• Anonym

Hemligt nummer. Svarar du?

Jag har flertalet vänner som aldrig svarar i telefonen om det är hemligt nummer. Är detta vanligt?
    Ni som inte svarar, vad är ni så rädda för? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hemligt nummer. Svarar du?
  • Musetti

Nej, jag svarar inte på dolt nummer. Ringer man mig så får man visa vem man är om jag ska svara. Om inte annat så att jag kan ringa tillbaka om jag är upptagen. Är det viktigt så lämna man ju lämna meddelande.

Nu har någon ringt mig från dolt nummer varje fredag natt i snart ett halvår, ingen aning om varför, jag brukar sova då. Ganska irriterande.

• Ginny

Jag svarar om det är dolt nummer, det kan ju vara någon inom kommun/landsting/myndighet. De senaste tre gångerna har det varit min barnmorska och Försäkringskassan, till exempel.

• Mornie Alantie

Nu gör jag det, för BVC har hemligt nummer så jag måste. Under många år svarade jag dock inte när det ringde från dolt nummer, och tidvis inte ens om det var ett nummer jag inte kände igen. Det tar fortfarande emot, det är lite obehagligt. Anledningen är att jag har blivit stalkad, oftast från hemligt nummer men även oregistrerade kontantkort. 

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • PolyPond
    Anonym skrev 2012-05-03 18:35:36 följande:
    Och du har telefon för att?
    Telefonförsäljare är för övrigt inte farliga. 
    Den fasta telefonen är inte min förtjänst att jag har. Mobilen använder jag till sms.
    Jag vet att telefonförsäljare inte är farliga, men de stör mig. Precis som alla andra som ringer.
  • Anonym
    Musetti skrev 2012-05-03 18:42:36 följande:
    Nej, jag svarar inte på dolt nummer. Ringer man mig så får man visa vem man är om jag ska svara. Om inte annat så att jag kan ringa tillbaka om jag är upptagen. Är det viktigt så lämna man ju lämna meddelande.

Nu har någon ringt mig från dolt nummer varje fredag natt i snart ett halvår, ingen aning om varför, jag brukar sova då. Ganska irriterande.
    VAD är du rädd för?
    Vad kan hända dig om du svarar på ett samtal där det är hemligt nummer?
    Förklara detta för mig 
  • Musetti
    Anonym skrev 2012-05-03 19:43:54 följande:
    VAD är du rädd för?
    Vad kan hända dig om du svarar på ett samtal där det är hemligt nummer?
    Förklara detta för mig 
    Eh, va? Vad skulle jag vara rädd för? Störd nattsömn kanske? Varför versaler  kära "Anonym"? 

Vill man mig något och vill att jag ska svara så visar man vem man är, enklare än så kan det väl inte vara. Sedan är det ju en annan fråga varför man ringer från dolt nummer, men det kan jag inte svara på, gör aldrig det själv.
  • Anonym
    Musetti skrev 2012-05-03 19:54:16 följande:
    Eh, va? Vad skulle jag vara rädd för? Störd nattsömn kanske? Varför versaler  kära "Anonym"? 

Vill man mig något och vill att jag ska svara så visar man vem man är, enklare än så kan det väl inte vara. Sedan är det ju en annan fråga varför man ringer från dolt nummer, men det kan jag inte svara på, gör aldrig det själv.
    Finns många som av en eller annan anledning har hemligt telefonnummer, dessa kan alltså glömma att du ska svara? Jag har till exempel hemligt nummer för att jag under många år blev förföljd av ett ex. 

Många som ringer via företagsväxlar ringer med hemligt nummer, så om du har sökt ett jobb kan rekryteraren glömma att du ska svara? 

Störd nattsömn blir det väl ändå om du inte stänger av din telefon eller dess ljud.  
  • yodi

nej det gör jag inte, och det är inte pga rädsla utan för att det hitills alltid varit telefonförsäljare

• Musetti
    Anonym skrev 2012-05-03 20:07:16 följande:
    Finns många som av en eller annan anledning har hemligt telefonnummer, dessa kan alltså glömma att du ska svara? Jag har till exempel hemligt nummer för att jag under många år blev förföljd av ett ex. 

Många som ringer via företagsväxlar ringer med hemligt nummer, så om du har sökt ett jobb kan rekryteraren glömma att du ska svara? 

Störd nattsömn blir det väl ändå om du inte stänger av din telefon eller dess ljud.  
    Ja. Ingen jag känner (och således har anledning att prata med) har "hemligt" nummer. 

Ringer man från en växel så visas växelnumret. 

Min nattsömn är intakt eftersom jag sover (och alltså inte svarar). 

Jag svarar inte för att jag är "rädd" (enligt de skäl som jag angett nu och tidigare). Varför går du på så hårt om detta? Jag har svarat din TS.
  • Anonym
    Musetti skrev 2012-05-03 20:26:06 följande:
    Ja. Ingen jag känner (och således har anledning att prata med) har "hemligt" nummer. 

Ringer man från en växel så visas växelnumret. 

Min nattsömn är intakt eftersom jag sover (och alltså inte svarar). 

Jag svarar inte för att jag är "rädd" (enligt de skäl som jag angett nu och tidigare). Varför går du på så hårt om detta? Jag har svarat din TS.
    Jag har bara väldigt låg förståelse för människor som inte svarar bara för att det är hemligt nummer och får inga bra svar.
Svar på tråden Hemligt nummer. Svarar du?