• Anonym (Syster)

Bröllop - Så otroligt sårad

Min brors bröllop. Det kändes redan innan som vi var bjudna lite på nåder, inte så att vi inte kommer överens, vi bara inte har så mycket gemensamt.
    Det skulle vara ett ganska pråligt bröllop med mycket folk, så vi klädde upp oss enligt koden och köpte en fin present.
    Väl där, först under ceremonin så fick vi inte ens sittplatser fast platserna längst fram var avsedda för familj. Vi fick stå längst bak, skulle vi se nåt var vi tvugna att stå i gången.
    Då var jag mest irriterad, men sa eller visade inget.
    Det var först under middagen jag verkligen tog illa upp.
    Bordet var ställt som ett "U". Brudparet satt i mitten på denna och åter igen familjen närmast omkring. Förutom jag och min sambo då, vi satt i ena ÄNDEN som dessutom sträckte sig in i ett annat rum! Vi såg dem inte öht, utan vi fick sitta där folk med småbarn satt för att de inte skulle störa.

Jag vet inte vad jag ska känna, jag är mest arg. På festen efter pratade han och var som vanligt, jag vet inte alls om han hade någon baktanke, men inte kan jag ta upp det med honom, vill inte förnärma eller såra honom om det inte var medvetet..

Hur hade ni upplevt det? 

• Svar på tråden Bröllop - Så otroligt sårad
  • Anonym (Syster)
    Anonym skrev 2012-04-24 08:37:37 följande:
    Det finns inga speciella platser i kyrkan , mer än att det är en sida om man tillhör bruden, eller en sida om man tillhör brudgummen. Ni skulle ha suttit på höger sida. Det gäller att vara i tid.

Sen då det gäller borsplacering så brukar det ofta gå till så här :

Den traditionella bordsplaceringen vid en bröllopsmiddag utgår ifrån brudparet vid honnörsbordet.
    Bredvid bruden sitter brudens far som har brudgummens mor till bordet.
    Bredvid brudgummens mor sitter vigselförrättaren om det är en man.
    Bredvid brudgummen sitter brudens mor, som har brudgummens far till bordet, och bredvid denne sitter vigselförrättaren om det är en kvinna.
    Marskalk och tärna sitter ofta också vid honnörsbordet.

Efter denna placering gäller i princip att ju närmare släkt desto närmare brudparet.
    Vara i tid? Det var utomhus! Fanns platser till alla förutom kanske fem stycken. De övriga i familjen (inkl andra syskon) hade fått en plats tilldelad.

Jag vet väl att de inte har nån jävla skyldighet att sätta mig nära, men när alla andra i familjen satt precis brevid!? Har inte jag rätt att känna mig sårad då? 
  • Anonym (Syster)
    Anonym skrev 2012-04-24 08:38:07 följande:
    Dina föräldrar och ev andra syskon måste ju ha reagerat?
    Nej inte som de sa högt iaf.. Påpekade det för pappa efter, han hade inget svar på det..
  • Vinterankan

Men det var väl inte placeringar i kyrkan? Där kanske det bara var så att ni inte fick plats för att ni kom sist, eller blev ni "bortfösta" från de främre platserna? Vilka satt ni bredvid? Var det folk som din bror kanske trodde att ni skulle komma bra överens med eller var det som ett hörn där de placerat ut alla som "blev över". Satt själv långt från min bror på hans bröllop men de hade en väldigt genomtänkt placering med att försöka placera folk som de trodde skulle komma bra överens med varandra tillsammans. Förstår att du är besviken om det är så att ni verkligen blev utplacerade där det fanns platser kvar utan någon tanke.

• Anonym (Syster)
    hallontryffel skrev 2012-04-24 08:38:25 följande:
    Var ni placerade med andra i er livssituation? Hade ni trevligt vid er ände av bordet?
    Om nu din bror är så pass mycket äldre kan han/de ju tänkt att ni får det roligare tillsammans med dem ni placerades bredvid?
    Vi hade haft way mer gemensamt med familjen. Det var stökiga småbarnsfamiljer som satt i den änden. Ungarna spillde och satte eld på bordduken inte mindre än två gånger.
    Han är 12 år äldre än mig. 
  • Ramborg

Fast hur menar ni att bordsplaceringen borde varit? Vid honnörsbordet (mitten av U-et) sitter brudparet, därintill deras föräldrar och nästa generation om det finns. Resten av bordsplaceringen är inte i "finhetsordning" utan man försöker sätta folk bredvid såna man tror att de kommer ha trevligt tillsammans med. Och i kyrkan får man komma i tid och se till att man sätter sig där det passar, det är väl inte brudparets fel?

42.
  • Anonym (Syster)
    Vinterankan skrev 2012-04-24 08:41:30 följande:
    Men det var väl inte placeringar i kyrkan? Där kanske det bara var så att ni inte fick plats för att ni kom sist, eller blev ni "bortfösta" från de främre platserna? Vilka satt ni bredvid? Var det folk som din bror kanske trodde att ni skulle komma bra överens med eller var det som ett hörn där de placerat ut alla som "blev över". Satt själv långt från min bror på hans bröllop men de hade en väldigt genomtänkt placering med att försöka placera folk som de trodde skulle komma bra överens med varandra tillsammans. Förstår att du är besviken om det är så att ni verkligen blev utplacerade där det fanns platser kvar utan någon tanke.
    Det var ingen kyrka, det var utomhus.

Vi fick inte sittplatser öht, vi fick stå. Det var vi och några arbetskompisar till dem typ.
  • beccagranen

Förstår inte, förväntar du dig att någon skulle paxat platser åt er? Vad jag känner till så tar man plats där det är ledigt, då förutsatt att man är där i god tid och får sittplats. Hade det mot förmodan vart fullt så hade jag kollat om det fanns möjlighet att klämma in två stolar längst fram (åter igen, om man är där i god tid innan cermoni).

Det samma gäller middagsbordet, är dte bordsplacering så får man acceptera sian platser. Är man där såpass sent att man inte hinner få den plats man önskar få man acceptera det med. Jag skulle inte tänka att brudparet ska ingripa och ordna allt, dom har nog att tänka på under deras stora dag.  

• sextiotalist
    Anonym (Syster) skrev 2012-04-24 08:40:22 följande:
    Vara i tid? Det var utomhus! Fanns platser till alla förutom kanske fem stycken. De övriga i familjen (inkl andra syskon) hade fått en plats tilldelad.

Jag vet väl att de inte har nån jävla skyldighet att sätta mig nära, men när alla andra i familjen satt precis brevid!? Har inte jag rätt att känna mig sårad då? 
    Självklart har du rätt att bli sårad, de har ju markerat, dels genom att inte ha en placering med resten av familjen vid vigseln och även placerat er längst bort, att de inte ser dig som brudgummens syster.

Jag tycker faktiskt du kan fråga om varför du inte räknades till resten av familjen. Säg att du blev ledsen och undrat om du hade gjort honom något, sagt något, som gjorde att han så tydligt på bröllopet visade att du inte var en del av hans barndomsfamilj. 
  • Anonym (Syster)
    Ramborg skrev 2012-04-24 08:42:41 följande:
    Fast hur menar ni att bordsplaceringen borde varit? Vid honnörsbordet (mitten av U-et) sitter brudparet, därintill deras föräldrar och nästa generation om det finns. Resten av bordsplaceringen är inte i "finhetsordning" utan man försöker sätta folk bredvid såna man tror att de kommer ha trevligt tillsammans med. Och i kyrkan får man komma i tid och se till att man sätter sig där det passar, det är väl inte brudparets fel?
    Hur många gånger måste jag säga att det inte var någon kyrka!? Och vi var typ först där!
    Även sittplatserna hade namnplaceringar!

Så fan heller att de trodde vi skulle ha nåt gemensamt med de släktingar de bjöd bara för att de kände sig tvugna.  
  • Anonym (Syster)
    beccagranen skrev 2012-04-24 08:44:10 följande:
    Förstår inte, förväntar du dig att någon skulle paxat platser åt er? Vad jag känner till så tar man plats där det är ledigt, då förutsatt att man är där i god tid och får sittplats. Hade det mot förmodan vart fullt så hade jag kollat om det fanns möjlighet att klämma in två stolar längst fram (åter igen, om man är där i god tid innan cermoni).

Det samma gäller middagsbordet, är dte bordsplacering så får man acceptera sian platser. Är man där såpass sent att man inte hinner få den plats man önskar få man acceptera det med. Jag skulle inte tänka att brudparet ska ingripa och ordna allt, dom har nog att tänka på under deras stora dag.  
    Läs det jag säger istället..
Svar på tråden Bröllop - Så otroligt sårad