Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption
Nu ser jag att du redan svarat att det finns i Tjeckien!! Ursäkta, jag blir lite ivrig och snurrig här
Nu ser jag att du redan svarat att det finns i Tjeckien!! Ursäkta, jag blir lite ivrig och snurrig här
Tack för alla svar. Vad ni är gulliga! Och du tjatar inte Juliette, men jag tjatar en del för jag kommer nog inte ihåg allt eller får grepp om det ni skriver på en gång...
Lillsudd, behöver man träffa kliniken vid två tillfällen då? För att välja donator och ta alla prover och sen vid insättningen? Eller är det bara en gång vid insättningen man åker dit?
Juliette, tack för info kring scope! Det vill jag göra. Fördelen med Tjeckien är ju att det är lite billigare. AVA Riga kostar ju 70 000 kr. Men frågan är vad Unica tar för om man vill ha hela embryoskörden istället för att dela den med ett annat par? Får man också i så fall frysa in överblivna embryon? Då kanske det börjar kosta lika mkt som i Riga....men det kanske är mer prisvärt per lyckat försök att i så fall göra en helt ny omgång med färska embryon som man delar med någon. För den färska tas väl bara vid ett tillfälle och måste frysas sen, eller är det flera månaders skörd man betalar för om man har donatorn för sig själv?
En sak jag funderar över är också om jag har immunologiska faktorer som gör det svårare att bli gravid och behålla en graviditet. Jag läste att Juliette skrev att Grekland utreder detta ordentligt. Men kanske inte de andra klinikerna? Jag har ju en autoimmun sjukdom i min astma....jag skulle också vilja ställa in levaxinbehandling optimalt (1,0) vilket de är lite restriktiva med i Sverige, och kolla mina kortisolnivåer med saliv - undersöker de detta? Eftersom jag inhalerat mycket kortison i mina dagar skulle detta kunna ha satt ner mina kortisolnivåer som tydligen kan påverka fertiliteten på något sätt enligt fertilitetsguiden.
Jag skulle ju kunna beställa DHEA och testa innan jag gör EA. För att kanske förbättra mina chanser att höga kvalitén på de ägg jag har kvar. Men eftersom mitt DHEA-s ligger inom normalgränserna för min ålder (4,6) vet jag inte om det ger något. Å andra sidan är ju normalvärden för min ålder antagligen något som bidrar till att äggen åldras! Det har jag inte tänkt på. Borde kanske prova det. Funderar också på att prova munkpeppar.
Det jag gör nu för att optimera min fertilitet:
- LCHF för att stabilisera hormonnivåer och gå ner i vikt (fn 7 kg ner på två månader men jag var nere i 9 kg ner innan semestern då jag slappnade av lite väl),
- Promenerar 5 km eller 1 mil om dagen
- Rosenrot från mens till ÄL
- Progesterallkräm från två dagar efter ÄL fram till mens
- Omega 3-kapslar
-Q10
- Folacin (extra stark folsyra)
- Multivitamintablett gravid varvas med folsyra i kombination med magnesium- och C-vitamintillskott
- Ska pröva pergotime nästa cykel
Jag kan säga att efter att jag börjat med allt detta har min ÄL blivit mycket kraftigare! Har känt den mer. Så någon betydelse har det kanske haft...