• Madame Hoffa

Djurplågeri med innekatt

Jag kan inte förstå hur man kan skaffa katt för att låsa in den och aldrig låta den gå ut?!

Jag har alltid haft katt både när jag bodde i lägenhet i stan och nu när jag bor i hus. Katten har alltid fått gå ut och in som den vill, och det har aldrig varit några som helst problem.

Personligen tycker jag det är själviskt att skaffa katt om man bara ska låta den gå inne.

• Svar på tråden Djurplågeri med innekatt
  • Excentriskan
    nemo1 skrev 2012-04-12 15:00:06 följande:
    "Jag har dessutom bott centralt i en mindre stad med en katt som fick gå ut som den ville. Min syster hade katten innan mig och sen jag. Under de 6 åren vi bodde så råkade katten aldrig ut för något. Om man inte räknar med en mås som bajsade på henne en gång.."

Och alla rökare får inte cancer, men varför chansa när det gäller ens lilla älskling?
    Tycker jag verkligen inte, alla mina katter har varit antingen hemlösa eller vanvårdade.

Hört om empirisk studie? Och då menar du även att alla ni som tycker Era katter mår bra inne inte har något att säja emot om någon säjer att innekatter är djurplågeri?

Varför jag tog upp just mitt fall var pga att jag bodde på ett sådant ställe att om man läser vissa komentarer skulle ingen katt klara sig 5 minuter ute där.. Som att alla utekattsägare måste bo minst 1 mil från närmaste landsväg (om ens det räcker) för att tillfredställa säkerhetsfanatikerna bland innekattsägarna.

Jag har under min livstid naturligtvis inte bara känt en katt. Eller kattägare för den delen. Säj kanske 200 utekatter. Varav kanske 8 dött av bilpåkörning.

Sen har jag känt några innekattsägare. Kanske 10 katter. En dog inomhus när dens klösträd trillade över den.. De hade även generellt sett mer risk för njurproblem.

Högsta ålder på katter jag i min närhet känt till var min mammas två hanar. (utekatter hela sitt liv) som blev 22 resp 20 år gamla (evt 23-21). De enda vetrinärbesök de gjorde var vaccination och avmaskning.  

Enda fallet jag mött vanvårdade katter var en granne jag hade mittemot (på landet) Han var alkoholiserad och lät katterna föröka sig fritt. Huset fick rivas efter de flyttade honom till vårdhem. Och alla katterna avlivades (ca 20 st).       

Men det är sant att om man inte steriliserar sin hane i tid kan den hinna smita ut på rallarstråt. I några månader. Och då kan de katterna se rätt vanvårdade och hemlösa ut. Trots att så inte är fallet.
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • nemo1
    Så din mammas katter var inte kastrerade? Det är kanon isf, massor med hemlösa stackars kattungar under 20 års tid.
    Lär dig lite om katter innan du uttalar, sterilisera en hankatt??? det gör man inte ens med en hona.
  • draken86

Var och en får ju lära sig det där själv. Efter att ha haft några utekatter som antingen försvunnit eller blivit påkörda eller rentav uppätna av vilda djur, så börjar man kanske tänka om. Efteråt värker dumheten antagligen hårt i hjärtat, kan jag säga.

The dirty fucking hippies were RIGHT!
  • Excentriskan
    nemo1 skrev 2012-04-12 18:50:07 följande:
    Så din mammas katter var inte kastrerade? Det är kanon isf, massor med hemlösa stackars kattungar under 20 års tid.
    Lär dig lite om katter innan du uttalar, sterilisera en hankatt??? det gör man inte ens med en hona.
    Du är rolig du.. Du har så lite på fötterna att du måste påpeka felskrivningar. Självklart var de KASTRERADE. Var i min text får du det till något annat??

Jag tycker du borde gå en kurs i diskussionsteknik. Det ser bara löjligt ut när du försöker dig på härskartekniker (som du ändå inte bemästrar). Samt sluta bygg halmgubbar.     
  • Excentriskan
    draken86 skrev 2012-04-12 21:39:44 följande:
    Var och en får ju lära sig det där själv. Efter att ha haft några utekatter som antingen försvunnit eller blivit påkörda eller rentav uppätna av vilda djur, så börjar man kanske tänka om. Efteråt värker dumheten antagligen hårt i hjärtat, kan jag säga.
    Nej där har vi skilda åsikter, känslor och erfarenheterr. Jag tycker att det liv katten fick i frihet var värt att dö för. Och det tyckte även de personer jag känner vars kattr förolyckades.
  • ForReal
    Miss Behave skrev 2012-04-12 14:43:14 följande:
    Jag tror att TS likt många av oss utekattsägare har blivit mäkta less på att få dyl kommentarer i varenda tråd som det nämns något om katter som får gå ut själva.

Vi tycker det är precis lika löjligt med de påståenden som kommer från innekattsägarna. Och generaliserande är ordet även där.

Det är inte så vanligt med nedkissade utesaker exempelvis. Och de katter som gör sådant är ofta okastrerade hankatter vilket hör till en klar minoritet bland utekatterna.

Jag har dessutom bott centralt i en mindre stad med en katt som fick gå ut som den ville. Min syster hade katten innan mig och sen jag. Under de 6 åren vi bodde så råkade katten aldrig ut för något. Om man inte räknar med en mås som bajsade på henne en gång..

Sen kan jag hålla med om att vissa kattraser är mindre lämpade som just innekatter. Och andra raser mer lämpade. De har en inbyggd natur. Exempelvis ocicat, bengaler och abessinier är frihetsälskande djur. De har en enorm upptäckarlust (och jaktinstinkt) och är därför inte i mitt tycke speciellt lämpliga som innekatter. Medan många ragdolls jag stött på varit väldigt loja och slöa. Samt att reflexen att inte kämpa emot om någon lyfter upp dem kan vara olämplig som utekatt..

Kortfattat. Lika lite som jag skulle välja en Greyhound som stilla knähund skulle jag heller inte välja en mops som "ut och jogga med" hund. Och tänk efter vad du ska ha din katt till och vad den är lämpad som.      

Då tycker jag inte TS behöver sjunka till den låga nivån själv, om så är fallet.

Jag håller helt med dig i att man bör tänka över vad man har för förutsättningar att ge sin katt innan man skaffar den. Kanske inte skaffa en ragdoll och sen försöka tvinga ut den, eller "tvärtom".

Sen att din erfarenhet av att ha utekatt varit bra, det är ju skönt men det säger inte så mycket om hur andra kommer få det. Katter är intelligenta djur men helt klart inte så intelligenta som den elaka människan. Min erfarenhet av utekatter är nästan uteslutande dålig, men det har mest berott på elaka människor :( Jag kan ändå förstå att andra väljer att släppa ut sina katter, men inte vart som helst. Jag bor i en större stad precis längs huvudleden, där ambulanser och poliser kör med blåljus en gång i timmen. Massor av trafik. Inget grönt på lång väg. När jag då ser en katt känner jag mig mest ledsen över hur man kan välja att släppa ut den där. Oftast ser man dem sittande under en parkerad bil, det känns inte så bra.

• ForReal
    Ravenna skrev 2012-04-12 15:48:01 följande:
    Jag tror att katter mår absolut bäst av att kunna vara ute. Vi släppte ut vår Tjockis nu i vintras efter 9 år som innekatt. Hon har blivit mer aktiv, piggare och hon har tappat ett halvt kilo i vikt (vilket är mycket positivt eftersom Tjockis, som namnet antyder, bär på en charmig men plufsig mage). Hon springer, hon får motion och hon får i sig mer gräs. Hon är en friskare katt, helt enkelt.

Samtidigt så har jag haft innekatt i 9 år (2 st) och vet att de kan leva goda liv även inomhus. Det är bättre att katten lever i en begränsad inomhusmiljö än att den får gå ut i farlig trafik.

Jag tror inte att innekatter lider och jag tycker att det är ett acceptabelt alternativ om man bor inne i staden eller nära vägar där det finns många faror (trafik, människor osv). Dock tycker jag att utekattslivet är det som katter verkar må allra bäst av.

I staden hade jag innekatt, på landet har jag utekatt. Jag älskar mina katter väldigt mycket och vill att de ska må bra. Vi bor i en miljö i princip utan trafik och med vänliga och naturnära människor. Jag skulle aldrig släppa ut mina katter i trafikerade områden och jag skulle aldrig spärra in dem i onödan.
    Det bästa inlägget i denna diskussion. {#emotions_dlg.flower}
  • RedRoses

Varför tycker du de är djurplågeri med innekatt?
    Man får en mycket mer social, lugn och mysig katt om man har den inne. Dessutom har du den ute MÅSTE du ha halsband, kastrea/sterilisera eller ha p-piller till honkatter, sen måste du chip-märka dem. Sen måste du troligen avmaska dem, du får in massa fåglar,möss och sånt skit, sen plocka massa fästningar.

Har katten inte varit ute innan så vet den inte vad de är.

• Rakad Apa
    nemo1 skrev 2012-04-12 15:00:06 följande:
    "Tycker jag verkligen inte, alla mina katter har varit antingen hemlösa eller vanvårdade.

Så du får inget ut av att ha katt?
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • nemo1
    RedRoses skrev 2012-04-13 03:47:28 följande:
    Varför tycker du de är djurplågeri med innekatt?
    Man får en mycket mer social, lugn och mysig katt om man har den inne. Dessutom har du den ute MÅSTE du ha halsband, kastrea/sterilisera eller ha p-piller till honkatter, sen måste du chip-märka dem. Sen måste du troligen avmaska dem, du får in massa fåglar,möss och sånt skit, sen plocka massa fästningar.

Har katten inte varit ute innan så vet den inte vad de är.
    Kastrera, vaccinera och chippa ska man göra även om katten är innekatt.
    Rakad Apa skrev 2012-04-13 10:19:39 följande:
    Så du får inget ut av att ha katt?
    Självklart, annars skulle jag inte ha huset fullt med hemlösa katter.
Svar på tråden Djurplågeri med innekatt