorn Barbora är underbar. Men jag tror alla tjeckiska kliniker är likvärdiga och professionella. Glad

Jag hade om jag hade fått ändra mig i efterhand gjort en delad dubbeldonation för 2900 EU då du garanteras 2 färska blastocyster och sedan gjort en till om det behövdes. Prisvärt och bra alternativ med samma garanti på 2 st blastocyster som vi eget ÄD där man får hela embryoskörden. Vi fick 3 stycken och ruvar just nu på 2 st och har ett i frysen.

Lycka till med dina val Skrattande
    Hej Fridolf! Jag har hört dig nämnas här några gånger och fick nu äntligen träffa dig Alla är så jäkla gulliga och informativa här att jag blir helt rörd!! Ni vet inte hur mycket ni hjälper mig!!!

Precis så som jag börjar tänka faktiskt...det är ju ändå ganska billigt med under 30 000 för två levande embryon...men jag antar att det handlar om att man då stoppar in båda två i livmodern samtidigt? Jag är lite tveksam till detta med tanke på risken för tvillingar då vi har en son sen innan. Man kan inte först ta ett färskt embryo och sen ta de andra man betala för vid annat tillfälle? Nej det var kanske en dum fråga.

Och det där med ruvning? Vad är det? Att man fått dom införda i livmodern och väntar på att de ska implanteras kanske? Jag läste på en IVF-sida i England att man kan hjälpa implantationen genom att göra ett snitt i livmodern, är det något klinikerna ni känner till använder? 
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2013-07-29 14:12:47 följande:
    2900 euro är i dagsläget (enligt Forex växelkurs) ungefär lika med 26 207 SEK.
    Vilken service Tack Juliette! Då ligger kursen nog väldigt bra nu för jag minns att en euro var betydligt mer värd än 10 kr...så då finns det ju ännu ett skäl till att passa på
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2013-07-29 16:37:22 följande:
    Kan det vara assisted hatching som menas, dvs att man gör ett litet snitt i embryoskalet, så att embryot kan börja fästa på livmodern?
    Jag hittade inte hemsidan, tror det var en brittisk hemsida. Men jag tycker jag känner igen termen. Har bara för mig att man snittade i livmodern men det låter ju lite vansligt Så din teori kanske stämmer bättre. Gör man det på några av de kliniker du känner till?
    Juliette F skrev 2013-07-29 16:35:39 följande:
    Jag ställde den frågan till Barbora då jag ännu funderade lite på att göra färsk delad donation där, innan mitt beslut fattades att göra fryst på Repro istället. Barbora svarade då att det gick bra att bara sätta in ett embryo vid färsk delad donation, och frysa det andra för senare behov. Självklart blir ju chansen till plus lite lägre med bara ett embryor, men samtidigt så minskar ju tvillingrisken (eller chansen) kraftigt. Det är något som man verkligen bör fundera över om man är beredd på tvillingar, då den chansen är mycket hög när man sätter in två embryor. Ca 40% enligt info. Jag vet inte om du såg bilderna på väggarna på Unica, Fridolf, men visst var det många tvillingar Glad? Men samtidigt så såg alla så friska och glada ut, så det går ju bra för det mesta, men man bör tänka igenom noga innan behandlingen tror jag. Dubbel glädje, men dubbelt jobb samt dubbla kostnader. Men sen är man kanske "färdig" - familjen är ju komplettt. Flört 
    Tack för info!!

Vill krama er för att ni är så gulliga!!

KRAM! 
  • Fiamedbarn
    annaba skrev 2013-07-29 16:53:51 följande:
    Det finns vissa teorier om att en mindre "skada" i livmoderslemhinnan en tid innan ET ökar chansen för embryot att fästa. Har dock inte sett information om någon klinik som använder det i praktiken.

Citat från följande länk:

"Endometrial scratch biopsy/creating 'implantation points' during a hysteroscopy

Some studies have suggested that cutting/scratching the uterine lining in the cycle before IVF/FET may improve implantation rates and live birth rate.  The theory is that causing minor damage to the lining can alter the expression of various proteins which are helpful for allowing implantation.  For example:

www.jhrsonline.org/article.asp?issn=0974-1208...

www.fertstert.org/article/S0015-0282(03)00345-5/abstract

www.bellaonline.com/articles/art20828.asp

www.telegraph.co.uk/health/healthnews/8623248...

This technique is gaining acceptance e.g., its offered by Lister, Guys, Gorgy etc and appears to be very much favoured by Serum (although they use a deeper cut rather than a scratch).

In terms of timing, most docs seem to favour doing the scratch in the previous cycle (i.e., scratching the lining before it is shed immediately before you start taking estrogen or stimulation drugs to build it up again) e.g., roughly around day 21 of the previous cycle.  Studies have suggested that doing the scratch very close to embryo transfer, e.g., on egg collection day, is too close as it reduces pregnancy rates, but doing the scratch at the beginning of the same cycle (about 2 weeks before ET) seems to be ok, as does doing the scratch in the previous cycle. 

If the scratch cannot be done ahead of time, it may be possible to do a saline wash or aquascan a few days before ET because that is less destructive to the lining, but should still get some of the same benefit by generating very minor, local injury to the lining. " 
    Då hade jag inte helt fel Jag tror att jag läste om att kliniken var ensam om tekniken eller nåt sånt, men jag hittar inte tillbaks dit. Gör jag det så länkar jag!
Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption