Inlägg från: Ebba Caroline |Visa alla inlägg
  • Ebba Caroline

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Jättekul skrev 2012-05-14 21:55:43 följande:
    Så usk byts ut till ssk som ska ha en ingångslön på minst 24K.

Ssk som är högutbildade måste då ha gått 3-års utbildning på univ för att få arbete inom vården.
    En 3-årig universitetsutbildning kostar enorma pengar för samhället.

Summa som samhället ska stå för dvs skattepengar:

1. 3-års univ utbildning till alla ssk som jobbar inom vården. Dvs alla usk ska bort och in ska ssk.

2. En lön på minst 24K i ingångslön samt en löneökning över tid.

JO tjenare. Lycka till med detta. 

Jag är inte ts... Så varför gaffla på mig?
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Jättekul skrev 2012-05-14 22:03:51 följande:
    Tack. Samt att de ska ha lön under utbildningstiden också ;)

Varför ska de ha lön under utbildningstiden?
    Anonym skrev 2012-05-14 22:03:25 följande:
    Med tanke på hur mycket som delegeras idag så är det knappt någon skillnad på uska o ssk..
    Jag jobbar på ett äldreboende o vi gör nästintill allt som en ssk gör.Plockar piller,tar prover,omläggningar osv.
    Det är bara lönen det skiljer på. 

Kontrolleras dosetterna? Gör ni vpl, rondar, har inskrivningssamtal osv osv med?

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Venne skrev 2012-05-14 22:06:42 följande:
    Hur många skulle gå 3 år på universitetet och dra på sig studieskulder för ett så tungt jobb som undersköterskans? Jag har själv jobbar som undersköterska och det finns ju inte en chans att jag skulle plugga till ssk för att göra det jobbet. Det är ett kul jobb på många vis, men det innebär en helt del uppgifter som man faktiskt egentligen inte ens behöver utbildning för utan bara personlig lämplighet. Många uppgifter är också slitsamma och äckliga (jag menar inte att jag såg mitt jobb som äckligt men ingen tycker bajs och kräk är fräscht). Det skulle kanske funka att byta ut en del men det skulle nog snabbt bli brist på sjuksköterskor.

Det jobbet jag har nu och det jag kommer att ha kvar när jag är klar ssk innehåller mycket olika sorters omv, en hel del basal omvårdadn och varken jag eller mina kollegor (ssk) har nåt emot att göra det.
  • Ebba Caroline
    Jättekul skrev 2012-05-14 22:07:53 följande:
    Ja, vad ska du göra av alla fast anställda usk? Därför att riksdagen har tagit ett beslut på att nu ska alla vara utbildade ssk? De kan man inte bara sparka ut. Det fungerar inte så i samhället.

Vad jag ska göra? hur menar du? Jag har enbart svarat på TS fråga, att det går rent praktiskt.
  • Ebba Caroline
    Anonym (Nillan) skrev 2012-05-14 22:05:49 följande:
    Läste i en annan tråd att Danska uskor kan bli legitimerade. Är det något för Sverige tro? Ska googla lite, hur det fungerar.

Ska de införas legitimation för usk i Sverige så måste man ändra utbildningen.
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-14 22:12:14 följande:
    Ja,det händer at vi är med vid vårdplaneringar.
    Ronder...en från sin avdelning är med vid genomgångar.
    Inskrivningssamtal ja,
    Nej,dosetterna kollas inte utav ssk.

Delegeringarna delas inte ut som godis,utan man får ju en rejäl genomgång.Minst en på var avdelning har detta ansvaret. O detta är inget privat äldreboende.

Det där att undersktöerska delar dosett är helt fruktansvärt. Och att de är emd på inskrivningssamtalen är bra, men jag förmodar att de hålls av en usk.
  • Ebba Caroline
    Anonym (ändrat) skrev 2012-05-14 22:16:08 följande:
    fast de har väl ändrat en hel del på utbildningen nu!!

Nej. Undersköterska ÄR fortfarande en anställningsformt och inget man utbildar sig till. Ska det bli ett legitimations yrke så kärvs förändringar i anställandet av undersktöerksor samt omvårdadsutbildningen.
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-14 22:19:02 följande:
    Har man inte de kurser som ingår i uska-utbildningenn så blir man anställd som vårdbiträde.

Är upp till varje enskild arbetsgivare.
  • Ebba Caroline
    Venne skrev 2012-05-14 22:22:31 följande:
    Jag tycker inte det är vettigt ärligt talat. Ni har pluggat 3 år och den kompetensen borde användas på ett annat sätt än att torka rumpor. Det handlar inte om att man har något emot det, jag ser det som slöseri med resurser. Man går inte så lång tid på universitetet för att göra samma jobb som ett vårdbiträde utan utbildning. Nej, vill folk ha bort undersköterskor är det i så fall vettigare att ta in vårdbiträden på lägre löner än undersköterskorna som sköter den basala omvårdnaden så att våra ssk kan göra uppgifter som kräver deras kompetens. Kommer säkert bli ramaskri om att jag tycker man kan ersätta usk med vårdbiträden, men ärligt talat SÅ mycket mer kan inte usk. Har man inte personlig lämplighet kommer inte etikkurserna lära dig att vida respekt. Att hantera mediciner kan du lika väl lära dig i praktiken. Jag kunde det mesta på omvårdnadsprogrammet redan innan jag läste det eftersom jag hade jobbat som vårdbiträde! Det var bara ett sätt att få fler jobb. Rent praktiskt blev min enda skillnad som usk att jag fick delegering på insulin.

För övrigt är det samma sak för mig nu som socionom inom LSS. Min kompetens utnyttjas pga att det inte finns så många jobb att välja och vraka mellan. Jag är också satt på en massa uppgifter som borde göras av usk eller vårdbiträde. Resten av mina uppgifter blir lidande då tiden inte räcker till. Men det blir billigare så för arbetsgivaren som bara har bytt ut en vårdartjänst mot min tjänst och lagt på extra ansvar på tjänsten. Man ska inte behöva sköta två yrken på en tjänst! 
    Nu torkar jag inte rumport dagarna i ända. Gör det kanske en gång per vecka.
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-14 22:23:39 följande:
    Fel har aldrig träffat en arbetsgivare som anställer en person utan utbildning som uska. Då blir man vårdare\hab-assistent eller vårdbiträde.

Fast nu är inte undersköterska något man utbildar sig till, utan det är en anställningsfortm. Sedan kan man gå vård- och omsorgsprogrammet och få behörighet att anställas som undesköterska men även där kan arbetsgivaren välja att anställa dig som vb.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?