• tinafina

Någon som jobbar på Lidl...

...eller jobbat där? Hört lite ryckten om att det inte ska vara bra att jobba där. Fast jag vet ju att man inte alltid ska lyssna på sådant, men man kan ju ändå inte låta bli att undra. Tänkte nämligen söka. De söker "mycket" personal i Kristianstad så man undrar..har alla slutat, eller?

• Svar på tråden Någon som jobbar på Lidl...
  • clinan

det är väl för att det ska gå snabbt!

• E l l a

Det där med mensbanden i Polen är inte dugg sant, åtminstone inte i de butiker jag varit i och i den min sambos syster har arbetat i det senaste året. Det finns väl lagar för detta i dessa länder också, de är ju trots allt med i EU och har fått anpassade, liknande lagar som i tex Sverige. Varifrån kommer dessa rykten? Jag har ändå bott där 6 månader per år i vissa perioder och har aldrig någonsin sett någon kuta runt med ett menspannband...

• clinan

jag har hört det på en intervju i radion för några år sen. Och det är väl inte så jätte längesen som Polen inte var ett EU-land?

• E l l a

Polen har varit med i EU sedan maj 2005, och Lidl kom till Polen för max 2 år sedan, åtminstone i "mina" trakter. Som sagt, jag tror inte på det ryktet och jag vet att folk som jobbar på Lidl inte kan bekräfta det.

• clinan

okej, ja jag vet inte om det var i polen,

Men jag undrar en sak. Av ren nyfikenhet alltså. Varför vägrar Lidl att berätta deras personalpolicy? Har hört många radioprogram som sökt ledningen för Lidl och vill höra deras personalpolicy men då har de fått luren i öran. Varför?

• LindizJ

har hört att Lidl i Uddevalla inte heller är så bra och att det inte är så bra för personalen där heller så det verkar vara genomgående i hela kedjan..Lidl har funnits här i ett par år och jag har aldrig varit inne i butiken. Och efter det jag läst här så lär jag inte sätta min fot där heller...

• Catha82

Jag kan inte tala för alla lidl butiker i hela sverige. Men de min svåger har ansvar över och den butik min bror är butikschef i trivs alla mycket bra i.
    Har bekanta på Lidl i gävle och de trivs bra.
    Inget jobb är ALLTID bra och man hittar ALLTID saker att klaga på.
    Lidl är varken bättre eller sämre än andra arbeten.
    Sluta vara så rädda för nått bara för att det är nytt..

• Catha82

Ang kassabanden..man ska packa upp varorna och sedan ner med dem i kundvagnen igen. Sedan finns det packningsbänkar där man packar ner varorna i kassarna.
    Detta är för att effektivisera i kassan och förhindra köer pga varuberg.

• clinan

och för att det måste gå snabbt.

Har varit inne någon enstaka gång i vår närmaste Lidl butik. Och några gånger har det varit en äldre dam som stått framför mig och försökt i möjligaste mån komma undan så snabbt som möjligt. Och när de inte kommer undan tillräckligt snabbt så knuffade kassörskan på varorna så att de nästan ramlad ner.

Varför ska det alltid gå så snabbt?

• Catha82

clinan: kassörskorna behöver inte automatiskt vara otrevliga bara för att det ska gå fort!
    Men Lidl är en tysk kedja och de behåller sitt klassiska utseende även i sverige.
    Det går mycket bra för Lidl, de får fler och fler kunder och utökar både sina öppentider och antalet butiker, så tydligen har de flesta ingenting emot affären eller kassabanden.
    Man vänjer sig och när man lärt sig hur man ska göra går det snabbt och enkelt.

Men som sagt, är det en äldre person som det tar tid för ska man natrurligtvis INTE vara otrevlig mot denne.

• Gustie

Jag har aldrig varit inne i någon Lidl-butik, men har fått för mig att det är väldigt billigt jämfört med våra andra butiker....och då kanske man får den service man betalar för, om det nu är så dålig service som någon nämnde.

• Jogobella

Ja, det där med att slänga tillbaka varorna i vagnen är typiskt tyskt. Så är det på alla mataffärer här, inte bara lågpriskedjorna. Lite svårt att vänja sig vid men vi brukar numera ta en stor blå ikeakasse och ställa i vagnen som vi lägger ned allt i direkt. Litet tips bara

• clinan

fick inget svar på min fråga

Varför ska allting gå snabbt??

• Pingla med en åsikt

clinan

Många kassörskor har uppmaningen att det ska gå snabbt i kassalinjen.
    Detta har ett gemensamt ursprung:
    Nr 1 på kundernas irritationslista är: Långa kassaköer.
    Vet man att en butik har långa kassaköer byter man till slut butik (finns undersökningar gjorda på detta och inget jag hittar på)

Därför finns många åtgärder för att det ska gå fort genom kassamomentet, att skynda på sin personal är ett sätt. Kanske inte det trevligaste - men så här funkar det.

Ett bättre sätt är de "tredjekundlösningar" som både Coop och ICA har på sina stora butiker. De fungerar som en extra kundplats framför de två som annars utmatningbandet brukar bestå utav. På detta sätt kan kassörskan börja på en tredje kund även om inte kund ett eller två hunnit plocka i sina varor ännu.
    När kund ett eller två är klara, lyfts en mekanisk arm och tredje kundens varor åker vidare ner på bandet.

Det finns så många lösningar på att få kassalinjen att gå snabbt.
    Lidls (och flera andra. Inte bara Lidl är bov här - även om de har en hel del underliga metoder) jättekorta utmatningsband stöder inte detta system - då får man snabba på kassörskan istället.

Sen är det ju ett tyskt koncept *s*
    Vi vet ju alla att tyskarna gärna står för:
    Effektivitet!

*Ler*

• SandvikenMamma

Har inte läst allt, men sg att någon skrev nåt om kassabanden och då svarade Catta82 hur man skulle göra... Det som Lidl inte tog med till sverige, som dom gör i tyskland, är att packa ner varorna åt kunden. Det gör kunden alltså inte själv där. En liten parantes bara

• Jogobella

Sandvikenmamma:
    jag bor i Tyskland o har ALDRIG fått mina varor nedpackade av nån annan...

• Marlean

Jag har jobbat på Lidl, har hjälpt kunder med varor då det behövts, och måste säga att det inte är gamlingarna som är långsamma eller "tröga" på något vis, de har faktiskt fattat hela systemet fortare än andra, utan det som tar tid är mer *inget ont om någon men det är sant* småbarnsföräldrar. De springer med vagnen fram och tillbaka vid bandet trots att de ska ställa den *när den är tom, såklart* vid andra sidan kassan så att man kan lägga varorna i den igen.

Visst finns det undantag i alla klasser, men jag hade själv inga problem med gamlingar alls.

• Signatur

Helt OT:

Men det stämmer inte alls att någon packar ens varor i Tyskland. Det man gör där är att man vräker ner alla varor i vagnen igen och packar på de packbord som finns. Dessa finns även i de svenska butikerna och det är meningen att man ska använda dessa. (Men det är inte direkt självklart för en svensk)

Till TS:
    JAg känner folk som jobbat på LIDL. Vissa har trivts, vissa har inte trivts. Sök du, du kan ju alltid säga upp dig om det inte fungerar...

• smultronbubbla

Det är ju inte så lätt att veta hur man ska göra, med tanke på att alla andra butiker i Sverige har plats för varorna.

Jag tänker aldrig åka och handla på Lidl ensam p.g.a. detta urusla system!

Svar på tråden Någon som jobbar på Lidl...