EnGladPingvin skrev 2012-04-18 15:22:58 följande:
Jag anser för övrigt att huruvida det är djurplågeri eller inte har inte med att göra om det är en sk inne- eller utekatt. Djurplågeriet är att alldeles för många inte sätter sig in i eller bryr sig om kattens naturliga behov och beteende, oavsett om det gäller ute- eller innekatter.
Innekatt ställer högre krav på stimulans och aktivering från ägarens sida än vad utekatt gör. Extra mycket om det är en ensamkatt. Alldeles för många innekatter är ensamma för mycket och får inte den dagliga aktivering de behöver, men om man som ägare ser till att katten har sällskap (gärna en kattkompis), daglig aktivering längre stunder och får utlopp för sina naturliga instinkter kan en innekatt må alldeles utmärkt.
Jag mår dåligt när jag hör folk skaffa en ensam kattunge t.ex. Man tar en kattunge från deras trygghet och kattfamilj där den vanligtvis haft både mamma och syskon att rumla runt med och tror att det ska räcka med att den får lek och gos en stund på kvällen när man kommer hem från jobbet. Det är djurplågeri

Hade jag varit uppfödare hade jag aldrig lämnat en kattunge till ett hem där den inte får en kattkompis.
Självklart finns det både ute- respektive innekattsägare som inte borde ha katt, men att säga att det ena eller det andra är djurplågeri enbart baserat på om katten får gå ut eller inte är att göra saken för enkel.
Jag blir också gråtfärdig när jag tänker på dom kattungar som inte har någon kattkompis att leka med. Jag tycker att det är en egoistisk gärning att bara köpa en kattunge. Katten ska finnas där dom få timmar många är hemma och resten av tiden vara helt själv.
Jag funderar lite på varför en del har katt öht när ni låter katten vara ute jämt och ständigt, knappt träffar katten och även vägrar ha låda inne åt katten eftersom det är både jobbigt och äckligt.