Hej Låg:
Hur jag mådde innan jag sökte hjälp?
Jag mådde riktigt dåligt, på en skala från 1-10 så var det väl 8-9. Jag hade ganska nyligen fått barn och jag hade tre barn varav den äldsta var 2½ när jag sökte hjälp.
Jag var slutkört -totalt! Jag bara grät och grät och grät. Alla mina hemska minnen gjorde sig påminda. Jag fick aldrig sova, äta, vila osv. Jag fick vredesutbrott. Det kändes som om jag vore toalt värdelös och var nära att "packa väskan" och rymma... Stundvis funderade jag på om det kanske fanns en bra gren i skogen som tålde min vikt...
Vad fick mig att söka hjälp?
Mina barn! Jag älskar mina barn! Och jag älskar min man!
Jag vill att mina barn ska må bra och få en bra uppväxt. Det kan jag inte ge dem om jag själv inte mår bra.
Så jag svalde "stoltheten" och gick till läkarn och grät. Hon skrev då ut Zoloft till mig och rekommenderade mig att boka tid hos kuratorn. Efter en kort tids velande hämtade jag ut Zoloften och ringde kuratorn... Och jag ångrar inte en sekund av det!!!
Jag mår så himla bra nu! Jag älskar livet!!! Jag är nog en hyfsat bra mamma och min man älskar mig!
Jag tycker att du ska boka tid hos läkarn och berätta hur du mår och hur du har haft det. Du behöver ju inte dra din livshistoria och eventuella livshemligheter. Det räcker nog med att tala om att du inte mår bra, att du är deppig. Du har inget att förlora. Du kan bara vinna på det. Man behöver ju inte heller gå till kurator/psykolog, om man inte vill, bara för att man äter Zoloft eller liknande.
Kom ihåg att vara rädd om dig!
Kram