Sydkorea
Hej!
Jag undrar om det finns fler här som väntar BB från Sydkorea? Vore kul att följas åt!
Vi har haft vår ansökan där i lite över månad, och räknar med att få vänta länge till...
Hej!
Jag undrar om det finns fler här som väntar BB från Sydkorea? Vore kul att följas åt!
Vi har haft vår ansökan där i lite över månad, och räknar med att få vänta länge till...
Hej på er! Har läst i tråden ett tag men inte skrivit förut. Nu väntar vi också på barnbesked från Sydkorea, lämnade äntligen in alla papper i förra veckan. Så spännande! Har förstått när jag läst här i tråden att det gick rätt så fort i somras, undrar hur lång tid det kan ta nu med nya lagen, någon som vet något?
Notis idagens metro att fler barn lämnas i en skyddad låda.
Notisen i Gbg editionen är på sidan 16 å heter Fler barn i sydkoreansk box.
Hej allihopa!
Här är en som väntar barnbesked sen ungefär en vecka tillbaka. Skulle vara roligt att ha kontakt med er som väntar barn- eller resebesked, men även så klart nyblivna SK-föräldrar .
Hur har ni förberett er i väntan? Jag och min man funderar på att göra i ordning barnrummet, men vet inte om vi kanske ska vänta på barnbesked först kanske. Vill så gärna börja handla grejer och kläder, men det är ju så svårt när man inte vet vilken ålder det blir. Vi har i alla fall bestämt namn och använder det när vi pratar om barnet. Vet ju så klart inte vilket kön det blir, men det blir liksom verkligare när man säger ett namn.
Hoppas nu bara att det nya lagen inte gör väntan så mycket längre. Längtar!
Hej SK2012 och alla andra! Vi väntar också barnbesked, lämnade in alla papper drygt en vecka sedan. Det svårt att veta hur man ska förbereda sig, som du säger så vet man inte varken ålder eller kön på barnet och inte heller när man får barnet, allt är så ovisst så jag tycker nästan det känns overkligt. När man är gravid så vet man i alla fall ungefär när barnet kommer och att storleken är typ nyfödd, men vi vet ju inget. AC säger att barnen från Sydkorea oftast är runt året men man vet ju inte. Hur mycket bör man fixa innan? Hur har ni andra gjort med kläder, vagn och andra prylar?
Vi har också våra papper i Korea sedan några veckor. Vi fick hämta vår fina son därifrån 2010 så vi är "veteraner" ;). Det känns lite mindre nervöst denna gång faktiskt. Vi ser verkligen fram emot att åka tillbaka med storebror och få träffa hans fostermamma. Vi tänker oss hämta-resan som i två delar, en del återresa för storebror( och oss) och en del träffa lillsmurf.
Egentligen är det väl inte så mycket man måste köpa/fixa innan, men det kan ju vara roligt att boa in sig lite.
Vi hade medgivande 0-12 mån den gången så vi visste lite mer om möjlig storlek. När vi väl fått BB köpte vi en del kläder för att det kändes roligare när vi visste vem vi köpte åt. Sen att alla kläder vi köpte var för stora är en annan femma ;)
Bilstol, vagn, spjälsäng, smågrejer som nappflaska/tallrik/sked köpte vi innan. Sånt som man bara vill ha på plats när man kommer hem efter en långflygning med en nyfådd.
Till Seoul hade vi med oss alldeles för mycket saker som han aldrig använde där. Vi fick massa kläder, nappflaska, mat av fostermamman.
Denna gång blir det väl lite knepigare med storlekar. Även när vi får BB så kan det ju ta upp till ett halvår(?) innan RB. Den tiden hinner man växa en del på. Men om man bara ska köpa lite bas-kläder går det ju rätt fort att svischa igenom en barnavdelning på valfri klädkedja.
Ang. kön så har vi aldrig köpt barnkläder/inredning/leksaker efter kön men om det är viktigt för er så kan ni nog kallt räkna med en kille. Det har kommit extremt få flickor från Sydkorea det senaste åren. Även det löser sig ju om man väntar till efter BB. Och tyvärr får vi nog alla alldeles för lång tid på oss att handla innan vi får RB.