Sydkorea
Hej!
Jag undrar om det finns fler här som väntar BB från Sydkorea? Vore kul att följas åt!
Vi har haft vår ansökan där i lite över månad, och räknar med att få vänta länge till...
Hej!
Jag undrar om det finns fler här som väntar BB från Sydkorea? Vore kul att följas åt!
Vi har haft vår ansökan där i lite över månad, och räknar med att få vänta länge till...
Skalman - visst är det olidligt! Det kom så många resebesked där i slutet på juli/början av augusti och sen typ tre veckor är det bara en familj som fått åka. Tycker det borde komma lite resebesked snart igen.
äntligen!!!
Säger som dig Lapinette ÄNTLIGEN!!
Inboxa mig gärna när ni vet när ni åker och vart ni ska bo. Vi lär ju vara där samtidigt.
Är nu hemma med vår guldklimp. Ett par frågor till er som kommit hem:
- läkarundersökningen var gjorde ni den. Vart vi än ringer hänvisar man vidare. Barnläkaremottagningen vi ringde hänvisade till Vårdcentralen. Vårdcentralen hänvisar tillbaka. Tröttsamt!
- försäkringskassan tar dock priset gällande tröttsamhet. Hade kontakt med dem redan innan vi åkte och jag har lärt mig att man får olika svar beroende på vem man pratar med. Damen jag pratade med på telefon sa idag att det skulle gå bra att ansöka om föräldrarpenning även om det är en svag adoption. Hon kunde skicka papper. Då sa jag (dumt nog) nej, vi går in på ert servicekontor och fixar allt. Vilket vi gjorde och efter en timmas väntan så säger damen som vi träffade där att nej, inga pengar förrän det är klart i Tingsrätten ... vilket lär ta sin lilla tid. Suck! Vet någon här vad det är som gäller?
Jag har adopterat två barn med tingsrättsadoption och fått såväl f-penning som barnbidrag direkt. Adoptionskostnadsbidraget fick vi däremot vänta på tills allt var klart i TR.
Det är ju fullständigt självklart att man ska kunna få ut sin fp direkt. Vad ska man annars leva av?
Vänd er till AC för att få hjälp i denna f råga. De har full koll på vad som gäller, vilka paragrafer man ska titta efter, vem man ska hänvisa till osv.
Lycka till!
Lapinette:
Vad gäller läkarundersökningen så har ni absolut rätt att göra den på barnmottagningen i er stad, vet inte var ni bor, men i Göteborg där jag bor gjorde vi den på barnmott, annars måste VC ge er en tid.
Vad gäller FK så hade jag också kontakt med dem för ett par veckor sedan för att föräkra mig om att de hade allt de behövde, då hade jag i augusti skickat in ansökan samt samtycket. Vi kom hem med vår son 23/8. Damen sa då att allt var i sin ordning och att vi bara kunde invänta första utbetalningen som igår, men inga pengar kom, så jag ringde och pratade med 3-4 olika handläggare som alla sa att ni får inga pengar förän ni är barnets juridiska vårdnadshavare, suck, jag ringde både vår hemutredare och AC och fick bekräftat att vi har självklart rätt till föräldrapenning, det gick tyvärr så långt att jag krävde få prata med chef:) då ringde någon upp som sa att de kunde göra utbetalning om vi skickade in papper på att det intygades från socialtjänsten att vi skulle adoptera just detta barn. Så arg var jag, sa till henne att detta gjordes redan i augusti, då efter mycket om och men läste hon detta samtycke och skulle ordna med betalningen så vi får den på måndag.
Så ge inte upp om de strular, de är pga okunskap, vi har all rätt till föräldrapenning!
Lycka till!
I början av det här året var kötiden för att skicka till Sydkorea 4 år. Nu är den bara 1,5 år. Jag tycker det är väldigt anmärkningsvärt!
Vad beror det på? Fler barn tillgängliga för adoption, eller vad?
Tusen tack för era svar om Försäkringkassan. Ska göra ett nytt försök. Varför kan de inte ha något uppskrivet där de kan kolla varje gång någon frågor gällande adoption? Så svårt ska det väl ändå inte vara? Damen vi pratade med blev osäker när jag sa åt henne att vi visst ska kunna få pengar så hon gick och frågade men fick då som svar att nej, det är Tingsrättsbeslutet som gäller.
Gällande läkare så hittade vi en tillslut! Har besök där imorgon.