• Anonym (Syster)

Bröllop - Så otroligt sårad

Min brors bröllop. Det kändes redan innan som vi var bjudna lite på nåder, inte så att vi inte kommer överens, vi bara inte har så mycket gemensamt.
    Det skulle vara ett ganska pråligt bröllop med mycket folk, så vi klädde upp oss enligt koden och köpte en fin present.
    Väl där, först under ceremonin så fick vi inte ens sittplatser fast platserna längst fram var avsedda för familj. Vi fick stå längst bak, skulle vi se nåt var vi tvugna att stå i gången.
    Då var jag mest irriterad, men sa eller visade inget.
    Det var först under middagen jag verkligen tog illa upp.
    Bordet var ställt som ett "U". Brudparet satt i mitten på denna och åter igen familjen närmast omkring. Förutom jag och min sambo då, vi satt i ena ÄNDEN som dessutom sträckte sig in i ett annat rum! Vi såg dem inte öht, utan vi fick sitta där folk med småbarn satt för att de inte skulle störa.

Jag vet inte vad jag ska känna, jag är mest arg. På festen efter pratade han och var som vanligt, jag vet inte alls om han hade någon baktanke, men inte kan jag ta upp det med honom, vill inte förnärma eller såra honom om det inte var medvetet..

Hur hade ni upplevt det? 

• Svar på tråden Bröllop - Så otroligt sårad
  • Anonym
    Anonym (Syster) skrev 2012-04-24 08:40:22 följande:
    Vara i tid? Det var utomhus! Fanns platser till alla förutom kanske fem stycken. De övriga i familjen (inkl andra syskon) hade fått en plats tilldelad.

Jag vet väl att de inte har nån jävla skyldighet att sätta mig nära, men när alla andra i familjen satt precis brevid!? Har inte jag rätt att känna mig sårad då? 
    Du behöver inte svära åt mig, jag har inte gjort så att du är utan sittplats......

Var det lappar med deras namn på stolarna vid vigseln? Och om det var utomhus så är det väll bara att gå på sidan så ser man.

Sen då det gäller bordsplaceringen så är det den som gäller överlag, jag kopierade den . Många följer den placeringen. Men det är givetvis upp till var och en.  
  • Anonym (Syster)
    Julietta skrev 2012-04-24 08:47:02 följande:
    Det låter väldigt konstigt att ingen annan i familjen reagerar?
    De flesta i min familj tänker mest på sig själva och ser inte det runtomkring..
  • Ramborg
    Anonym (Syster) skrev 2012-04-24 08:44:57 följande:
    Hur många gånger måste jag säga att det inte var någon kyrka!? Och vi var typ först där!

Även sittplatserna hade namnplaceringar!

Så fan heller att de trodde vi skulle ha nåt gemensamt med de släktingar de bjöd bara för att de kände sig tvugna.  

Du, tagga ner lite va. Du skrev inte i din TS att det inte var i kyrkan, och medan jag skrev mitt inlägg skrev du svaret. Du kanske hör till de släktingar som de bjöd för att de kände sig tvungna. För särskilt trevlig verkar du inte.
    42.
  • Anonym (Syster)
    Anonym skrev 2012-04-24 08:47:16 följande:
    Du behöver inte svära åt mig, jag har inte gjort så att du är utan sittplats......

Var det lappar med deras namn på stolarna vid vigseln? Och om det var utomhus så är det väll bara att gå på sidan så ser man.

Sen då det gäller bordsplaceringen så är det den som gäller överlag, jag kopierade den . Många följer den placeringen. Men det är givetvis upp till var och en.  
    Om något så svär jag åt dem..

Ja det var det. Man fick inte stå på sidan, hade man inte sittplats skulle man stå längst bak.

• Anonym (Syster)
    Ramborg skrev 2012-04-24 08:49:34 följande:
    Du, tagga ner lite va. Du skrev inte i din TS att det inte var i kyrkan, och medan jag skrev mitt inlägg skrev du svaret. Du kanske hör till de släktingar som de bjöd för att de kände sig tvungna. För särskilt trevlig verkar du inte.
    Snarare tvärtom, men jag är jävligt sårad just nu.. 
  • Sanningsdan

Det låter ju helt klart som om din bror har något emot dej, jag kan inte tolka det på annat sätt. Prata med honom?

• Anonym
    beccagranen skrev 2012-04-24 08:44:10 följande:
    Förstår inte, förväntar du dig att någon skulle paxat platser åt er? Vad jag känner till så tar man plats där det är ledigt, då förutsatt att man är där i god tid och får sittplats. Hade det mot förmodan vart fullt så hade jag kollat om det fanns möjlighet att klämma in två stolar längst fram (åter igen, om man är där i god tid innan cermoni).

Det samma gäller middagsbordet, är dte bordsplacering så får man acceptera sian platser. Är man där såpass sent att man inte hinner få den plats man önskar få man acceptera det med. Jag skulle inte tänka att brudparet ska ingripa och ordna allt, dom har nog att tänka på under deras stora dag.  
    Vart står det att ts var sen? 

Verkligen? Så det skulle inte rört dig i ryggen om ditt syskon gifte sig och du först fick stå upp under ceremonin och sen sitta längst bort från ditt syskon, dina föräldrar och övriga syskon bland stökiga barnfamiljer? Eller hur att du inte hade känt dig ledsen, sårad och utanför. 
  • beccagranen
    Anonym (Syster) skrev 2012-04-24 08:45:53 följande:
    Läs det jag säger istället..

Jag läste din TS, där det inte framgick mycket. Som jag uppfattar det så var det bordsplacering och tilldelade platser, tyvärr fattades det några sittplatser. Jag förstår din besvikelse, men jag hade inte ställt till ed något utan bara accepterat det hela. Det är ju efter deras önskemål. Jag har en väldigt nära relation till mina syskon, och hade troligen tagoit del av bordsplacering innan bröllopet och kunnat ifrågasätta det då. Under cermonin hade jag kollat om dte fanns möjlighet att ställa fram fler stolar, iannat fall hade jag fått stå även om det skulle kännas surt.
  • hallontryffel

Måste säga att av de svar du ger i tråden så förstår jag att du är sårad.
    Om alla andra i familj/släkt fått namnade platser vid vigseln och ni är hänvisade till ståplats (och jo, även om det hade varit i kyrkan brukar man placeras efter "närhetsprincipen" -släktingar anses stå närmare än vänner enligt traditionen) förstår jag om det ger en konstig känsla. Och att ni får sitta i "barnhörnan" -den minst intressanta om man inte sitter där själv med sina ungar -nä, jag förstår att du är ledsen.

Sen är ju frågan "var du gör av det".
    Kan ju vara svårt att konfrontera syskonet, men om det går och gnager i dig tycker jag att du ska försöka hitta ett sätt att fråga hur de tänkte med placering vid vigsel och fest. De kanske har en bra förklaring -och om "det bara blev så" kan du ju berätta att det sårade dig att det verkade som om de inte räknade in dig i familjen eftersom du och din partner var de enda som särbehandlades av släktingarna.

Svar på tråden Bröllop - Så otroligt sårad