• Madame Hoffa

Djurplågeri med innekatt

Jag kan inte förstå hur man kan skaffa katt för att låsa in den och aldrig låta den gå ut?!

Jag har alltid haft katt både när jag bodde i lägenhet i stan och nu när jag bor i hus. Katten har alltid fått gå ut och in som den vill, och det har aldrig varit några som helst problem.

Personligen tycker jag det är själviskt att skaffa katt om man bara ska låta den gå inne.

• Svar på tråden Djurplågeri med innekatt
  • Ravenna

Nemo, även om man gör anpassningar så är inte innemiljön 100% säker. Dessutom hamnar oerhört mycket ansvar för sysselsättning av katten på ägaren när katten är inne. Många innekattsägare sysselsätter inte sina katter tillräckligt, och det är tyvärr ett vanligt problem.

• Excentriskan
    Ravenna skrev 2012-04-18 12:21:25 följande:
    Att utekatter lever i genomsnitt 2 år är en sanning med modifikation. Det är ju STOR skillnad på okastrerade och herrelösa katter som överges nära en trafikerade 90-väg, och på omhändertagna kastrater som bor i ett tryggt område utan trafik. Dessa två typer av utekatter är olika som natt och dag och ändå hamnar de i samma statistiska slask. Dessutom räknas ofta faktiskt förrymda innekatter som blir överkörda med i utekattsstatistiken.

Om man såg lite mer nyanserat på det så skulle jag tippa på att man skulle få en högriskkategori med övergivna icke-kastrater med livslängd runt 0-12 månader, en annan mediumgrupp med kastrater som bor nära trafik och stad som löper måttlig risk, och en tredje grupp med kastrerade utekatter i trygga områden vars livslängd inte är signifikant skild från innekatter.

När man ser siffran "utekatter lever i snitt 2 år" så ska man tänka på att den statistiken är enormt snedvriden av alla icke-kastrater och herrelösa katter.
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Ezder
    Att utekatter lever i genomsnitt 2 år är en sanning med modifikation. Det är ju STOR skillnad på okastrerade och herrelösa katter som överges nära en trafikerade 90-väg, och på omhändertagna kastrater som bor i ett tryggt område utan trafik. Dessa två typer av utekatter är olika som natt och dag och ändå hamnar de i samma statistiska slask. Dessutom räknas ofta faktiskt förrymda innekatter som blir överkörda med i utekattsstatistiken.

Om man såg lite mer nyanserat på det så skulle jag tippa på att man skulle få en högriskkategori med övergivna icke-kastrater med livslängd runt 0-12 månader, en annan mediumgrupp med kastrater som bor nära trafik och stad som löper måttlig risk, och en tredje grupp med kastrerade utekatter i trygga områden vars livslängd inte är signifikant skild från innekatter.

När man ser siffran "utekatter lever i snitt 2 år" så ska man tänka på att den statistiken är enormt snedvriden av alla icke-kastrater och herrelösa katter.
    Visst är det så. Men jag tror också att många väljer att se just sitt kattägande som mer riskfritt, oavsett vilka val man gjort och var man faktiskt bor i förhållande till vägar, jordbruksmaskiner, katthatande grannar, rovdjur osv, så statistiken är ändå relevant.
  • EnGladPingvin

Det finns ingen sådan statistik som är tillförlitlig. Det är ett påstående som ofta kommer upp i sådana här diskussioner, brukar variera mellan 2 till 5 år. Faktum är att det är oerhört svårt att veta. Förutom det du nämner finns det inget heltäckande register vare sig över levande katter eller dit man anmäler förolyckade. Många katter avlider av ålder utan att det registreras någonstans. Myten att utekatter inte blir äldre än ett par år lever dock kvar i sådana här diskussioner.
  • EnGladPingvin

Jag anser för övrigt att huruvida det är djurplågeri eller inte har inte med att göra om det är en sk inne- eller utekatt. Djurplågeriet är att alldeles för många inte sätter sig in i eller bryr sig om kattens naturliga behov och beteende, oavsett om det gäller ute- eller innekatter.

Innekatt ställer högre krav på stimulans och aktivering från ägarens sida än vad utekatt gör. Extra mycket om det är en ensamkatt. Alldeles för många innekatter är ensamma för mycket och får inte den dagliga aktivering de behöver, men om man som ägare ser till att katten har sällskap (gärna en kattkompis), daglig aktivering längre stunder och får utlopp för sina naturliga instinkter kan en innekatt må alldeles utmärkt.

Jag mår dåligt när jag hör folk skaffa en ensam kattunge t.ex. Man tar en kattunge från deras trygghet och kattfamilj där den vanligtvis haft både mamma och syskon att rumla runt med och tror att det ska räcka med att den får lek och gos en stund på kvällen när man kommer hem från jobbet. Det är djurplågeri  Hade jag varit uppfödare hade jag aldrig lämnat en kattunge till ett hem där den inte får en kattkompis.

Självklart finns det både ute- respektive innekattsägare som inte borde ha katt, men att säga att det ena eller det andra är djurplågeri enbart baserat på om katten får gå ut eller inte är att göra saken för enkel.

• nemo1
    EnGladPingvin skrev 2012-04-18 15:22:58 följande:
    Jag anser för övrigt att huruvida det är djurplågeri eller inte har inte med att göra om det är en sk inne- eller utekatt. Djurplågeriet är att alldeles för många inte sätter sig in i eller bryr sig om kattens naturliga behov och beteende, oavsett om det gäller ute- eller innekatter.

Innekatt ställer högre krav på stimulans och aktivering från ägarens sida än vad utekatt gör. Extra mycket om det är en ensamkatt. Alldeles för många innekatter är ensamma för mycket och får inte den dagliga aktivering de behöver, men om man som ägare ser till att katten har sällskap (gärna en kattkompis), daglig aktivering längre stunder och får utlopp för sina naturliga instinkter kan en innekatt må alldeles utmärkt.

Jag mår dåligt när jag hör folk skaffa en ensam kattunge t.ex. Man tar en kattunge från deras trygghet och kattfamilj där den vanligtvis haft både mamma och syskon att rumla runt med och tror att det ska räcka med att den får lek och gos en stund på kvällen när man kommer hem från jobbet. Det är djurplågeri  Hade jag varit uppfödare hade jag aldrig lämnat en kattunge till ett hem där den inte får en kattkompis.

Självklart finns det både ute- respektive innekattsägare som inte borde ha katt, men att säga att det ena eller det andra är djurplågeri enbart baserat på om katten får gå ut eller inte är att göra saken för enkel.
    Jag blir också gråtfärdig när jag tänker på dom kattungar som inte har någon kattkompis att leka med. Jag tycker att det är en egoistisk gärning att bara köpa en kattunge. Katten ska finnas där dom få timmar många är hemma och resten av tiden vara helt själv.
    Jag funderar lite på varför en del har katt öht när ni låter katten vara ute jämt och ständigt, knappt träffar katten och även vägrar ha låda inne åt katten eftersom det är både jobbigt och äckligt.
  • EnGladPingvin
    nemo1 skrev 2012-04-18 19:44:56 följande:
    Jag blir också gråtfärdig när jag tänker på dom kattungar som inte har någon kattkompis att leka med. Jag tycker att det är en egoistisk gärning att bara köpa en kattunge. Katten ska finnas där dom få timmar många är hemma och resten av tiden vara helt själv.

Jag funderar lite på varför en del har katt öht när ni låter katten vara ute jämt och ständigt, knappt träffar katten och även vägrar ha låda inne åt katten eftersom det är både jobbigt och äckligt.

Ja, det kan man undra. Vi har två katter som får gå ut på egen tass, men i begränsad omfattning. De får bara vara ute dagtid och när vi är hemma. Vi ägnar mycket tid åt att leka, gosa och ta hand om våra älsklingar. Vi har en kattdörrklocka så att de kan komma in när de vill och har dessutom präglat dem på en bjällra som de kommer springandes när man pinglar med. De har självklart låda inne som städas varje dag. De är kastrerade, chippade, försäkrade och vaccinerade. Det finns som sagt både dåliga och bra kattägare både bland de som har utekatter respektive innekatter.
  • ForReal
    draken86 skrev 2012-04-18 01:47:59 följande:
    Häftmassa! Åh, att jag aldrig har tänkt på det förr, tack för tipset! Har du kanske nåt tips på hur man får katterna att sluta äta eller ligga på eller annars misshandla krukväxter också? Vore faktiskt jättetrevligt att kunna ha nån liten blomma, som skulle leva längre än en vecka :)

Körde jag också med första två åren av missarnas liv, det funkar toppen :)

Lite OT: Mina får kattgräs ibland, det är som en låda med frön som man ska vattna och sen blir det nåt slags gräs som växer upp. De gillar det och brukar strunta i växterna då. Har även fått tips om att spraya växterna med hårspray, det funkar men vet ej hur bra växterna mår av det. Kanske bättre än av att katterna äter sönder dem :)

• Emma102

Faror inomhus finns det såklart också som andra påpekat. Något utekatterna logiskt sett också utsätt för. Man kan inte skydda dom från allt men mycket. Många verkar skylla ifrån sig att det inte är ofta katter kissar på möbler osv och det tror säkert många som bor med utekatter här också. Problemet är väl bara att vi som har problem pga andras utekatter har svårt att få kontakt med rätt ägare. Det är problem. Så vill man ha utekatt så får man se till att bo lämpligt. Gör man inte det och vägrar ha innekatt, så vänta med att skaffa katt. Jag har två innekatter varav en bara vill sola utomhus så när vi går i koppel kommer vi oftast inte särskilt långt från dörren. Den andra är mer aktiv och går gärna en bit även om hon varje år måste vänja sig för att inte vara rädd för allt. De sitter också på balkongen när vädret tillåter. Min aktiva katt skulle antagligen lättare få utlopp för sina behov av att gå fritt eller om jag hade en stor rastgård. Men att släppa ut en katt fritt av den anledningen känns inte okej. Jag personligen förstår inte hur man kan välja det alternativet framför en rastgård. För bor man lämpligt till bör det finnas goda möjligheter till rastgård. Speciellt om man nu bor i tätbebyggt område, där man har mer än sig själv att tänka på och där miljön blir mer olämplig för en katt. Nu behöver jag inte slåss lika hårt i diskussioner angående detta för jag har raskatter och av någon anledning har många fått för sig att deras instinkter avlats bort (säg det till svärmors cornish som dödar varenda råtta hon får syn på). Men alla mina vänner har huskatter som innekatter och det går alldeles utmärkt. Och jag tycker inte man ska behöva höra att det är djurplågeri pga åsikter. Era utekatter mår bra för att dom får motion och utlopp för sina instinkter. Något man som en bra kattägare ser till att katten får oavsett om det är utekatt eller innekatt.

Svar på tråden Djurplågeri med innekatt