• Anonym

Rusta, handlar aldrig där igen !!

Var iväg och handlade i veckan och impulsköpte ett badrumsskåp och spegel på Rusta för nästan 600kr. Det var beställningsvaror som vi fick hämta på ett DHL lager tre dagar efter vi varit i butiken och betalat. Men väl hemma så såg vi att det aldrig skulle kunna sättas upp (fel mått).

Så Idag var sambon och lämnade tillbaka det (obrutna förpackningar självklart) och vi fick inte tillbaka alla pengar, dom tog ut 150:- för frakten. Fraktkostnad var det inget prat om ens när vi köpte sakerna så vi betalade endast det priset som stod i affären. I kvittot står det inte heller något om fraktkostnad varken när man köper eller returnerar produkterna.

Dom kan väll inte ta betalt för något som inte ens står i kvittona? Inte för att vi är så beroende av 150 kr men det låter ju helt galet.
    Han jobbar själv inom handels och kommer en kund och köper en dator för låt säga 2599:- och vill returnera den så får kunden tillbaka samma summa. En annan sak är det ju om jag tex beställer från Gina Tricot, då står det redan i kvittot att det dras 35:- i returavgift.

Någon som råkat ut för något liknande?
    Tycker det är så sjukt dåligt när man lurar sina kunder så nej där handlar inte jag igen, inte särskilt trevlig bemötande i kassan heller när han frågade hur det kunde gå till så (han var trevlig och lugn hela tiden).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-03 20:59
    Ser nu att tråden hamnade fel, den ska givetvis ligga under ekonomi. En moderator får flytta tråden om h*n vill. :)

• Svar på tråden Rusta, handlar aldrig där igen !!
  • Anonym
    Coyote skrev 2012-04-04 10:47:20 följande:
    Fast era bensinkostnader har inte ett jäkla dugg med saken att göra.
    Nä det jag menar är att VI stod för fraktkostnaden eftersom vi själva åkte in till Linköping och hämtade sakerna på DHLs lager, ändå ska vi behöva betala någon fraktkostnad på 150:- vid retur.. jag får i alla fall inte ihop det här. Tungan ute
  • DisposableHero

Eller hur, bensinpengar kan du omöjligt gnälla över TS.

Coyote, det står att beställningsvaror levereras med hjälp av DHL. Man får själv välja om man vill ha hemleverans för 149 kronor eller kostnadsfritt upphämtande på närmaste DHL-terminal. Fel av mig att använda ordet ''lager'' i sammanhanget. Men det finns alltså bara två leveransmetoder, och det är här mitt huvud inte riktigt hänger med gällande fraktkostnaden. Alla andra i tråden verkar ha förstått, så jag känner mig relativt ointelligent för tillfället.

Har jag öppet köp på beställda varor?

På Rusta har du 30 dagars öppet köp. Det betyder att du inom den här tiden kan ångra dig och byta varan eller få pengarna tillbaka. Kostnaden för hemleverans, fn. 149 kr dras av från köpesumman om du lämnar tillbaka en beställningsvara.

Givetvis ska varan vara oanvänd och återlämnas i originalförpackning tillsammans med kvitto på köpet.

Om du ångrar dig innan varan levererats till dig, måste du ändå stå för transportkostnaden som uppstått genom din beställning, fn. 149 kr.

• Anonym

Vi köpte raka duschdörrar på Bauhaus förra året, kostade 6000kr. Innan vi hämtade ut dom ångrade vi köpet eftersom vi bestämde oss för att bygga badrummet större och formen på dörrarna passade inte längre.
    Vi fick då klart för oss att vi inte skulle få tillbaka alla pengar då frakten tillbaka till Ulricehamn(dörrarna kom därifrån) kostar 1500kr. Iställer för att tjafsa lastade jag duschdörrarna i min egen bil (kombi) och körde dom till Ulricehamn för ca 200kr!

Vill bara säga att det inte är bara Rusta som har dessa regler....    

• riboflavin
    Anonym skrev 2012-04-04 10:54:37 följande:
    Nä det jag menar är att VI stod för fraktkostnaden eftersom vi själva åkte in till Linköping och hämtade sakerna på DHLs lager, ändå ska vi behöva betala någon fraktkostnad på 150:- vid retur.. jag får i alla fall inte ihop det här. Tungan ute
    Antagligen har Rusta ett lageravtal med DHL, dvs de slipper ha eget lager på vissa orter mot att de betalar DHL för att upplåta plats och transportera gods mellan lagerplatser.

DHL tar antagligen betalt enligt samma schablon även om de bara tagit emot och packat om godset som om de faktiskt gjort ytterligare en transport till dörren.

Kan säga som så att DHLs avtal ganska ofta är till kunden nackdel, fullpris tas ut även om DHL inte behöver utföra hela jobbet. 
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-04 10:58:47 följande:
    Vi köpte raka duschdörrar på Bauhaus förra året, kostade 6000kr. Innan vi hämtade ut dom ångrade vi köpet eftersom vi bestämde oss för att bygga badrummet större och formen på dörrarna passade inte längre.
    Vi fick då klart för oss att vi inte skulle få tillbaka alla pengar då frakten tillbaka till Ulricehamn(dörrarna kom därifrån) kostar 1500kr. Iställer för att tjafsa lastade jag duschdörrarna i min egen bil (kombi) och körde dom till Ulricehamn för ca 200kr!

Vill bara säga att det inte är bara Rusta som har dessa regler....    
    Vi både hämtade och körde tillbaka sakerna själva så förstår inte riktigt.. det här är två olika "händelser". 
  • Anonym
    DisposableHero skrev 2012-04-04 10:58:09 följande:
    Eller hur, bensinpengar kan du omöjligt gnälla över TS.

Coyote, det står att beställningsvaror levereras med hjälp av DHL. Man får själv välja om man vill ha hemleverans för 149 kronor eller kostnadsfritt upphämtande på närmaste DHL-terminal. Fel av mig att använda ordet ''lager'' i sammanhanget. Men det finns alltså bara två leveransmetoder, och det är här mitt huvud inte riktigt hänger med gällande fraktkostnaden. Alla andra i tråden verkar ha förstått, så jag känner mig relativt ointelligent för tillfället.

Har jag öppet köp på beställda varor?

På Rusta har du 30 dagars öppet köp. Det betyder att du inom den här tiden kan ångra dig och byta varan eller få pengarna tillbaka. Kostnaden för hemleverans, fn. 149 kr dras av från köpesumman om du lämnar tillbaka en beställningsvara.

Givetvis ska varan vara oanvänd och återlämnas i originalförpackning tillsammans med kvitto på köpet.

Om du ångrar dig innan varan levererats till dig, måste du ändå stå för transportkostnaden som uppstått genom din beställning, fn. 149 kr.

Jag förstår inte heller så du är inte ensam.
  • DisposableHero
    Anonym skrev 2012-04-04 11:02:05 följande:
    Jag förstår inte heller så du är inte ensam.
    Nej det var skönt att höra. Men det är fortfarande kundens ansvar att kolla upp köpvillkoren...då hade du kunnat ringa kundtjänst eller vadsom för att klargöra detta innan eventuell retur.
  • Coyote

Då verkar det som att rusta bjuder på kostnaden om man hämtar själv, men i och med att man gjort beställningen tar DHL ut en avgift från Rusta, och den får man inte tillbaka hur man än gör. Typ.

• Anonym
    Coyote skrev 2012-04-04 11:04:34 följande:
    Då verkar det som att rusta bjuder på kostnaden om man hämtar själv, men i och med att man gjort beställningen tar DHL ut en avgift från Rusta, och den får man inte tillbaka hur man än gör. Typ.
    Va? Så enligt Rustas regler slipper man fraktkostnaden om man hämtar själv, men DHL tar ändå betalt så man får betala oavsett om man hämtar eller inte?

Blir inte klokare av ditt inlägg..
  • DisposableHero
    Coyote skrev 2012-04-04 11:04:34 följande:
    Jo precis, så måste det ju rimligtvis vara och det är jag helt och fullt med på. TS borde ha kollat upp detta och får snällt betala. Bara det att jag kände att jag måste ha missat vad alla andra såg i köpvillkoren som tydligt klargör detta.
Svar på tråden Rusta, handlar aldrig där igen !!