• Juliette F

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Vi som av olika skäl väljer att göra embryoadoption (EA) har här möjligheten att diskutera i en egen tråd. Hur vi kom fram till att göra EA, vart vi vänder oss, våra tidigare erfarenheter av att försöka bli gravida - allt kan diskuteras här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 20:53
    Lägger till att denna tråd är en uppföljning på en annan tråd: www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-147/m63331148.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-04 15:56
    Använder numera begreppet embryodonation, ED allt oftare i stället för embryoadoption EA, då många tycker ED är den korrekta benämningen. Många IVF-kliniker använder dock termen embryoadoption, så båda termerna förekommer därför i denna tråd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-13 16:16
    Ursäkta att jag varit borta så pass länge från tråden. Anledningen till det är att min man har drabbats av en allvarlig sjukdom, och min tid går åt till att hjälpa och stötta honom. Tankar om barn ligger alltså väldigt långt borta just nu.

• Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption
  • Pimpinellan

Ang.slemhinnan så är det viktigaste att den är treskiktad. Gränsen för godtagbar tjocklek varierar mellan klinikerna här i Sverige,men 7-8 mm är godkänt. Vi velar mellan antal embryon,men tre känns mycket. Tvillingar skulle vara kul,men jobbigt,men tre på en gång!? Jag skulle inte orka faktiskt,men det kan ju bli tre av två också-se på åttlingmamman som faktiskt satte in 6 ägg!- så blir det så blir det så och då tackar man och tar emot och orkar på nåt vänster ändå.

• Juliette F
    Angels skrev 2012-04-11 11:19:06 följande:
    Fick svar från Unica idag. Mycket positivt ang tjockleken på slemhinnan vilket känns väldigt bra. Fick dock en fråga som jag blev lite förvånad över. Jag har tidigare sagt att vi vill sätta in två embryon och det ska vara "standard" enligt kliniken. Nu fick vi dock frågan igen hur många vi vill sätta in (hon var osäker på vad jag sagt tidigare) och då sa hon att alternativen var ett, två eller tre embryon. Tre?!?! Låter inte det lite väl mycket? Inte minst första gången. Tänk om alla skulle fästa. :-O Nä, håller mig till två och håller tummarna för att något fäster.
    Ja din slemhinna är verkligen jättebra Angels, grattis! Men jag tror inte på 3 embryor, personligen... jag kommer hålla mig till två och jag tror det blir bäst så. Trillingar blir helt enkelt för mycket av det goda Glad. Men det finns förstås en liten chans att ett av det två embryorna man sätter in delar sig, och då blir det 3 i alla fall.. men då tänker jag som så att det är ÖDET som vill det, inget jag själv valt. Knäppt kanske men men. Dock är två embryor insatta max för mig!
  • sushikatten

Hej Tjejer!

Här ännu en som funderar på EA och har  varit inneoch tittat  på serum kliniken i Grekland. Jag har inte pratat genom detta riktigt med min man.rNämnde det för ett tag sen och han verkade inte helt främmande för det. Jag har oxå genomgått ett antal ivf och ser det här som ett bra alternativ. Vi bor i Göteborg men vet inte riktigt hur vi ska gå till väga med gyn här i Götet. Nu går jag på Calanderska men kommer nog att lägga ner det för vi måste göra något annat. Idag kommer jag att försöka ringa ett annat gyn och kolla om han kan hjälpa mig och kolla genom slemhinnan m.m. Det är jätte spännande att följa er här. Förstår att det här är ganska nytt och inte så många har erfarenhet av vad det innebär.

Angels: tre låter lite mycket men två helt ok! Förstår att det inte är helt ovanligt i många länder att det sätter in 3.

• Juliette F
    sushikatten skrev 2012-04-12 09:27:01 följande:
    Hej Tjejer!

Här ännu en som funderar på EA och har  varit inneoch tittat  på serum kliniken i Grekland. Jag har inte pratat genom detta riktigt med min man.rNämnde det för ett tag sen och han verkade inte helt främmande för det. Jag har oxå genomgått ett antal ivf och ser det här som ett bra alternativ. Vi bor i Göteborg men vet inte riktigt hur vi ska gå till väga med gyn här i Götet. Nu går jag på Calanderska men kommer nog att lägga ner det för vi måste göra något annat. Idag kommer jag att försöka ringa ett annat gyn och kolla om han kan hjälpa mig och kolla genom slemhinnan m.m. Det är jätte spännande att följa er här. Förstår att det här är ganska nytt och inte så många har erfarenhet av vad det innebär.

Angels: tre låter lite mycket men två helt ok! Förstår att det inte är helt ovanligt i många länder att det sätter in 3.

Hej sushikatten och välkommen hit! Kul att vi börjar bli så många som gör/funderar på att göra EA. :)
  • 4everHope

Hej,
    Här är en till som i princip har bestämt sig för EA på Unica, Brno. Vi väljer på det och ÄD på AVA, Riga.
    Pengamässigt får man ju 5 EA mot i värsta fall ett ÄD.

Lite avhängt är det på min sambos spermiekvalitet. Idag ska vi till vår gyn och göra ul, ta blodprover och lämna spermieprov. Sambon blir 45 år så trots en biologisk son på 8 år är det ju inga garantier för pigga simmare.
    Visst vore det roligt att ge sonen ett biologiskt syskon men å andra sidan kommer det inte göra någon skillnad, en ev graviditet blir ju den samma.

Lite frågor:
    Angels, som är på gång, behövde du göra en testcykel först eller började du behandla slemhinnan direkt inför ett EA? Skickade Unica dina läkemedel eller kunde läkaren i Sverige skriva ut dessa? Hur länge ska man äta dessa läkemedel innan EA, förstår att det är avvägt på slemhinnans tjocklek som mäts dag 15-16. men när åker man i sånt fall till Tjeckien för insättning? Har massor av frågor känner jag...

Spännande att det finns en sådan här fantastisk möjlighet. Jag har också gått igenom en lång barnlöshetsresa, står om den på min sida för den som är intresserad.
    =)

• Angels
    4everHope skrev 2012-04-12 11:39:09 följande:
    Hej,
    Här är en till som i princip har bestämt sig för EA på Unica, Brno. Vi väljer på det och ÄD på AVA, Riga.

Lite avhängt är det på min sambos spermiekvalitet. Idag ska vi till vår gyn och göra ul, ta blodprover och lämna spermieprov. Sambon blir 45 år så trots en biologisk son på 8 år är det ju inga garantier för pigga simmare.
    Visst vore det roligt att ge sonen ett biologiskt syskon men å andra sidan kommer det inte göra någon skillnad, en ev graviditet blir ju den samma.

Lite frågor:
    Angels, som är på gång, behövde du göra en testcykel först eller började du behandla slemhinnan direkt inför ett EA? Skickade Unica dina läkemedel eller kunde läkaren i Sverige skriva ut dessa? Hur länge ska man äta dessa läkemedel innan EA, förstår att det är avvägt på slemhinnans tjocklek som mäts dag 15-16. men när åker man i sånt fall till Tjeckien för insättning? Har massor av frågor känner jag...

Spännande att det finns en sådan här fantastisk möjlighet. Jag har också gått igenom en lång barnlöshetsresa, står om den på min sida för den som är intresserad.
    =)
    Hej och välkommen hit! Roligt att ni också funderar på EA. Vi har tidigare sagt att vi som gör EA måste försöka få till en träff så småningom (när vi alla förhoppningsvis lyckats) och det är lite extra roligt när så många funderar på att göra EA just på Unica. Det var Juliette som från början fick in mig på Unica-spåret, då jag var på väg till Polen, men tyckte att de var näst intill otrevliga och inte särskilt hjälpsamma, men det kan bero på bristande kunskaper i det engelska språket.

Först gör jag en testcykel, det är den jag jobbar på nu. Har 6 dagar kvar med tabletten Divina och sen är det dags att invänta mensen. Sen börjar själva överföringscykeln. Vilka tabletter som ska tas i den vet jag inte riktigt än, men jag tror den heter något på E... hm... minns inte namnet, men som du själv skrivr så tror jag tablettintaget är beroende av hur tjock slemhinna man har vid mätningen (17-19 dagen i testcykeln). Jag är idag på jag 18 i cykeln och jag har EA beräknad till den 9 maj beroende på när min mens kommer igång.

Min sambo har 3 barn sedan tidigare, 10, 12 och 16 år är de idag. De var 2, 4 och 8 när vi började försöka. Nu visade det sig ju att det var fel på oss båda, men visst kändes det som ett säkert kort att träffa en man som redan satt 3 barn till världen. Åldern börjar ta ut sin rätt här, han blir 41 i år, men då var han bara 32, skulle fylla 33, så vi tänkte nog aldrig på att det skulle vara fel på honom... Det var dock först efter 3 IVF-försök som läkaren "kläckte ur sig" att det är fel på mina ägg. Tänk om vi vetat det tidigare... men men, gjort är gjort.

Ställ gärna fler frågor, bara att fråga på. Det är nog inte enbart du som undrar över saker och ting och även om vi kanske inte kan svara på alla frågor idag, så går dagarna i raketfart och ju längre i processen vi kommer, desto fler frågor kan vi svara på.
  • Angels
    sushikatten skrev 2012-04-12 09:27:01 följande:
    Hej Tjejer!

Välkommen hit!

Min sambo var inte "svårövertalad" när det kom till EA, även om han knorrade lite i början. Klart, det känns säkert främmande och konstigt, inte minst då fadern inte får något biologiskt band till barnet (modern föder ju barnet och blir därmed biologisk mor, men pappan har ju inte något finger med i spelet...), men han vande sig snabbt. Är helt övertygad om att han kommer älska alla sina barn lika mycket oavsett genetiska band.

Ja, tre låter lite väl riskabelt om inte annat.
  • Juliette F
    4everHope skrev 2012-04-12 11:39:09 följande:
    Hej,

Lite frågor:

=)
    Hej 4everHope, och välkommen hit! Ännu en (ev) Unica-kompis  Skrattande. Jag tror att jag är den enda här som varit nere på kliniken och fått behandling (gjort ett ÄD där, blev tyvärr minus, antagligen beroende på makens trööötta simmare). Ska man göra ÄD så måste man göra en testcykel först, för att se hur du svarar på hormonerna och kunna tajma din cykel med äggdonatorns. Ska du göra ett EA så kan det räcka med att du går till en gynekolog på dag 17-19 och mäter tjockleken på din slemhinna. Är den minst 7 mm (helst tjockare) så kan du göra EA i en sk naturlig cykel, dvs du slipper östrogenstimulering innan själva EA. Har ej riktigt koll på vilken dag insättning sker vid EA då detta är mitt första.. men antar att det är dag 17-19 i cykeln då det är de dagarna de är intresserade av vad gäller slemhinnans tjocklek. Eller kanske nån dag tidigare, vad vet jag, nybörjaren.. :).

Hoppas att din långa barnlöshetsresa får ett lyckligt slut, vare sig du väljer Unica eller Ava Riga! Solig
    Den som väntar på något gott...
  • 4everHope

Tack Angels och Juliette för trevligt mottagande och svar =)

Spännande Angels, 9 maj är ju snart ju... Vi kommer alla vänta med stor nyfikenhet, miljoner frågor och hårt hållna tummar då ni är tillbaka i Sverige igen. Fick du Divina skickat till dig? Och hur många dagar tog det att få hem medicinen? Jag får min mens runt 17-18 april och det vore ju schyst att hinna med en testcykel direkt. Har man väl bestämt sig vill man ju tuta och köra...

Juliette, har jag förstått det hela rätt att du ska göra EA i din normala cykel? Vore ju såklart skönt att slippa hormoner. Lite frågor om resan till Brno. Är det till Prag man flyger då? Billiga flygbiljetter, tips? Och hur tar man sig från Prag till Brno? Har du något bra boende att rekommendera?

Visst vore det häftigt med en mammaträff till nästa vår... Drömma kan man ju och hoppet är det sista som överger en... Önskar oss alla och en var en liten bebis.

• Angels
    4everHope skrev 2012-04-12 14:27:18 följande:

Tack Angels och Juliette för trevligt mottagande och svar =)

Spännande Angels, 9 maj är ju snart ju... Vi kommer alla vänta med stor nyfikenhet, miljoner frågor och hårt hållna tummar då ni är tillbaka i Sverige igen. Fick du Divina skickat till dig? Och hur många dagar tog det att få hem medicinen? Jag får min mens runt 17-18 april och det vore ju schyst att hinna med en testcykel direkt. Har man väl bestämt sig vill man ju tuta och köra...

Juliette, har jag förstått det hela rätt att du ska göra EA i din normala cykel? Vore ju såklart skönt att slippa hormoner. Lite frågor om resan till Brno. Är det till Prag man flyger då? Billiga flygbiljetter, tips? Och hur tar man sig från Prag till Brno? Har du något bra boende att rekommendera?

Visst vore det häftigt med en mammaträff till nästa vår... Drömma kan man ju och hoppet är det sista som överger en... Önskar oss alla och en var en liten bebis.

Ja 9 maj är snart. Jag fick alla mina mediciner skickade till mig från Tjeckien. Vet inte hur många dagar det tog, men snabbt gick det.

Ja, man flyger till Prag och sen ska det gå att åka buss vidare. Men jag har faktiskt inte riktigt kollat upp det än, men i tråden som denna är fortsättning på finns info om det. I annat fall kan ju Juliette dra allt en gång till.

Japp, drömmer gör vi alla, trots år av misslyckanden. Håller tummarna för att vi alla har våra små under nästa år.
Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption