• Fiamedbarn

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Fridolf87 skrev 2013-08-04 08:21:25 följande:
    Dagens skratt, tror fortfarande inte på plus fastän det visade ett plus på apotekets graviditetstest idag. I samma tydliga men inte starka form. När jag står och glor på testet, naken och inte tar in det för att det inte är så starkt så frågar jag karln min Vart är mitt kiss, det stod här nyss. Hör ett va?? ifrån köket. VART ÄR MITT KISS!?!? Oj jag hällde ut det.
    Jag börjar gråta och svära, ville ta mitt digitala för att få svart på vitt.
    Måste sett sjukt komiskt ut alltså. Jisses, är fortfarande sur över att han hällde ut det.
    Jag förstår!! Kisset är ju jätteviktigt att spara ibland om man vill testa om....

Hoppas allt går bra imorgon!
    Sötisa skrev 2013-08-03 18:50:03 följande:
    Har läst lite i tråden och ser att några plussat, stort grattis! Själv fick jag ju trillingar på andra Ea på Unica och nu är de tio veckor gamla och håller oss vakna på nätterna och låda på dagarna. Så är inte så aktiv här eller på fl av förklarliga själ:)
    Önskar jag hade tiden att läsa igenom allt sen jag slutade kika in för några månader sedan, det för bli vid annat tillfälle.
    Juliette, hur går det för dig? Angels, är du kvar i tråden?
    Trillingar! Grattis!! Satt de in tre embryon, och var de frysta eller färska? Jag tror att jag vill sätta igång rätt så snart men jag undrar om det inte passar oss bättre att börja med ett embryo eftersom vi har en son sen tidigare. Men då minskar ju chanserna att det blir något över huvud taget...svårt att bestämma sig är det...

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn
    Hoppfull02 skrev 2013-08-04 18:25:30 följande:
    Hej Testade idag igen och det ar fortfarande plus. Lika nervost varje gang. Fiamedbarn, mock cykel ar en sa kallad test cykel dar man ater medicinerna nagra veckor innan den riktiga cykeln for att se hur kroppen reagerar. Man maste ata estrogen for att slemhinnan ska bli tjockare och jag fick aven progesteron och fol syra. Pa slutet av mock cyklen sa maste man ta ett ultraljud dar slemhinnan mats och meddela tillbaks till kliniken sa att de vet ifall de maste justera dosen. Man maste aven gora en mock transfer dar de provar att fora en in kateter for att se att passagen ar ok. Det tar ca 5 minuter och kanns som en vanlig gyn undersokning. Nar mock cykeln ar klar borjar man den riktiga behandlingen. Lycka till!
    Tack för informationen! Jag har läst nånstans att de kan vägra kvinnor över 43 hjälp i Sverige, stämmer det? Läste nånstans, det kanske var här? om någon som förvägrades att mäta hur tjock slemhinnan var...även privat tror jag. Nu har jag inte fyllt 43 än men jag gör det om några månader. Min gynläkare vet jag inte om jag har förtroende för, men hon verkar duktig så jag kanske ska fråga.

Det låter som det växer bra i din mage  
  • Fiamedbarn
    Hoppfull02 skrev 2013-08-04 18:34:44 följande:
    Tack for alla svar om te. Kopte en massa los vikts te i Brno och Danmark sa det start inget pa dem. Jag haller mig borta tills jag har haft en tid och doktorn och fragat henne. Vill inte ta nagra chanser. Kopte med mig jordgubbs saft fran Prague. Sa gott och sommrigt i varmen. Finns ej att kopa har i USA sa det ar kalas nu men flaskan ar snart tom :)
    Men lösviktste brukar väl vara svart te och det innehåller tein, dvs koffeinliknande ämnen.
  • Fiamedbarn

Men ny forskning visar att även små mängder koffein ökar missfallsrisken så jag skulle rekommendera nolltolerans för att inte ta några risker. Här står det lite om det http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/aven-sma-mangder-kaffe-kan-skada-under-graviditet

Här var en bra informationssida om te och koffein (tein): http://www.omte.se/faq/

Frågan är bara vad som klassas som örtte? Typ blåbärste och jordgubbsté? Yogi-téer görs ju på själva ämnena tex kanel och har inget med teblad att göra så det borde väl också vara koffeinfritt? Kanel är dock giftigt för barn även i små mängder så där ska jag också begränsa mig...

• Fiamedbarn
    Hoppfull02 skrev 2013-08-04 18:45:06 följande:

Hej, Jag har inte flera symptom an vad som har varit sen transfern vilket ar att bysten ar lite om och lite vark i magen typ mens vark men inget annat. Super somnig men vaknar jatte tidigt pa morgonen anda orolig. Tror jag kommer att vara ett nervost vrak i flera manader. Blev gravid naturligt for ett ar sen men fick missfall i 8 veckan. Ar orolig att varje gang man gar pa toa ska se natt blod. Vet ej hur jag ska komma over den skracken. Bytte jobb for en manad sen sa nu har jag minimal stress och overser inte nan personal vilket var valdigt stressigt for mig forut nar jag hade 50 personer som var jobbiga sa det kommer bli battre. Brukade jobba varje helg och nu har jag ledigt lordag, sondag och mandag sa jag tror det kommer att hjalpa mig att ta det mera lugnt.
    Det är ju jättebra att du minskat på stressen! Jag har också råkat ut för (två) missfall och kommer vara orolig över det, men man kan få progesteron som ökar sannolikheten för att behålla graviditeten. Även trombyl minskar risken för blodproppar och minskat blodflöde i moderkaka och navelsträngen....så det är två saker som kan minska missfallsrisken tänker jag...men visst. Man är ju aldrig säker förrän barnet är ute! Men det kommer gå bra ska du se!! Passa på och njut lite av graviditeten också. Jag tror chanserna är betydligt större för lyckad graviditet vid ÄD och ED än normal graviditet för oss som har lite svårare att få till det!
  • Fiamedbarn
    Fridolf87 skrev 2013-08-04 19:51:54 följande:
    Hej, klart du får! Skrattande Välkommen!

Vilken tuff resa ni haft.. Men vad spännande med ET på torsdag. Med 3 stycken är chanserna för plus väldigt stora. Skrattande Kommer ni behålla alla 3 om dom fäster allihopa eller kommer ni reducera? Alla gör ju som olika, jag själv hade behållit alla 3. Men det är ju enbart en själv som känner efter det såklart. Glad
    Är det ett altnerativ? Att om flera fäster så kan man ta bort ett? Det låter ju väldigt bra i sådana fall för min del!
  • Fiamedbarn
    Fridolf87 skrev 2013-08-04 19:58:16 följande:
    Ok, jag äter ju levaxin så jag kan ej ta folsyran på morgonen då jag tar levaxinet då utan tar den på kvällen. Tar även progesteronet på kvällen. Bara det var samma tid varje dag så var det helt ok tyckte min klinik. Tar även vitaminer för gravida på kvällen. Vilket jäkla trix det är med all medicin alltså... Obestämd

Börjar nog sprida ut mitt estrofem-intag nu, lika bra kanske?
    Kan man inte ta folsyra och levaxin ihop? Det gjorde jag imorse...är det inte bara järn man ska undvika att ta samtidigt?
  • Fiamedbarn
    Lillsudd skrev 2013-08-04 23:22:26 följande:
    Man gör inte fosterreduktion på färre än 3 foster. Men om man kan tänka sig reducering får man också först väga den ökade chansen till graviditet mot den ökade risken för missfall vid reduktion redan när man väljer antalet. Om man så att säga tycker att chansen att bli gravid över huvud taget ökar så mycket med fler embryon att det överväger risken att förlora samtliga foster när man försöker avlägsna ett eller två.
    Tack för infon! Ja det låter vanskligt om missfallsrisken för samtliga embryon ökar!
  • Fiamedbarn
    Juliette F skrev 2013-08-05 13:54:12 följande:

Ja det känns ganska grymt.. men kanske nödvändigt med reducering i vissa fall, av hälsoskäl?

Men det är tur att det inte är som i USA (det kan iofs ha ändrats där nu) där man kan sätta in obegränsat antal embryor. Tänker på hon "Octomum" Nadya Suleman i USA, som fick 6 embryor insatta, 2 delade sig och hon födde åttlingar.. hon har nu 14 barm (med samma pappa) och är ensamstående.

Hon försörjer sig numera som Dominatrix i sadomasoschistiska porrfilmer.  Hotas av vräkning från sin bostad. Stackars barn, alltså...Obestämd
    Är det större risk för tvillingar per embryo vid ED? Om två av hennes 6 insatta delade så borde det ju vara så tänker jag...man får förbereda sig på att mycket kan hända vid ED verkar det som
  • Fiamedbarn
    Hoppfull02 skrev 2013-08-06 13:37:47 följande:
    Fick email av Helena och hon sa att det var bra men HCG vardet var hogt sa det kan vara tvillingar. WOW!
    Vad spännande!!
Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption