• Juliette F

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Vi som av olika skäl väljer att göra embryoadoption (EA) har här möjligheten att diskutera i en egen tråd. Hur vi kom fram till att göra EA, vart vi vänder oss, våra tidigare erfarenheter av att försöka bli gravida - allt kan diskuteras här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 20:53
    Lägger till att denna tråd är en uppföljning på en annan tråd: www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-147/m63331148.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-04 15:56
    Använder numera begreppet embryodonation, ED allt oftare i stället för embryoadoption EA, då många tycker ED är den korrekta benämningen. Många IVF-kliniker använder dock termen embryoadoption, så båda termerna förekommer därför i denna tråd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-13 16:16
    Ursäkta att jag varit borta så pass länge från tråden. Anledningen till det är att min man har drabbats av en allvarlig sjukdom, och min tid går åt till att hjälpa och stötta honom. Tankar om barn ligger alltså väldigt långt borta just nu.

• Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption
  • Juliette F
    Nicali skrev 2012-03-31 18:38:16 följande:
    Jag hänger oxå gärna på, då EA är vårt nästa alternativ om även denna ruvning misslyckas. Vi "bestämde" oss för detta för några månader sedan. Jag är svårstimulerad och får fåååå befruktade ägg så EA känns logiskt för oss... Eftersom mannen även har dåliga simmare så tror jag detta vore vårt stora hopp! Lutar för tillfället mest åt Tjeckien men har ju inte hunnit fundera på detta i detalj ännu Men när jag läste om EA kändes det som om jag fick hoppet lite tillbaka om barn! Grymt nyfiken på att få höra om EA resor
    Nicali, när är TD för detta IVF:et? Håller tummarna för att det ska bli plus mot alla odds, och skulle det inte bli det så har du alla chanser med EA!
  • Juliette F
    Sötisa skrev 2012-04-03 12:19:18 följande:
    Angels (och ni andra)
    Min historia ser ut såhär:
    Vi fick en dotter på första ivf-försöket i januari o7 efter att ha försökt själva i några år. Inga fel hittades på oss då.
    När hon var ett år ville vi starta syskonförsök och har sedan -08 har vi gjort 11 ivf-försök och 6 fet. Jag har under dessa försök fått tre missfall. Läkarna har hela tiden vart hoppfulla om att vi ska lyckas och det samt vår dotter och våra missfall har gjort att vi fortsatt försöka.. Tyvärr..
    Vi har nästan alla gånger fått tillbaka två embryon och blastocyster några gånger. Självklart är det något som är fel för man kan inte misslyckas med så många försök annars känner jag. Trots det säger läkarna att det borde gå förr eller senare. Vi har gjort missfallsutredning som inte visar något. Jag har fått trombyl, prednisolon och fragmin de senaste försöken. Inget fungerar.
    Vi står i adoptionskö sedan oktober -11 och skulle jag få spela tillbaka tiden hade vi lagt ner ivf och påbörjat adoption bra mycket tidigare. Nu har det gått fyra år sedan vi började med syskonförsök och att adoptera tar minst tre år, därför vill jag ha testat allt i hopp om att det ska gå fortare till ett barn. Sen var eller hur det kommer till oss har mindre betydelse. Jag vill bara börja leva ett normalt liv igen..
    Så därför vill vi till hösten prova embryodonation en gång. Det är ju troligast att det är våra embryon som inte är bra och inte min kropp eftersom jag vart gravid och fött ett barn. Samt gjort hystoskopi och otaliga undersökningar av livmoder mm.

Jag är nyfiken på hur ni andra tänker och vart ni ska vända er? Ska läsa igenom båda trådarna vid tillfälle:)
    Oj 11 IVF + 6 FET - det är mycket hopp, väntan och besvikna tårar det... Gråter Förstår inte hur en del är så starka att det orkar försök efter försök! Själv är jag nästan beredd att ge upp om EN behandlingsform inte funkar...

Det låter troligt att din kropp är ok eftersom du varit gravid och fött barn, så jag tänker att du bör ha goda chanser att lyckas med EA. Så att du kan börja leva ett "normalt liv" igen, som du skriver. Glad  Jag har fått besked om att 4 frysta embryor av vårt donatorpar är reserverade för oss, så 2 embryor denna gång, och 2 reserverade eskimåer om försök 1 ej tar sig. Enligt koordinatorn på min klinik Unica så blir de flesta gravida inom 3 EA-försök, så det är bara att hoppas det stämmer i vårt fall också! Efter 7 års väntan...
  • Avalie

Hej allihop, nu har jag fått svar från Serum i Athen, fanns tydligen ett till alternativ som var att man får dubbeldonation, dvs både färska ägg samt spermier som de försöker matcha så mkt det går med paret. Detta alternativ går på 5000 euro.
    JAg är lite fundersam, jag menar hela iden med ebryoadoption syftar ju på att adoptera ett embryo, lite som när man adopterar, man väljer ju liksom inte barnet, bara vilket land man vill adoptera från, detta alternativ är i alla fall 10 gånger bättre, då man får ge liv åt barnet, samt se till att man sköter sig under graviditeten och helt enkelt vara med från början. 
    JAg bor ju i ett annat land och här är adoption väldigt vanligt (inhemska barn) och barnen har inga stora men av det då det är mkt lättare att smälta in som vilka barn som helst.
    Kanske låter knäppt men jag vill ju helst ha ett barn som liknar oss lite, dvs jag skulle inte vilja ha ett kinesiskt eller afrikanskt barn.
    Det är en av anledningarna till att jag aldrig velat adoptera i Sverige, då alternativen är begränsade och köerna är så långa.
    Nu kan ni tycka att jag är knäpp men man rår ju inte för hur man känner...

• Ella67

Hej!
    Jättebra Juliette att du startade tråden! Jag hoppar in här också. Har precis startat min Divinakur inför planerad embryotransfer i mitten av juni på Unica. Kul att se att vi är flera som är på väg! Tidigare har jag varit i Riga på både AVA och EGV, men tyvärr bara ett plus som slutade med MA. Unica verkar vara proffsiga och Barbora som är kontaktperson är toppenbra, snabba och empatiska svar, jättegullig! 
    Hoppas få se många positiva nyheter här framöverGlad! Glad Påsk till er alla!  

• Nicali

Har testdag den 9/4 MEN fick mens redan 3/4 RD 9. så nu  är det EA som gäller Ska ha "avslutnings" samtal med sahlgrenska snart och funderar på om det finns något jag bör fråga dem om? 

Vår historia är... Gick glada in i bebisverkstaden 2005 då trodde jag att jag skulle bli en ganska ung mamma (24år)!  Efter tappra försök i över året tog vi kontakt med läkare för utredning.Tre kurer pergotime utan resultat. Laproskopi utan förklaring och till slut remiss till ivf! Kände mig då lättat då många vi kände hade lyckats på första ivf försöket. Glad som få när de plockade ut hela 12 ägg!!! Nu skulle vi lyckas plus få massa till frysen... Blev helt chockad när vi kom till ET och "bara" två ägg gick att använda. Fick ingen tidig mens denna gång utan klarade mig fram till testdagen 18 dagar senare men det var minus ändå. Dock kom det ut en vad jag senare förstått kan ha varit hinnsäck? Mitt uppe i denna sorg fick vi även reda på att maken fått cancer. Så vi tog bort vår sökandeplats ur adoptionskön då vi insåg att innan han skulle vara friskförklarad skulle han passerat åldern för länge sedan. 
    Sen var det dax för FET som blev ett minus. Då kände vi att vi tar paus och fokuserar på att få maken frisk och i balans. Han klarade sig och har idag varit cancerfri i fyra år
    2010 kände vi att vi orkade igen och gjorde ett försök till. Av 8 ägg blev 3 befruktade (jippie tänkte vi). ET slutade redan RD 10 med mens. ET 1 blev minus. ET 2 Blev inget med då det inte klarade tiningen 2011 Blev det 11 ägg plockade igen efter jätte höga doser. Men 6 var omogna ändå. Så av 5 som gick att använda blev det två befruktade som sattes tillbaka. Inget till frysen Så här är vi nu! Känner att jag inte orkar en hormonbehandling till då jag får jätte mycket biverkningar. Sen verkar ju inte varken mina ägg eller makens spermier kunna bli någon bebis.
    Bokat tid hos en vanlig gyn för att dubbel kolla om de kan missat ngt i utredningen. Typ Endomedtrios eller Baktriell vaginos.
    Ska ta kontakt med Unica tänkte jag (läst mycket bra). Har ni som varit i kontakt med dem börjat med mail eller har ni ringt? Min engelska är sådär...
    Vi räknar med att göra tre försök sen ger vi upp då vi inte har ekonomin till att fortsätta mer sedan Hur mycket ska man räkna med att varje försök går på? Räknar just nu med 20 tusen, är jag helt ute och cyklar?

Juliette GRATTIS till Donator match!!! Har inte ens hunnit tänka på vilka "krav" vi har på donator... Vi är extremt olika jag och min man så känns som det mesta skulle funka:-P Kanske inte om båda är 150 då vi båda är ganska långa. Men i övrigt Vad har ni velat ha matchat? Ögonfärg, hårfärg, längd, kroppstyp,blodgrupp???
    NU BÖRJAR RESAN  

• Juliette F
    Ella67 skrev 2012-04-06 10:20:56 följande:
    Hej!
    Jättebra Juliette att du startade tråden! Jag hoppar in här också. Har precis startat min Divinakur inför planerad embryotransfer i mitten av juni på Unica. Kul att se att vi är flera som är på väg! Tidigare har jag varit i Riga på både AVA och EGV, men tyvärr bara ett plus som slutade med MA. Unica verkar vara proffsiga och Barbora som är kontaktperson är toppenbra, snabba och empatiska svar, jättegullig! 
    Hoppas få se många positiva nyheter här framöverGlad! Glad Påsk till er alla!  
    Grattis till påbörjad behandling och lycka till nu! Visst är hon gullig, Barbora.. det är precis det man behöver i vår situation, TLC. Inte alla kliniker som är lika duktiga på det. Men i slutändan är det ju förstås plusset som räknas! Min EA är ju planerad till slutet av maj, men nu har vi upptäckt ett dolt fel på huset - en vattenskada i väggen med lite svartmögel... mindre kul så här i påsktider.Rynkar på näsan Vi hyser inga tvivel om att försäkringen täcker det, men det försenar ALLT. Två rum är drabbade, badrum (finns dock inga symtom där, men vattnet måste komma därifrån) samt vårt sovrum. Det var när vi tog bort en väggfast garderob vi upptäckte det. Hoppas så vi kan fixa detta SNABBT så att det inte hindrar min resa till Brno i maj. Vill inte behöva skjuta upp på det, men vill ha fungerande badrum och sovrum först. De andra rummen är för små för vår dubbelsäng... 
  • Juliette F
    Nicali skrev 2012-04-06 14:45:11 följande:
    Har testdag den 9/4 MEN fick mens redan 3/4 RD 9. så nu  är det EA som gäller Ska ha "avslutnings" samtal med sahlgrenska snart och funderar på om det finns något jag bör fråga dem om? 

Vår historia är... Gick glada in i bebisverkstaden 2005 då trodde jag att jag skulle bli en ganska ung mamma (24år)!  Efter tappra försök i över året tog vi kontakt med läkare för utredning.Tre kurer pergotime utan resultat. Laproskopi utan förklaring och till slut remiss till ivf! Kände mig då lättat då många vi kände hade lyckats på första ivf försöket. Glad som få när de plockade ut hela 12 ägg!!! Nu skulle vi lyckas plus få massa till frysen... Blev helt chockad när vi kom till ET och "bara" två ägg gick att använda. Fick ingen tidig mens denna gång utan klarade mig fram till testdagen 18 dagar senare men det var minus ändå. Dock kom det ut en vad jag senare förstått kan ha varit hinnsäck? Mitt uppe i denna sorg fick vi även reda på att maken fått cancer. Så vi tog bort vår sökandeplats ur adoptionskön då vi insåg att innan han skulle vara friskförklarad skulle han passerat åldern för länge sedan. 
    Sen var det dax för FET som blev ett minus. Då kände vi att vi tar paus och fokuserar på att få maken frisk och i balans. Han klarade sig och har idag varit cancerfri i fyra år
    2010 kände vi att vi orkade igen och gjorde ett försök till. Av 8 ägg blev 3 befruktade (jippie tänkte vi). ET slutade redan RD 10 med mens. ET 1 blev minus. ET 2 Blev inget med då det inte klarade tiningen 2011 Blev det 11 ägg plockade igen efter jätte höga doser. Men 6 var omogna ändå. Så av 5 som gick att använda blev det två befruktade som sattes tillbaka. Inget till frysen Så här är vi nu! Känner att jag inte orkar en hormonbehandling till då jag får jätte mycket biverkningar. Sen verkar ju inte varken mina ägg eller makens spermier kunna bli någon bebis.
    Bokat tid hos en vanlig gyn för att dubbel kolla om de kan missat ngt i utredningen. Typ Endomedtrios eller Baktriell vaginos.
    Ska ta kontakt med Unica tänkte jag (läst mycket bra). Har ni som varit i kontakt med dem börjat med mail eller har ni ringt? Min engelska är sådär...
    Vi räknar med att göra tre försök sen ger vi upp då vi inte har ekonomin till att fortsätta mer sedan Hur mycket ska man räkna med att varje försök går på? Räknar just nu med 20 tusen, är jag helt ute och cyklar?

Juliette GRATTIS till Donator match!!! Har inte ens hunnit tänka på vilka "krav" vi har på donator... Vi är extremt olika jag och min man så känns som det mesta skulle funka:-P Kanske inte om båda är 150 då vi båda är ganska långa. Men i övrigt Vad har ni velat ha matchat? Ögonfärg, hårfärg, längd, kroppstyp,blodgrupp???
    NU BÖRJAR RESAN  
    Oj vilken resa det måste har varit för er! Så skönt att höra att din man äntligen är frisk. Tror att EA kan vara ett bra alternativ för er. 

Tack för uppmuntran! Vi är jättenöjda med matchningen, och vi har väl inte ställt några särskilda krav mer än att försöka matcha ögonfärg, hårfärg samt längd och utbildning någorlunda. Det har jättemånga donatorer, så därför tror jag de har en del "att välja på". Jag har bara haft kontakt via mail innan jag åkte dit förra året, har funkat jättebra.

Glad påsk - maken har lagat middag och ropar!   {#emotions_dlg.flower}
  • Juliette F
    Nicali skrev 2012-04-06 14:45:11 följande:

NU BÖRJAR RESAN  
    Hej igen, glömde svara på en fråga: hur mycket EA kostar per försök! Den prisuppgift jag fått från Unica är 1.500 euro för ett försök med två tinade embryor. Lite över 13.000 svenska kronor alltså med dagens valutakurs. Tillkommer förstås flyg + hotell för åtminstone en natt. Så det ligger en bit under 20.000 kronor per försök, om du inte tänkt bo på lyxhotell i finaste sviten :).
  • Nicali

Vad trist med vattenskadan Julitte... Jobbigt att leva i byggkaos även om det täcks av försäkringen! Vi köpte ett stort hus som vi totalrenoverade (behöll bara stommen). Så vet hur påfrestande det är! Nu är vi klara men har en massa rum för mycket som vi hoppas kunna fylla med barn:-P
    1500 euro låter ju helt klart överkomligt särskilt med tanke på att våra "gratis" försök inte direkt varit gratis! Räknade ut förra ivf att varje försök iaf minst kostat 5000 kr med resor, mediciner, läkarbesök, parkeringsavgifter, blodprover och semesterdagar. En gång hade jag dessutom så ont efter ÄP att jag fick ta en karensdag;(. Så "gratis" försöken känns allt de med i plånboken Sista gången hade vi ju dessutom helt tappat tron på att det skulle funka så då kändes det verkligen jobbigt. 
    Gör ni er EA i naturlig cykel? Jag har regelbunden cykel och har alltid gjort FET ostimulerad. Gör Unica det oxå? Skulle ju vara jätte skönt att slippa hormoner!
    FORTSATT GLAD PÅSKSkål 

• Juliette F
    Nicali skrev 2012-04-08 22:17:04 följande:
    Vad trist med vattenskadan Julitte... Jobbigt att leva i byggkaos även om det täcks av försäkringen! Vi köpte ett stort hus som vi totalrenoverade (behöll bara stommen). Så vet hur påfrestande det är! Nu är vi klara men har en massa rum för mycket som vi hoppas kunna fylla med barn:-P
    1500 euro låter ju helt klart överkomligt särskilt med tanke på att våra "gratis" försök inte direkt varit gratis! Räknade ut förra ivf att varje försök iaf minst kostat 5000 kr med resor, mediciner, läkarbesök, parkeringsavgifter, blodprover och semesterdagar. En gång hade jag dessutom så ont efter ÄP att jag fick ta en karensdag;(. Så "gratis" försöken känns allt de med i plånboken Sista gången hade vi ju dessutom helt tappat tron på att det skulle funka så då kändes det verkligen jobbigt. 
    Gör ni er EA i naturlig cykel? Jag har regelbunden cykel och har alltid gjort FET ostimulerad. Gör Unica det oxå? Skulle ju vara jätte skönt att slippa hormoner!
    FORTSATT GLAD PÅSKSkål 
    Det verkar lösa sig med vattenskadan! Inte så allvarligt som vi trodde -  vi har haft dit en expert och han gav oss gott hopp om snar och billig lösning :).

IVF kostar på, på mer än ett sätt.. så jag delar din känsla av lättnad över att slippa hela den jobbiga proceduren, och få ett färdigt embryo direkt :). Ja, jag gör EA i naturlig cykel! För att Unica skulle gå med på detta krävde de att man gick till gyn på dag 17-19 i menscykeln för att mäta slemhinnans tjocklek. Då ska den vara minst 7 mm (helst tjockare) för att man ska kunna göra EA i naturlig cykel. Som tur var så mätte min 8,5 mm, så det var inga problem! Tydligen så skiftar slemhinnan inte tjocklek från månad till månad, så det räckte med en mätning. Och ja, det är underbart att slippa nedreglering och östrogentabletter! Dock får man ju ta några sprutor som Ovitrelle (3 st) och Orgalutran (1), samt progesteron i samband med ET på Unica. Men det kan man ju leva med :).
    Fortsatt glad påsk till er också - och passa på att smaka ett glas Skål, för snart är det dags för låååångt uppehåll på den fronten (för många här, hoppas jag)!

Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption