• Carowlin

Ni med prematurer; berätta era historier!

Jag och sambon fick våran dotter i v.25+6 och är nu snart 8 veckor gammal. Hon är fullt frisk (jag fick havandeskapsförgiftning vilket ledde till den tidiga förlossningen) och utvecklas som hon ska och det är nog inte lång tid kvar innan hemgång om allt går som det ska, vi tippar på ma 3-4 veckor om inte ännu kortare tid.

Jag har nu börjat intressera mig för andra med prematurer, både nyfödda och äldre. Så berätta gärna om hur det var för er, och hur era barn utvecklats och eran resa med barn som utåt sett utvecklas lite för sakta för sin ålder, även fast vi själva vet att de kanske utvecklas precis som de ska om man räknat från då de skulle födas egentligen.
    Har ni stött på mycket problem och hinder, och hur har ni då löst dem?
    Vore kul med allt ni vill berätta om. Glad

• Svar på tråden Ni med prematurer; berätta era historier!
  • Carowlin
    vännen skrev 2012-06-28 08:34:46 följande:
    UVI = urinvägsinfekton Knapp = knapp på magen där maten kommer in jag blir lite rädd när jag läser dina inlägg, du verkar helt aningslös. Ta bort andningslarm på eget bevåg, du tror att du kan " vänja" en EPT-bebis vid bakterier, du ger en en månad gammal bebis mat ? Det är ett extremt ömtåligt liv du fött ut !!
    Min dotter är fullt frisk, har aldrig haft problem med något förutom såklart att hon föddes för tidigt och då automatiskt behövde andningshjälp.
    Hade vi inte pratat med läkare innan hade vi aldrig gjort som vi gjort. Hur ska jag veta vad knapp är när vi adrig haft sånt. Våran dotter är den minsta bebisen som fått komma hem UTAN hemsjukvård eftersom hon inte hade sond eller annat. Var på återbesök på sjukhuset ca 5 veckor efter hemgång då hon var fullgången och läkaren sa inte emot oss på något sätt utan tyckte det var bra att vi kände oss så säkra med allt för hon var inte mer känslig för något än en fullgången eftersom hon var fullt frisk.

Sen är- och utvecklas hon precis som vilken annan 4 månaders som helst och vi ser henne inte som 1 månad då hon inte är det.
  • Carowlin
    vännen skrev 2012-06-28 14:39:02 följande:
    Tack för medhållet, började tro att jag var övernojig men då är vi tre i alla fall !!
    Inte konstigt att barn blir sjuka när man gör dem sjuka. Det sa även sköterskorna på Neo innan vi åkte hem. Därför blev även i princip alla barn förkylda innan vi åkte hem, för att allt var så sterilt på sjukan.
    Vi har inte behövt annat än sunt förnuft (ingen nyfödd ska man ju utsätta för mycket folk eller sjuka i början och det gjorde vi inte heller med dottern när vi kom hem).
  • wockatz

Fast hon ÄR ju inte 4 månader! Hon var liksom inte färdig när hon föddes. Det är ingen slump att man korrigerar ålder på prematurer. Om något så är deras magar ännu känsligare än på fullgångna barn eftersom tarmarna använts innan det var tänkt.
    Och från 4 månader är det ju smaksensationer vi pratar om INTE smakportioner som är från 6 månader. 6 månader fullgången bäbis. Även om bäbis vill ha mer att smaka så är det ju faktiskt din roll som förälder att se till barnets bästa och det är ju inte alltid vad barnet vill.

Man kan INTE vänja bäbisar vid bakterier. Det är inte förrän sista månaden i magen som mammans immunförsvar övergår till bäbisen och den biten missar ju prematurer. Det räcker så bra att vara i hemmiljö, den är ju inte steril direkt.

Jag vet att du gör som du vill oavsett vad jag eller nån annan skriver. Men jag blir faktiskt orolig av det du skriver. Snälla ta det lugnt med ditt lilla barn. Hon må ha klarat sig extremt bra och hon må vara en mirakelbäbis. Men hon gick faktiskt miste om 15 veckor i magen och det bör det tas hänsyn till.

Jag blir nästan ledsen.

• vännen
    Carowlin skrev 2012-06-28 16:32:17 följande:
    Inte konstigt att barn blir sjuka när man gör dem sjuka. Det sa även sköterskorna på Neo innan vi åkte hem. Därför blev även i princip alla barn förkylda innan vi åkte hem, för att allt var så sterilt på sjukan. Vi har inte behövt annat än sunt förnuft (ingen nyfödd ska man ju utsätta för mycket folk eller sjuka i början och det gjorde vi inte heller med dottern när vi kom hem).

Du har ju inte förstått någonting. Du blir inte sjuk för att omgivningen är steril, du kan inte vänja en ept vid bakterier och virus. Att barn blir förkylda på neonatal beror på att personal eller föräldrar smittar dem med virus eller bakterier.
  • Carowlin
    wockatz skrev 2012-06-28 16:57:31 följande:
    Fast hon ÄR ju inte 4 månader! Hon var liksom inte färdig när hon föddes. Det är ingen slump att man korrigerar ålder på prematurer. Om något så är deras magar ännu känsligare än på fullgångna barn eftersom tarmarna använts innan det var tänkt.
    Och från 4 månader är det ju smaksensationer vi pratar om INTE smakportioner som är från 6 månader. 6 månader fullgången bäbis. Även om bäbis vill ha mer att smaka så är det ju faktiskt din roll som förälder att se till barnets bästa och det är ju inte alltid vad barnet vill.

Man kan INTE vänja bäbisar vid bakterier. Det är inte förrän sista månaden i magen som mammans immunförsvar övergår till bäbisen och den biten missar ju prematurer. Det räcker så bra att vara i hemmiljö, den är ju inte steril direkt.

Jag vet att du gör som du vill oavsett vad jag eller nån annan skriver. Men jag blir faktiskt orolig av det du skriver. Snälla ta det lugnt med ditt lilla barn. Hon må ha klarat sig extremt bra och hon må vara en mirakelbäbis. Men hon gick faktiskt miste om 15 veckor i magen och det bör det tas hänsyn till.

Jag blir nästan ledsen.
    Smakportioner för mig är samma sak som det du kallar smaksensationer. Smakisar säger jag, inget annat. Mangopuré och äpple- och bananpuré har hon fått som är från 4 månader, ingenting annat.

Om jag får klartecken från läkaren från självaste Neo så är det klart att jag testar, hade de sagt att jag inte får och att hennes mage/tarmar kanske inte klarar det. Nej, då hade jag gett fan i att testa. Men hennes tarmar hr använts precis lika länge som vilken annan 4 månaders som helst och har inget att göra med om hon är för tidigt född eller inte, det har jag fått förklarat för mig i alla fall av läkare, och alla bebisars tarmar är känsliga så hade hon haft problem med sina tarmar, eller om vilken annan unge som helst har problem så väntar man ju såklart.

Vad blir du så ledsen över? Om till och med läkaren säger att jag kan behandla henne som en fullgången bebis så får jag väl göra det om jag vill. Förstår inte ditt problem. Du behöver inte läsa om det är så himla jobbigt.
  • Carowlin
    vännen skrev 2012-06-29 16:28:50 följande:
    Du har ju inte förstått någonting. Du blir inte sjuk för att omgivningen är steril, du kan inte vänja en ept vid bakterier och virus. Att barn blir förkylda på neonatal beror på att personal eller föräldrar smittar dem med virus eller bakterier.
    Jo, man kan faktiskt bli sjuk av att det är för sterilt. Jag och sambon var snoriga varedan dag på Neo för att allt var så sterilt och det förklarade till och med sköterskor och läkare att det kan vara så. Direkt när vi kom hem så slutade vi vara snoriga och konstiga i halsen som vi var på Neo. Sjukt skönt var det att komma hem och inte känna sig förkyld hela tiden.
  • wockatz

Du har helt rätt, jag behöver inte läsa.

Jag ville kommentera så att andra förstår att prematurer är känsliga och omogna. Det vore trist om nån läste och inte förstod att just din bäbis klarat sig ovanligt bra, tydligen.

Det känns som att du bara läser det du vill läsa. Men som jag skrev I mitt tidigare inlägg: jag vet att du gör som du vill oavsett vad jag eller nån annan skriver.

Lycka till i framtiden.

• Carowlin
    wockatz skrev 2012-06-30 13:48:29 följande:
    Du har helt rätt, jag behöver inte läsa.

Jag ville kommentera så att andra förstår att prematurer är känsliga och omogna. Det vore trist om nån läste och inte förstod att just din bäbis klarat sig ovanligt bra, tydligen.

Det känns som att du bara läser det du vill läsa. Men som jag skrev I mitt tidigare inlägg: jag vet att du gör som du vill oavsett vad jag eller nån annan skriver.

Lycka till i framtiden.
    Ja, hon har klarat sig väldigt ovanligt bra. Läkarna har till och med sagt att hon är väldigt ovanlig och sällsynt på så sätt eftersom hon inte haft några som helst komplikationer över huvudtaget. Inga hjärnblödningar, som prematurer BORDE få, ingen synnedsättning eller hörselnedsättning som prematurer SKA HA. Det har vi fått kastat i ansiktet på oss, att vi har en jävligt onormal mirakelunge. Jag skryter inte med det men just eftersom hon varit så frisk sedan dag ett och allting har gått så bra och efter vad läkarna sagt till OSS som hennes föräldrar så borde varken du eller någon annan lägga sig i hur vi valt att göra med våran dotter. För som sagt, eftersom hon är och har varit så frisk hela tiden så har vi inte direkt behövt behandla henne som en prematur efter att hon blev fullgången. Innan det var det såklart viktigt att vara lite mer försiktig men vi har aldrig behövt hålla oss inne eller borta från folksamlingar på samma sätt som andra, men man har ju såklart sunt förnuft. Inga nyfödda ska ju heller vistas bland för mycket folk, och med det menas att man inte ska låta allt för många stå och glo och röra barnet. Men att ha henne i vagn i varuhus har inte varit några problem eftersom hon varit så frisk, och hon fick antikroppar mot RS-viruset innan vi åkte hem och behövde inte ens andra dosen eftersom risken att få RS-virus var väldigt liten när vi åkte hem och nu ska hon ju egentligen vara snart två månader så det är inget vi behöver tänka på mer än andra..
  • Liteniapril
    Carowlin skrev 2012-06-30 13:20:37 följande:
    Jo, man kan faktiskt bli sjuk av att det är för sterilt. Jag och sambon var snoriga varedan dag på Neo för att allt var så sterilt och det förklarade till och med sköterskor och läkare att det kan vara så. Direkt när vi kom hem så slutade vi vara snoriga och konstiga i halsen som vi var på Neo. Sjukt skönt var det att komma hem och inte känna sig förkyld hela tiden.

Tänker inte lägga mig i era diskussioner, det verkar som ni klarar att hålla dem heta ändå

Men det som slog mig ang att ni kände er förkylda var det vi fick veta under vår neo-tid, nämligen att man bli snorig, hostig och torr pga att luften är så extremt torr, vanligtvis pga att det är rättt varmt på neo-salarna. Sen om det stämmer för er är ju en annan sak...

Måste dessutom bara säga att jag tror att man, när det gäller prematurer, måste få göra det som man i samråd med sjukhuspersonal kommer fram till verkar vara bäst. Sen kan det nog skilja rätt mkt mellan olika barn, men även de är ju individer
  • FabulousMom

Vad konstigt att läkarna råder så olika. Min son föddes tidigare än din dotter och han har inte heller haft några av de problem som han "borde" haft, inget av det du nämner. Inte ens dietist pga, kräkningar som din haft. Han hade inte heller syrgas vid BF-datumet, som många fortfarande har, och inga problem med maten. Första gången han blev sjuk var han över 1 år och fick en lindrig förkylning. Han skulle ändå behandlas som en prematur, eftersom han ÄR det, han kommer alltid att vara det och i vissa situationer ska hans ålder korrigeras fram till skolåldern. Det finns inga studier eller andra rekommendationer som lyder så som de sagt till dig, så det är ju tråkigt att de blivit så slapphänta inom neonatalvården. Prematurer behöver extra försiktighet under väldigt lång tid, ordet "mirakelbarn" tvivlar jag starkt på att det används inom vården, man bör inte ta några risker när det gäller ett barns hälsa.

Svar på tråden Ni med prematurer; berätta era historier!