• Madame Hoffa

Djurplågeri med innekatt

Jag kan inte förstå hur man kan skaffa katt för att låsa in den och aldrig låta den gå ut?!

Jag har alltid haft katt både när jag bodde i lägenhet i stan och nu när jag bor i hus. Katten har alltid fått gå ut och in som den vill, och det har aldrig varit några som helst problem.

Personligen tycker jag det är själviskt att skaffa katt om man bara ska låta den gå inne.

• Svar på tråden Djurplågeri med innekatt
  • Litet My
    draken86 skrev 2012-04-10 01:17:54 följande:
    Åååh ja! Låt oss släppa ut alla kor, grisar, hästar, får och ALLA! Så får vi ha en hel djungel i hela landet! ^^

Ut och skjuta sin egen oxfile mao...skoj!! =)

Kan bli lite jobbigt att köra bil annars, men ska det vara naturligt så ska det ju Cool 
  • sassa1987

TS har varit tyst ett tag??
    Jag tycker absolut inte att det är djurplågeri. Djurplågeri är ju misshandel och allt det där på ett djur.

• LilaRos

Bara läst ts.. Men vi hade två katter som vi tyvärr fick omplacera. Den unga katten fick lov att gå ut.. Det fingerade fint tills mån i området klippte av kattens morrhår.. Sen dröjde det inte länge tills katten blev påkörd och avled. Det var i ett villaområde i Göteborg. Jag kan ju säga att den katten plågades mer som utekatt än som innekatt!

Sen undrar jag hur 17 människor tänker som släpper ut katten när se bor i ett hus med lägenheter?? Jag har ofta vart med om att katter går och jamat i trappuppgångar för att bli insläppta av sina ägare.. Men ingen öppnar! Så katten är fast i trapphuset jag vet inte hyr länge? Tills ägaren kommer hem eller tills en granne går ut och katten är snabb nog att få ut igen..

• nemo1

Ts måste antingen vara ett troll, vill provocera eller korkad i huvudet.

• Majsan70
    nemo1 skrev 2012-04-10 21:18:53 följande:
    Eller alla tre alternativen kanske?
  • JETS
    asahoff skrev 2012-04-08 14:56:30 följande:
    Men de vet ju inget annat? Tror du seriöst att de inte hellre skulle vara ute och springa om de fick?
    Min katt har varit utekatt men tyckte inte alls om det. Hon satt på vår trapp eller fönsterbräda. Tog en tur på tomten OM dörren var öppen så hon visste att hon kunde komma in igen, så fort dörren stängdes ville hon komma in. Och detta var inte för att hon var ovan, vi bodde i hus i flera år. Varje år på landet får hon vara ute och likadant där, hon håller sig runt oss, går vi in går hon in.

Nu har vi bott i lägenhet de senaste 4 åren och hon har då inte visat några som helst tecken på att gå ut. Vår yngre katt däremot vill gärna gå ut och ska få göra det nu när vi flyttar tillbaka till hus om några veckor.
    ♥ Emil 040207 ♥ Tilda 050906 ♥ BF 120908 ♥
  • Farsa på stan
    nemo1 skrev 2012-04-10 21:18:53 följande:
    Varför? För att hon inte tycker som du?
    Jag håller med TS. Katter SKA ha ett stort område som de kan ströva omkring på. Om man bor i ett ovanligt stort hus kanske det går an att ha en innekatt, men jag tycker att man ska släppa ut den. De allra flesta katter aktar sig för bilar och hittar hem igen, även om man bor inne i stan. Visst, katten KAN bli påkörd eller bli illa behandlad av människor och andra djur, men det kan dina barn också. Jag älskar min katt, och jag tycker inte att man ska göra en Fritzl på någon man älskar.
    Att några, rent statistiskt väldigt få, katter är avvikande och trivs bra som innekatter betyder inte att det generellt är "okej" att aldrig släppa ut sin katt.

Sen förstår jag inte varför folk verkar tro att TS tycker att kor och hundar ska ströva fritt på gatorna också, bara för att hon tycker att man inte ska stänga in katter. Samvetsgranna bönder släpper ut sina kor på stora ängar där de kan softa omkring och idissla hela (eller åtminstone halva) dagarna. Genuint hundälskande hundägare har en stor trädgård eller tar regelbundet hunden till avsides belägna platser där den kan springa fritt.
  • nemo1
    Farsa på stan skrev 2012-04-11 19:07:53 följande:
    Varför? För att hon inte tycker som du?
    Jag håller med TS. Katter SKA ha ett stort område som de kan ströva omkring på. Om man bor i ett ovanligt stort hus kanske det går an att ha en innekatt, men jag tycker att man ska släppa ut den. De allra flesta katter aktar sig för bilar och hittar hem igen, även om man bor inne i stan. Visst, katten KAN bli påkörd eller bli illa behandlad av människor och andra djur, men det kan dina barn också. Jag älskar min katt, och jag tycker inte att man ska göra en Fritzl på någon man älskar.
    Att några, rent statistiskt väldigt få, katter är avvikande och trivs bra som innekatter betyder inte att det generellt är "okej" att aldrig släppa ut sin katt.

Sen förstår jag inte varför folk verkar tro att TS tycker att kor och hundar ska ströva fritt på gatorna också, bara för att hon tycker att man inte ska stänga in katter. Samvetsgranna bönder släpper ut sina kor på stora ängar där de kan softa omkring och idissla hela (eller åtminstone halva) dagarna. Genuint hundälskande hundägare har en stor trädgård eller tar regelbundet hunden till avsides belägna platser där den kan springa fritt.
    Man släpper väl för fan inte ut en katt när man bor i stan, är inte din katt värd mer än så?  Förstår inte hur man ens kan nämna att man är så korkad.
  • sassa1987
    nemo1 skrev 2012-04-11 20:25:45 följande:
    Man släpper väl för fan inte ut en katt när man bor i stan, är inte din katt värd mer än så?  Förstår inte hur man ens kan nämna att man är så korkad.
    Bra sagt
  • Sunshine808

Anledningen, vad jag tror, är att innekatter inte är vana att gå ut om de hade fått det när de var små hade de nog älskat det och inte varit rädda.

Jag har haft en katt som älskade vara ute och kom inte så ofta hem, hon sprang mest runt på ängarna och fram och tillbaka till grannen, men blev tyvärr på körd. Men jag ser det som att om katten älskar att vara ute varför ska jag då låsa in den, hon fick leva lyckligt och det är jag glad för.

Visst vill man inte att katterna ska dö men det ligger oftast i deras intresse att springa som de själva behagar. Jag tycker det är ledsamt att katter inte får vara ut, om de själva väljer att vara inte så har de valt det men jag tycker inte att man ska låsa in dem. sen är det en sak att släppa ut sina katter i en stad och släppa ut dem på landet.

Svar på tråden Djurplågeri med innekatt