• Paulina11

vadå HEN

är beredd på mothugg!
    men måste verkligen få ur mig detta.
    Förstår inte vad felet är på folk som vill att tjejer och killar ska vara precis likadana, att man till och med inte ska kalla för hon eller han utan hen! Allvarligt talat har det inte gått lite för långt nu.
    Tjejer är tjejer och så har det alltid vart och killar är killar. Vi är skapta med olika förutsättningar, nu vill jag givetvis tillägga att självklart ska en man och en kvinna ha samma lön och bli behandlade med samma värdighet. Anser att man ska hjälpas åt och samarbeta i ett förhållande, behöver inte vara uppdelat exakt på pricken lika, men båda ska känna sig nöjda och glada. Blir så jäkla trött på folk som tror att flickar blir sämre personer för att dom får leka med Barbie och ha rosa kläder. Det ska vara unisex hit och dit. Varför utesluta det ena eller andra. Ta på era pojkar en rosa klänning då så gör ni det plagget till ett unisex-plagg.  Jag själv har en dotter hon har alltid haft rosa på sig, från början för jag tycker det är enormt gulligt att klä flickor till flickor och pojkar till pojkar, men nu för att hon själv gillar rosa. Min dotter har en flicka på sitt dagis som alltid såg ut som en pojke när hon var mindre. Men till hennes föräldrars förtvivlan så ville givetvis även denna lilla tjejen bära söta små klänningar med hello kitty motiv. Som de flesta andra flickor VILL... när jag var liten så hade jag alltid rosa, jag lekte alltid med barbie och jag är ingen sämre människa idag för det!
    Jag är noga med jämnställdhet och att alla är lika mycket värda. Tycker man som förälder borde lägga ner krutet på att fostra sina barn till snälla och omtänksamma människor! Antingen föds man till flicka eller till pojke! så är det man föds inte till nått dubbelkönat hen!

irriterad
  • Svar på tråden vadå HEN
  • Daeminimon
    Plutteli skrev 2012-05-13 10:58:31 följande:
    Det finns ett fåtal individer som säger hen om sitt barn istället för han eller hon, men då inte TILL barnet utan enbart OM barnet på samma sätt som du tex skulle säga "idag var min son ute och sprang, han har blivit riktigt snabb nu!" kan de säga "Idag var mitt barn ute och sprang, hen har blivit riktigt snabb nu!". Att de gör det är för att barnet inte ska få förväntningar på sitt beteende pga kön. Sissodär 99% av alla som använder sig av hen använder det dock i situationer där könet är okänt, irrelevant eller för att tala om en person som inte vill omnämnas som hon eller han. Inte svårare än så.

(F.ö är det felaktigt att säga "vilken söt hen", möjligen kan man säga "Vad söt hen är". Hen är ett pronomen, inget annat, du säger ju inte "Vilken söt hon!" eller hur?)
  • Plutteli
    view skrev 2012-05-13 10:55:34 följande:
    Frufår: så alltså ska ja säga vad är det för en Hen i vagnen? Jaha det är en tjej vilken fin tjej? Låter ju ännu värre...använder bebis i ställe. Vilken fin bebis.
    Varför ska du fråga om könet på barnet ifall det ändå inte spelar någon roll? Tänker du bara säga "Vilken fin/söt bebis" så behöver du ju faktiskt inte veta vad för kön som gömmer sig under kläderna.

Å nej, du ska inte säga "vad är det för hen i vagnen" eftersom pronomen inte används så.
  • Daeminimon

Åh, vad uppfriskande! En hen- och genustråd startad av någon som verkligen har klart för sig vad det handlar om! Eller, vänta.... Nej, det är ännu en "Pojkar ska vara pojkar och flickor ska vara flickor"-tråd. Känns fräscht och nytt.

• Siare

Asså, det behöver inte vara kroppsligt det här med "hen" ens.
    Bara för att man är "flicka" så behöver det inte betyda att man är "flicka" eller "pojke". Mentalt.

Jag själv som helst skulle kategorisera mig till "Hen" om jag måste, kan säga det. Fast helst vill jag inte vara någonting alls. Hen är skitbra, en befrielse ifrån ett inramat flicka-pojke samhälle.
    Skulle bli ännu gladare om "Hen" kunde finnas som alternativ på ID kort osv, så att man inte måste ha en LÖGN på sitt ID.
    Eller att man kan skriva "Biologiskt kön" i alla fall.
    För det är skillnad. Skulle någon fråga mig " Vilket kön är du" så skulle jag svara, "ingenting."
    Men jag vet att jag har en vagina mellan benen och jag vet att biologiskt så är jag kvinna.

Det är jobbigt för barn, tonåringar och vuxna som inte anser sig vara det ena eller de andra eller både och, eller en biologisk kvinna som känner sig som en man.
    Att någon ska säga hon till en när man inte ens är det. När man också sagt åt dom att man inte är det.
    Jag säger inte att man ska ta bort "hon" och "han" dock, för självklart de som kategoriserar sig som det måste få ha kvar det. Men samma sak med de som är "hen".

Spela roll om hela unisex saken, Pojkar som har klänningar på sig har inte ens med detta att göra egentligen. För en pojke som känner sig som en pojke kan ändå tycka om att ha klänningar på sig.

Jag är "Hen" eller "inget", jag är biologiskt kvinna, jag klär mig som en tjej. Men jag är ingen tjej. Eller Kille, och detta känns helt rätt för mig.
    Så jag tycker att alla ska acceptera "hen" för en annan persons välmående.
    Egoistisk verklighets bild man har annars om man ska bestämma åt andra att den är si eller så.

• Veladis
    view skrev 2012-05-13 10:55:34 följande:
    Frufår: så alltså ska ja säga vad är det för en Hen i vagnen? Jaha det är en tjej vilken fin tjej? Låter ju ännu värre...använder bebis i ställe. Vilken fin bebis.

Brukar du säga : Vad är det för en hon i vagnen? Nej, tänkte väl det.

Men du kan t ex säga:

Du: Åh, vilken söt bebis, vad heter hen?
    Föräldern: Kalle  
    Du: Jaha, heter han Kalle! Fint namn!  
  • Paulina11

Du: Åh, vilken söt bebis, vad heter DEN?
    Du: Jaha, heter han Kalle! fint namn!

låter mycket smartare och mer begåvat

• Rocket Mania
    Paulina11 skrev 2012-05-14 10:21:15 följande:

Tycker du? Jag tycker inte det låter speciellt "begåvat" att kalla en bebis för "den". 
  • Veladis
    Paulina11 skrev 2012-05-14 10:21:15 följande:

Den = en sak, ett ting, ett föremål. Hen = en person (av okänt kön).

Varför skulle det vara "mer begåvat"? 
Svar på tråden vadå HEN