• Anonym

Rusta, handlar aldrig där igen !!

Var iväg och handlade i veckan och impulsköpte ett badrumsskåp och spegel på Rusta för nästan 600kr. Det var beställningsvaror som vi fick hämta på ett DHL lager tre dagar efter vi varit i butiken och betalat. Men väl hemma så såg vi att det aldrig skulle kunna sättas upp (fel mått).

Så Idag var sambon och lämnade tillbaka det (obrutna förpackningar självklart) och vi fick inte tillbaka alla pengar, dom tog ut 150:- för frakten. Fraktkostnad var det inget prat om ens när vi köpte sakerna så vi betalade endast det priset som stod i affären. I kvittot står det inte heller något om fraktkostnad varken när man köper eller returnerar produkterna.

Dom kan väll inte ta betalt för något som inte ens står i kvittona? Inte för att vi är så beroende av 150 kr men det låter ju helt galet.
    Han jobbar själv inom handels och kommer en kund och köper en dator för låt säga 2599:- och vill returnera den så får kunden tillbaka samma summa. En annan sak är det ju om jag tex beställer från Gina Tricot, då står det redan i kvittot att det dras 35:- i returavgift.

Någon som råkat ut för något liknande?
    Tycker det är så sjukt dåligt när man lurar sina kunder så nej där handlar inte jag igen, inte särskilt trevlig bemötande i kassan heller när han frågade hur det kunde gå till så (han var trevlig och lugn hela tiden).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-03 20:59
    Ser nu att tråden hamnade fel, den ska givetvis ligga under ekonomi. En moderator får flytta tråden om h*n vill. :)

• Svar på tråden Rusta, handlar aldrig där igen !!
  • Ripper500

Nästan alla företag tar ut någon form av avgift vid ändrat köp gällande beställningsvaror! Jag jobbar med sälj och säljer saker fr 1000 kr upp till 300 000 kr! Det är ALLTID kundens ansvar att läsa igenom köpvillkoren. En kund kan aldrig förhandla sig förbi köpvillkoren! Butiken kan om de vill göra en good will om de är snälla! Men en så stor kedja som Rusta struntar nog i dig som kund el inte! Dessutom tröttnar man på vanliga konsumenter som alltid ska prata m chefen om de inte får som dom vill! Ärligt, det handlar om 150 kr! Är det värt att offra er tid på det? Många andra förlorar 1000 tals kronor pga av att de inte läser villkor!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-05 09:01:56 följande:
    Men hon i kassan då? Missade hon också den texten i sånna fall, och vi som läst pappret flera gånger. Jobbar du på Rusta eller hur kan du "VETA"?

Vaddå hon i kassan?? Det är ju NI som har skrivit på och gjort ett köp?
  • Anonym

TS vem tycker du ska betala för transporten tillbaka till lagret när det handlar om beställningsvaror, som kunder lämnar tillbaka i butiken?

• Wittra

Så....ni ska klaga för att deras skull? Ni är alltså lite snälla som ringer in och klagar?

Ah.....   

• Blå damcykel
    Anonym skrev 2012-04-03 21:24:25 följande:
    Så om ni behåller skåpet så behöver ni inte betala för frakten, men om ni vill lämna tillbaka den så måste ni?

Det är ju returfrakten det handlar om såklart.
  • Colisa

Fattar inte varför alla verkar tycka att TS är så dum som inte läst vad som står på hemsidan? Självklart har man som kund ett ansvar att kolla upp vad som gäller, men lika självklart har affären ett ansvar för att tydlig information finns lättillgänglig för kunden. Vad som står på hemsidan är väl totalt irrelevant om man handlar direkt i butik!

Nu har jag ingen aning om vilken information som står i Rusta-butiker i Linköpingstrakten, kanske fanns det ingen information om detta i affären? Eller så har TS missat den på något vis. Oavsett vilket är det väl bra att affären får redan på att detta är något de kan förbättra och förtydliga?

TS, kontakta konsumentrådgivningen (eller motsvarande, brukar finnas i varje kommun) om du känner dig lurad, så kan du säkert få reda på vad som gäller och få en insatt persons synpunkter. Får du medhåll där är det ju också något du kan påpeka när du kontaktar Rusta.

• Gammtant

Alltså vad är det för konstigt med att man får betala för frakt när man ångrar ett köp? Det är inte på Rustas ansvar att mäta väggar hemma hos sina kunder. Man kan inte klaga på företaget för att man själv klantat sig.

• EmilyB

Håller med TS.
    Jag sätter aldrig min fot på Rusta mer, bara WT folk handlar där ju.
    K-Rauta har mycket bättre service tycker jag.

• Colisa
    Anonym skrev 2012-04-05 07:13:24 följande:
    Du skriver det så bra själv:  När vi var i butiken så sa hon "dom här varorna har vi tyvärr bara på DHLs lager, dom finns att hämtas där om 3-7 arbetsdagar och dom kontaktar er när det finns att hämta där".

Varan fick beställas, innan du kunde hämta den. 
     Det TS skriver att hon i butiken sa innebär varken att varan behöver beställas (den kanske var restad och skulle levereras dit då oavsett?) och inte heller att detta skulle kosta något.

Jag har köpt saker som fått beställas många gånger från olika butiker och har aldrig behövt betala extra för det, det har kommit samtidigt med den ordinarie beställningen från leverantören. Om varan måste beställas och levereras till något särskilt ställe och det kostar extra får de ju tala om det! Kunden ska inte behöva stå och fundera över deras leveransrutiner och transporter och lagerhållning och vad som ev kan kosta extra och hur mycket det kan gå till, hur ska man som kund kunna veta det? Affären däremot både ska veta vad/om det kostar och upplysa om det.
  • Froststar
    Anonym skrev 2012-04-03 20:58:27 följande:
    Var iväg och handlade i veckan och impulsköpte ett badrumsskåp och spegel på Rusta för nästan 600kr. Det var beställningsvaror som vi fick hämta på ett DHL lager tre dagar efter vi varit i butiken och betalat. Men väl hemma så såg vi att det aldrig skulle kunna sättas upp (fel mått).

Så Idag var sambon och lämnade tillbaka det (obrutna förpackningar självklart) och vi fick inte tillbaka alla pengar, dom tog ut 150:- för frakten. Fraktkostnad var det inget prat om ens när vi köpte sakerna så vi betalade endast det priset som stod i affären. I kvittot står det inte heller något om fraktkostnad varken när man köper eller returnerar produkterna.

Dom kan väll inte ta betalt för något som inte ens står i kvittona? Inte för att vi är så beroende av 150 kr men det låter ju helt galet.
    Han jobbar själv inom handels och kommer en kund och köper en dator för låt säga 2599:- och vill returnera den så får kunden tillbaka samma summa. En annan sak är det ju om jag tex beställer från Gina Tricot, då står det redan i kvittot att det dras 35:- i returavgift.

Någon som råkat ut för något liknande?
    Tycker det är så sjukt dåligt när man lurar sina kunder så nej där handlar inte jag igen, inte särskilt trevlig bemötande i kassan heller när han frågade hur det kunde gå till så (han var trevlig och lugn hela tiden).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-03 20:59
    Ser nu att tråden hamnade fel, den ska givetvis ligga under ekonomi. En moderator får flytta tråden om h*n vill. :)
    TS, det här kan du inte hålla Rusta ansvariga för. Först kollar du inte måtten, du bara beställer något. Sedan kollar du inte om deras öppet köp även gäller specialbeställningar men nu var de snälla och återtog varan ändå. Sedan kollar du inte heller upp vad som gäller om man vill lämna tillbaka en vara som fraktas med externt fraktbolag (ej Rustas eget), tror du att det är gratis för dem? Information kan du hitta på hemsidan, i butik eller genom att fråga personal. Tyvärr men jag tycker inte att det var Rustas fel. Att du är besviken förstår jag men var besviken på dig själv som köpte sakerna utan att ta reda på både ett och annat först.
  • MrSmith

Måste summera lite efter att ha läst igenom alla inlägg. TS beställer ett skåp som INTE ska levererad hem. Väntetiden på 4-7 dagar beror på att skåpet INTE ska gå som en egen order utan samtrandporterad med övriga varor till rusta. Då rusta saknar eget lager och har lagt ut det på DHL så hämtar TS skåpet hos rustas samarbetspartner för lagerhållningen dvs DHL allt för att RUSTA ska slippa ha någon frakt kostnad. Nu ångrar sig TS skälen till det är irrelevanta få öppet köp hos rusta inte kräver att kunde uppger orsak. När TS skall lämna tillbax varan skapar RUSTA en avgift som ej nämns i avtalet eller på kvittot. Vad som står på deras hemsida är irrelevant. Öite som om ICA ringer dig tre dagar efter att du köpt en mjölk och säger till dig att vi tar ut en kylavgift på 3 kr för varje mjölk det måste du ju ha sett på våran hemsida under fliken avtal. TS är inte skyldig att kontrollera vad som står på hemsodan utan vad som står i det avtalet hon skrivit under. Eftersom rustas personal ej kan vissa vart i avtalet avgift finns reglerad så finns inte avgiften. Rusta har dock rätt att ta ut en skälig avgift för de extra kostnader de haft i samband med returen men dessa ska specificeras.

Enligt vad jag läst mig till så skall rusta inte betala tillbax den post på kvittot som omfattar frakt men det skall åter betala hela beloppet på de två poster som omfattar dörrar 199 kr skåp 399 kr summa 598 kr.
    Efter som TS aldrig betalt för frakt så finns det ju ingen diskussion mellan TS och rusta om att få den återbetald

• Ripper500

Mrsmith - man behöver inte skriva under något för att ingå i ett avtal! När du handlar en produkt accepterar du företagets villkor! Om man är osäker på en produkt får man läsa företagets villkor!

I min branch tar vi ut en avgift på 200-400 kr vid ångrat köp! En s.k returfrakt! Här handlar det om större varor! Returfrakten måste betalas av kunden även om vi har fraktfritt! Detta Står absolut inte på kvittot utan står i villkoren som kunden är skyldig att läsa!

Att informera en kund om ångrat köp är inget man gör! Ingen av partnerna räknar med ångrat köp!

Är man inte nöjd får man vända sig till Arn!

• vita stenen

Men jag håller nog på TS i det här fallet. Om jag hade beställt varan från internet hade jag självklart läst den informationen innan. Men nu beställde ju hon i butiken och då kan er ju inte förutsätta att folk varit inne på deras hemsida innan och därför borde de ju självklart ha upplyst om den regeln.

• Ripper500

Men hur självklart är det att man beställer en vara och sedan ångrar köpet! Väldigt ovanligt eller liten del av allt som säljs! Köpvillkor ryms inte på ett kvitto, därav får man titta på hemsidan, i katalogen el fråga!

Allt som är fraktfritt får nästan alltid någon form av avgift vid retur!

• Amy1983
    Coyote skrev 2012-04-04 10:49:44 följande:
    DisposableHero, framgår det i villkoren att lagret och dhl-terminalen är samma sak? Jag tolkar det som att antingen hämtar man kostnadsfritt på Rustas eget lager, eller på dhls lager, mot en avgift. Har dock inte läst villkoren.
    Kanske någon som redan har svarat dig nu men så här står det i köpvillkoren:

"Dina beställda varor levereras med hjälp av DHL. Du kan välja mellan att utan extra kostnad hämta dina varor på närmaste DHL-terminal, eller att få dina varor hemlevererade mot en avgift, fn. 149 kr. Här kan du se var din närmaste DHL-terminal finns."

http://www.rusta.se/kopvillkor_s115.html

Så jag tolkar det också att det inte ingår några extra 149:- om man hämtar dom på (DHL:s) lager...

Men jag kan givetvis ha missförstått
  • Amy1983
    MrSmith skrev 2012-04-06 00:54:47 följande:
    Måste summera lite efter att ha läst igenom alla inlägg. TS beställer ett skåp som INTE ska levererad hem. Väntetiden på 4-7 dagar beror på att skåpet INTE ska gå som en egen order utan samtrandporterad med övriga varor till rusta. Då rusta saknar eget lager och har lagt ut det på DHL så hämtar TS skåpet hos rustas samarbetspartner för lagerhållningen dvs DHL allt för att RUSTA ska slippa ha någon frakt kostnad. Nu ångrar sig TS skälen till det är irrelevanta få öppet köp hos rusta inte kräver att kunde uppger orsak. När TS skall lämna tillbax varan skapar RUSTA en avgift som ej nämns i avtalet eller på kvittot. Vad som står på deras hemsida är irrelevant. Öite som om ICA ringer dig tre dagar efter att du köpt en mjölk och säger till dig att vi tar ut en kylavgift på 3 kr för varje mjölk det måste du ju ha sett på våran hemsida under fliken avtal. TS är inte skyldig att kontrollera vad som står på hemsodan utan vad som står i det avtalet hon skrivit under. Eftersom rustas personal ej kan vissa vart i avtalet avgift finns reglerad så finns inte avgiften. Rusta har dock rätt att ta ut en skälig avgift för de extra kostnader de haft i samband med returen men dessa ska specificeras.

Enligt vad jag läst mig till så skall rusta inte betala tillbax den post på kvittot som omfattar frakt men det skall åter betala hela beloppet på de två poster som omfattar dörrar 199 kr skåp 399 kr summa 598 kr.
    Efter som TS aldrig betalt för frakt så finns det ju ingen diskussion mellan TS och rusta om att få den återbetald
Svar på tråden Rusta, handlar aldrig där igen !!