Inlägg från: Ebba Caroline |Visa alla inlägg
  • Ebba Caroline

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Anonym skrev 2012-05-14 22:29:14 följande:
    Oj vad man inte har förstått Jag arbetar inte själv på sjukhus men det fattar ju vem som helst att sjukhusen inte har någon glädje av att anställa folk utan utbildning. Många blandar ihop utbildningskrav med legitimation.

Va?
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Venne skrev 2012-05-14 22:30:50 följande:
    Nä nu vet inte jag exakt vad du menade med basal omvårdnad, men oavsett vilket så syftade jag mest på uppgifter som vanligen görs av usk. Inte specifikt rumptorkning.

Nja, jag har ju fortfarandet omvårdnadsansvaret som underksöterska och har basal omv i min utbildning. Och ska kunna göra det om det behövs.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Jättekul skrev 2012-05-14 22:32:06 följande:
    Komvux i många kommuner köper in många många kurser. De startar flera ggr varje år. Omvårdnadsutbildning till usk. Jättemånga människor i alla ¨åldrar söker den och med olika erfarenheter från arbetslivet. Den är på ett år och du blir usk när du är klar.

Fortfarande, man blir BEHÖRIG att anställas som usk.
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-14 22:33:10 följande:
    Ja just det va, du får försöka ta till dig ny kunskap.

Du kan ju förklara vad du menar med "Många blandar ihop utbildningskrav med legitimation."
  • Ebba Caroline
    Jättekul skrev 2012-05-14 22:33:48 följande:
    Vad är det för skillnad menar du?

Skillnaden är att du inte är undersköterska förren du anställts som det och då under anställningstiden.
  • Ebba Caroline
    Modgun skrev 2012-05-14 22:40:28 följande:
    Det gjorde jag minsan på kk sahlgrenska. OM jag fick uppgiften deligerad utav en ssk.

Jo, jag har med gjort de då jag jobbat på sjukhus men pga jag är ssk-stud. Men det är ovanligt att ssk delgerar usk att ge medicin. Vet att det händer ibland på nätterna, iallfall där jag jobbar.
  • Ebba Caroline
    Modgun skrev 2012-05-14 22:48:45 följande:
    Detta var på dag/kvällstid, och detta mitt under pågående apu. Så vad har det med att du är ssk student att göra?

Jag tror att jag fick ge medicinen just för att jag är ssk-stud. Var alltså inte under någon praktik.
  • Ebba Caroline
    Modgun skrev 2012-05-14 22:52:33 följande:
    Utbildning? Du menar det där fåniga lilla papper med kuggfrågor? Eller du kanske medade medicinsk grundkurs?

Medicinsk grundkurs är inte samma sak som läkemedelsutbildning.
  • Ebba Caroline
    Modgun skrev 2012-05-14 23:00:07 följande:
    Nej men tillräckligt grundläggande för att man skall ha något slags hum om vad det handlar om. Något dylikt gick jag när jag blev anställd på mitt jobb, vilket inte var långt efter min praktik. 
    Jaha och? Jag var också under utbildning. 

Nja, inte det. Jag har läst både med.grundkurs och läkemedskurser och de skiiljer.

Sista ids jag inte ens kommentera på, så töntigt.  
  • Ebba Caroline
    Modgun skrev 2012-05-14 23:09:01 följande:
    Jag vet att det skiljer.

Vad är det som är töntigt? Jag gick en omvårdnadsutbildning. Det som kan klassas töntigt är att du påminner om en blåblodstant som ser ned på arbetare. 

Jag skrev att jag nog fick det pga jag är ssk-stud men jobbar som undersköterska. Det är inte ens nåt du behöver kommentera.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?