nemo1 skrev 2012-04-12 15:00:06 följande:
"Jag har dessutom bott centralt i en mindre stad med en katt som fick gå ut som den ville. Min syster hade katten innan mig och sen jag. Under de 6 åren vi bodde så råkade katten aldrig ut för något. Om man inte räknar med en mås som bajsade på henne en gång.."
Och alla rökare får inte cancer, men varför chansa när det gäller ens lilla älskling?
Tycker jag verkligen inte, alla mina katter har varit antingen hemlösa eller vanvårdade.
Hört om empirisk studie? Och då menar du även att alla ni som tycker Era katter mår bra inne inte har något att säja emot om någon säjer att innekatter är djurplågeri?
Varför jag tog upp just mitt fall var pga att jag bodde på ett sådant ställe att om man läser vissa komentarer skulle ingen katt klara sig 5 minuter ute där.. Som att alla utekattsägare måste bo minst 1 mil från närmaste landsväg (om ens det räcker) för att tillfredställa säkerhetsfanatikerna bland innekattsägarna.
Jag har under min livstid naturligtvis inte bara känt en katt. Eller kattägare för den delen. Säj kanske 200 utekatter. Varav kanske 8 dött av bilpåkörning.
Sen har jag känt några innekattsägare. Kanske 10 katter. En dog inomhus när dens klösträd trillade över den.. De hade även generellt sett mer risk för njurproblem.
Högsta ålder på katter jag i min närhet känt till var min mammas två hanar. (utekatter hela sitt liv) som blev 22 resp 20 år gamla (evt 23-21). De enda vetrinärbesök de gjorde var vaccination och avmaskning.
Enda fallet jag mött vanvårdade katter var en granne jag hade mittemot (på landet) Han var alkoholiserad och lät katterna föröka sig fritt. Huset fick rivas efter de flyttade honom till vårdhem. Och alla katterna avlivades (ca 20 st).
Men det är sant att om man inte steriliserar sin hane i tid kan den hinna smita ut på rallarstråt. I några månader. Och då kan de katterna se rätt vanvårdade och hemlösa ut. Trots att så inte är fallet.