• Madame Hoffa

Djurplågeri med innekatt

Jag kan inte förstå hur man kan skaffa katt för att låsa in den och aldrig låta den gå ut?!

Jag har alltid haft katt både när jag bodde i lägenhet i stan och nu när jag bor i hus. Katten har alltid fått gå ut och in som den vill, och det har aldrig varit några som helst problem.

Personligen tycker jag det är själviskt att skaffa katt om man bara ska låta den gå inne.

• Svar på tråden Djurplågeri med innekatt
  • Ravenna

Rastgårdar i all ära, men alla bor inte så att det går att bygga en rastgård på ett vettigt sätt. I min mening så är rastgård ett utmärkt sätt att lufta innekatter på, men det är fortfarande ett underlägset alternativ till att ha en riktig utekatt i ett säkert område. Rastgård är dock jättebra om man bor nära väg eller liknande och om man kan bygga den tillräckligt stor. En rastgård är jämförbar med att ha en innekatt med tillgång till balkong.

Med rastgårdar har man fortfarande risk för rymning (innekatter som rymmer löper stor risk att råka illa ut), man kan ha svårigheter att vädra beroende på hur huset set ut osv.

• Ravenna
    Ezder skrev 2012-04-18 13:26:20 följande:
    Visst är det så. Men jag tror också att många väljer att se just sitt kattägande som mer riskfritt, oavsett vilka val man gjort och var man faktiskt bor i förhållande till vägar, jordbruksmaskiner, katthatande grannar, rovdjur osv, så statistiken är ändå relevant.
    Nej, den är inte relevant över huvud taget. Dels finns det inget pålitligt urval, dels registreras det inte huruvida katterna är inne- eller utekatter (alla katter som dör utomhus anses vara utekatter i statistiken), och dels så är siffrorna oerhört varierande beroende på område.

Jag förstår inte riktigt hur du tänkte att en statistisk slask som involverar alla utekatter i alla områden i alla stadier av omhändertagande, märkning och kastrering, och av alla raser, skulle vara relevant för någonting över huvud taget.
  • Meddelande borttaget
  • PumpkinQueen

Och jag tycker det är djurplågeri att släppa ut katten vind för våg. Det är ett husdjur, man bör behandla det därefter. Det finns inga andra husdjur som man släpper lösa hur som helst.

Tänk lite längre än vad näsan räcker.

• 20120419

Jag är kluven till detta med innekatt MEN......

En katt ska absolut inte vara ute helt på egen hand. Tänk om katten skadar ett barn tex?

Jag ljuger aldrig.
  • PumpkinQueen
    ruuu skrev 2012-04-23 10:24:09 följande:
    Brukade inte tycka det tidigare, men jag tycker efter 2 innekatter att det är taskigt att ha katter inne... Båda våra katter är understimulerade och trots promenader och daglig aktivering är det tydligt att de vill komma ut i naturen. Särskilt efter att ha rymt två gånger så funderar vi starkt på att omplacera katterna till någon som kan ha dem utomhus - det är en enorm skillnad på mina egna kissar och de hemma hos mina föräldrar som har sina revirområden, får jaga, klättra i träd, försvara reviret osv. De beter sig verkligen som en katt "ska" göra jämfört med mina nästan stackare. Bor tyvärr för nära väg föratt kunna släppa ut dem.. (sen beror det på katten såklart, men våra trivs inte inomhus iaf)
    Har du provat att kastrera katterna?
  • Meddelande borttaget
  • plett
    20120419 skrev 2012-04-23 14:00:50 följande:
    Jag är kluven till detta med innekatt MEN......

En katt ska absolut inte vara ute helt på egen hand. Tänk om katten skadar ett barn tex?
    Hur skulle katten skada barnet?
  • Kungen

min katt mår super, själv har jag varit inlåst å jag mådde bra, Du värkar vara en djurplågare

• Murarn
    asahoff skrev 2012-04-08 14:44:41 följande:
    Jag kan inte förstå hur man kan skaffa katt för att låsa in den och aldrig låta den gå ut?!

Jag har alltid haft katt både när jag bodde i lägenhet i stan och nu när jag bor i hus. Katten har alltid fått gå ut och in som den vill, och det har aldrig varit några som helst problem.

Personligen tycker jag det är själviskt att skaffa katt om man bara ska låta den gå inne.
    Hej :)

Man är djurplågare om man gör sitt djur illa.

Jag har tre katter. En vill BARA vara inne, den andra vill BARA vara ute. Den tredje har inte varit ute ännu...
    Jag anpassar mig efter deras behov. Så länge katten får bestämma så antar jag att de är nöjda :)
Svar på tråden Djurplågeri med innekatt