liji77 skrev 2012-04-11 15:35:00 följande:
Jag har hela tiden försökt vara mycket öppen inför att min son skulle kunna ha någon form av koncentrationsfel/bokstavskombination, eftersom det finns en ökad risk för det. Men när man får det svart på vitt, så för mig var det både en lättnad att det var som vi kände - hyperaktiv, men också så blev jag ledsen för att han inte håller sig innom ramarna för det som är "normalt".
Om man sedan är dum nog att läsa några trådar här på FL, så blir man, eller i alla fall jag, rädd inför folks fördömmande av "vilda" barn. Jag har då börjat fundera över vad han kan få möta för fördommar när han blir äldre.
För som jag skrev tidigare, vi har nu gått över gränsen. Förut var han liten och söt. Nu är han vild och bufflig. Omgivningen ser snett på honom och mig som mamma. Jag uppfattas nog som slapphänt av vissa.
Men det kan jag säga. Humör har han haft ända sedan han kom ut. Det märktes så väl på Neo. Vissa var mer lugna och andra hade humör. Han skrek (ja, inte så högt direkt) och lyfte på huvudet när han var någon vecka gammal pga att han hade microskopiskt bajs i blöjan, som vi för övrigt torkade bort med en liten kompress

.
Kan tänka mig att det är jobbigt, i alla fall i början.
Ja, FL är inte så bra som man först tror. Jag var lite naiv i början men har lärt mig att hålla saker inom mig istället för att kommentera vissa trådar då man bara blir "påhoppad" för att man inte har samma åsikt som alla andra. Man tycker ju att det ska vara en sida för folk som har- eller ska bilda familj, inte någon sorts klagomur.
Men jag kan också tycka att de som klagar mest, och som har mest negativa åsikter att komma med, det är oftast de som också är "dåliga" föräldrar, som bara tänker på hur andra människor tycker och tänker om de och deras barn. Nu tror jag absolut inte att du är en sådan, och jag förstår absolut att du kanske tänker på hur folk ser på din son och dig som mamma, men nu menar jag såklart såna som inte har några "problem" alls, som bara är rädda för att folk ska tycka något konstigt om dem.
Varför tror du att du uppfattas som slapphänt?
Oj, ja våran dotter har också ett jävla humör. Det sa de redan första dagen att hon visar vad hon vill direkt. Så fort man rörde henne och hon inte tyckte om det så skrek hon till. Hon är likadan ännu vilket är bra men hon låter en göra mycket mer nu än i början såklart, hehe. Hon hade också microskopiskt bajs som vi torkade bort med kompresser, haha. Och miniblöjor!