• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Anonym (Ssk)
    Modgun skrev 2012-05-14 22:52:33 följande:
    Utbildning? Du menar det där fåniga lilla papper med kuggfrågor? Eller du kanske medade medicinsk grundkurs?
    Det läskiga med "kuggfrågorna" är att många bommar dem.
  • Anonym
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-14 22:59:28 följande:
    Jag menar att om du delat medicin utan skriftlig delegation har brutit mot lagen precis som den sjuksköterska som "delegerat" dig. En delegation av läkemedelshantering är per definition en skriftlig sådan annars är det ingen delegation.

Vad fin att du tar en viktig arbetsuppgift på så stort allvar. Det känns tryggt. (och visar varför delegeringsförfarandet är viktigt)
    Välkommen ut i verkligheten snart.......
  • Ebba Caroline
    Modgun skrev 2012-05-14 23:00:07 följande:
    Nej men tillräckligt grundläggande för att man skall ha något slags hum om vad det handlar om. Något dylikt gick jag när jag blev anställd på mitt jobb, vilket inte var långt efter min praktik. 
    Jaha och? Jag var också under utbildning. 

Nja, inte det. Jag har läst både med.grundkurs och läkemedskurser och de skiiljer.

Sista ids jag inte ens kommentera på, så töntigt.  
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Modgun
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-14 22:59:28 följande:
    Jag menar att om du delat medicin utan skriftlig delegation har brutit mot lagen precis som den sjuksköterska som "delegerat" dig. En delegation av läkemedelshantering är per definition en skriftlig sådan annars är det ingen delegation.

Vad fin att du tar en viktig arbetsuppgift på så stort allvar. Det känns tryggt. (och visar varför delegeringsförfarandet är viktigt)
    Jag vet vad du menar, försökte vara ironisk.
    Så vitt jag vet så är det viktigare att fråga om det är ok för patienten innan något papper ska skrivas på, om vera 47 tycker det är helt ok att jag ger henne en panodil, så får jag faktiskt ge henne den. Jag vet vad en delegation är och hur man får den. En gång i halvåret får vi gå kurser  som masen håller, som just handlar om medicin och hantering utav den. 

• Anonym (Ssk)
    Anonym skrev 2012-05-14 23:01:41 följande:
    Välkommen ut i verkligheten snart.......
    Snart? Jag har befunnit mig där i 15 år.

Att göra saker man inte är behörig att göra pga personalbrist (vilket jag antar att du syftar på) är det dummaste man kan göra. varför gå i arbetsgivarens ledsnöre i stället för att tänka på patienternas säkerhet. Konstig inställning.
  • Modgun
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-14 23:01:18 följande:
    Det läskiga med "kuggfrågorna" är att många bommar dem.
    Det gjorde inte jag. Och har aldrig gjort det någon gång. Har tagit provet en gång om året (sedan 2005) i samband med förnyelse av min delegering. 

Var det något mer? 
  • Anonym (Pia)
    Modgun skrev 2012-05-14 23:04:33 följande:
    Så vitt jag vet så är det viktigare att fråga om det är ok för patienten innan något papper ska skrivas på, om vera 47 tycker det är helt ok att jag ger henne en panodil, så får jag faktiskt ge henne den. Jag vet vad en delegation är och hur man får den. En gång i halvåret får vi gå kurser  som masen håller, som just handlar om medicin och hantering utav den. 

Genom det du sagt nu så bevisar du att du inte har någon koll alls på vad en delegerinar. Dessutomheter delegering och inte delegation.
  • Anonym (Ssk)
    Modgun skrev 2012-05-14 23:04:33 följande:
    Nej, det stämmer inte. Det spelar ingen roll vad patienten säger. Du får inte ge läkemedel utan delegation. Jag kan inte förstå varför man gör det. Varför tänker man inte på sig själv åtminstone om man nu är beredd att sätta patientsäkerheten åt sidan?
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-14 23:06:52 följande:
    Nej, det stämmer inte. Det spelar ingen roll vad patienten säger. Du får inte ge läkemedel utan delegation. Jag kan inte förstå varför man gör det. Varför tänker man inte på sig själv åtminstone om man nu är beredd att sätta patientsäkerheten åt sidan?

Det heter inte delegation utan delegering!
  • Modgun
    Ebba Caroline skrev 2012-05-14 23:01:42 följande:
    Nja, inte det. Jag har läst både med.grundkurs och läkemedskurser och de skiiljer.

Sista ids jag inte ens kommentera på, så töntigt.  
    Jag vet att det skiljer.

Vad är det som är töntigt? Jag gick en omvårdnadsutbildning. Det som kan klassas töntigt är att du påminner om en blåblodstant som ser ned på arbetare. 
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?