• Paulina11

vadå HEN

är beredd på mothugg!
    men måste verkligen få ur mig detta.
    Förstår inte vad felet är på folk som vill att tjejer och killar ska vara precis likadana, att man till och med inte ska kalla för hon eller han utan hen! Allvarligt talat har det inte gått lite för långt nu.
    Tjejer är tjejer och så har det alltid vart och killar är killar. Vi är skapta med olika förutsättningar, nu vill jag givetvis tillägga att självklart ska en man och en kvinna ha samma lön och bli behandlade med samma värdighet. Anser att man ska hjälpas åt och samarbeta i ett förhållande, behöver inte vara uppdelat exakt på pricken lika, men båda ska känna sig nöjda och glada. Blir så jäkla trött på folk som tror att flickar blir sämre personer för att dom får leka med Barbie och ha rosa kläder. Det ska vara unisex hit och dit. Varför utesluta det ena eller andra. Ta på era pojkar en rosa klänning då så gör ni det plagget till ett unisex-plagg.  Jag själv har en dotter hon har alltid haft rosa på sig, från början för jag tycker det är enormt gulligt att klä flickor till flickor och pojkar till pojkar, men nu för att hon själv gillar rosa. Min dotter har en flicka på sitt dagis som alltid såg ut som en pojke när hon var mindre. Men till hennes föräldrars förtvivlan så ville givetvis även denna lilla tjejen bära söta små klänningar med hello kitty motiv. Som de flesta andra flickor VILL... när jag var liten så hade jag alltid rosa, jag lekte alltid med barbie och jag är ingen sämre människa idag för det!
    Jag är noga med jämnställdhet och att alla är lika mycket värda. Tycker man som förälder borde lägga ner krutet på att fostra sina barn till snälla och omtänksamma människor! Antingen föds man till flicka eller till pojke! så är det man föds inte till nått dubbelkönat hen!

irriterad
  • Svar på tråden vadå HEN
  • Plutteli
    evilgirl skrev 2012-05-12 18:06:50 följande:
    Varför ska man kunna tala om folk utan att veta könet?När är det viktigt att inte avslöja könet på någon? Jag gillar inte heller ordet hen. Tycker i alla fall att det låter mest feminint.
    Händer det verkligen aldrig att du pratar om personer utan att könet är relevant? Är det verkligen av vikt i precis alla lägen att omtala någon som en han eller hon? F.ö finns det personer som själva vill kallas hen som inte anser sig vara varken en han eller en hon.
  • Queenie70

Tror inte det finns så stora skillnader alls på små pojkar och flickor som TS tror. Min grabb gillar både spindelmannen och hello kitty.

Däremot anser jag att ordet HEN är gräsligt och språkligt onödigt, då det redan finns adekvata ord som är könlösa.  

• Kevin2011
    evilgirl skrev 2012-05-12 18:06:50 följande:
    Varför ska man kunna tala om folk utan att veta könet?När är det viktigt att inte avslöja könet på någon? Jag gillar inte heller ordet hen. Tycker i alla fall att det låter mest feminint.
    Det finns många situationer när du inte vet könet på personen du pratar om. Då kan man, om man vill, använda ordet.

Jag: Min bebis på 5 månader har kraftig hosta.
    Doktor: Hur länge har hen haft det?
  • Queenie70
    Kevin2011 skrev 2012-05-12 18:19:30 följande:

Ja, det är gräsligt. Deltagaren, personen, dansaren, den tävlande...är fullt fungerande ord i sammanhanget.
  • eucalyptus

Har inte läst hela tråden. Började tappert men orkade inte ta mig igenom alla inlägg :)

Håller med flera av föregående talare om att "hen" är ett uttryck som är tänkt att utöka valmöjligheten när man pratar om en person, antingen om man inte vet könet på personen, inte vill avslöja om det är en han/hon det rör sig om eller helt enkelt om man inte vet! Sen är det ju faktiskt ett ypperligt uttryck att använda för de personer som identifierar sig själva som intergender.

Angående det här med att klä flickor i rosa och pojkar i blått är för mig ingenting som gör dom till just flickor och pojkar. Om man klär sin flicka i rosa för att man personligen tycker att det är fint är en sak, men om man gör det_just_för att hon är en flicka och av den anledningen väljer bort blå kläder, är enligt min åsikt fel.

Själv har jag en liten pojke och i hans garderob finns både blå och rosa kläder (självklart andra färger också) just därför att jag tycker om både blått och rosa samt för att han passar alldeles utmärkt i än det ena än det andra. Dessutom så tycker jag att det känns aningen fantasilöst att_bara_ha en viss färg på sina kläder i sin garderob :) När han blir större kommer han självklart att få välja helt själv vilka kläder han vill ha på sig, men än så länge är han ju bara 6 mån!

Visst är det självklart att en flicka ska få vara en flicka och en pojke en pojke, men väljer man konsekvent att låta barnet uttrycka sig som det "förväntas" av det könet kan det ju bli oerhört svårt när hen (nu kom ju ordet till användning ;) blir äldre och kanske visar sig vara intergender, transsexuell eller kanske transvestit, för att ge några exempel. Då blir det ju betydligt svårare för barnet att leva ut sin könsidentitiet eftersom barn gärna vill vara oss vuxna till lags. Det är iaf mina tankar :)

• emelianzei

Här då: 

Idag har bebisen sparkat massor i magen, hen kom åt mina revben ett antal gånger också, det gjorde väldigt ont. Nu är det inte så långt kvar innan hen kommer ut, det ska bli spännande att träffa vårt pyre!

• Utropstecknet
    emelianzei skrev 2012-05-12 18:40:43 följande:
    Här då: 

Idag har bebisen sparkat massor i magen, hen kom åt mina revben ett antal gånger också, det gjorde väldigt ont. Nu är det inte så långt kvar innan hen kommer ut, det ska bli spännande att träffa vårt pyre!

Idag har bebisen sparkat massor i magen och kom också åt mina revben ett antal gånger, det gjorde väldigt ont. Nu är det inte så långt kvar innan bebisen kommer ut, det ska bli spännande att träffa vårt pyre!
  • Utropstecknet
    Utropstecknet skrev 2012-05-12 18:52:19 följande:
    Idag har bebisen sparkat massor i magen och kom också åt mina revben ett antal gånger, det gjorde väldigt ont. Nu är det inte så långt kvar innan bebisen kommer ut, det ska bli spännande att träffa vårt pyre!
    Alt.

Idag har bebisen sparkat massor i magen och kom också åt mina revben ett antal gånger, det gjorde väldigt ont. Nu är det inte så långt kvar innan barnet tittar ut, det ska bli spännande att träffa vårt pyre!

• emelianzei
    Utropstecknet skrev 2012-05-12 18:52:19 följande:
    Ja, så kan man absolut skriva och jag skulle förmodligen skriva så själv. Jag har dock märkt när jag pratat/skrivit i längre texter om min kommande bebis (när jag diskuterar med vänner t.ex) att hen är väldigt praktiskt, då det i mitt tycke låter mycket bättre än att skriva "den". 

Med det sagt så vill jag även inflika att jag respekterar att folk inte tycker samma som mig och inte ser något bra användningsområde till ordet. Jag tycker då också att det ska vara lika åt andra hållet, dvs att jag inte ska bli påhoppad och anklagad för att göra någon könslös för att jag skriver hen istället för den, personen, barnet osv. Vet jag könet på personen i fråga så skriver jag självklart han eller hon i de fall pronomen används! 
Svar på tråden vadå HEN