Inlägg från: Ebba Caroline |Visa alla inlägg
  • Ebba Caroline

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Anonym skrev 2012-05-15 06:15:26 följande:
    Det låter som om det var hjärnkirugi att läsa en lista och fördela rätt antal piller i rätt hål i dosetten. Detta gör varje fungerande människa till sig själv hemma. Varför skulle ett vårdbiträde i hemtjänsten (som är läskunnigt) inte kunna göra det utan att någon annan kontrollerar. De skall ju inte göra medicinen, inte ordinera medicinen - bara dela ut den!

Oavsett så är det lätt att det blir fel.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-15 06:26:03 följande:
    Jag arbetar på ett gruppboende, LSS 9:9, vi har ej någon PAS, då vi inte har några patienter, utan boenden/brukare. Vi har tillgång till en SSK som arbetar 75% dag och kväll. Övrig tid vänder vi oss till vårdcentralen eller 1177. Så e re! 

Och den sjuksköterskan som jobbar är antaligen pas (ansvarit över de boende/patientansvarit sjuksköterska)
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (SSK) skrev 2012-05-15 08:28:28 följande:
    Nej, jag tycker inte att man kan ersätta usk med ssk. Det är två olika yrken som båda behövs och vi samarbetar nära varandra. Att ersätta usk med ssk är att nedvärdera och nonchalera usk's jobb, då de har ett annat synsätt än vi ssk. Vi har även olika utbildning, och usk är lite med omvårdnadsinriktade medan vi ssk är lite mer medicinskt inriktade, och det är viktigt för båda grupper att man får ha sitt område och yrkesstolhet. Det är kränkande för många usk att säga att de lätt är utbytningsbara, för deras vana ögon är värdefulla, särskilt när det blir allt mer administration för ssk att ta hand om.

SSk är väl inte speciellt medicininriktigade (det är det läkaren som är) SSK har examen i omvårdad och utbildningen är omvårdadsintriktat.
  • Ebba Caroline
    Jättekul skrev 2012-05-15 10:11:30 följande:
    När man ska arbeta med männiksor på det sättet som en ssk ska göra då tycker iaf jag att man ska ha djupintervjuer för lämplighetens skull.

Fast även om du saknar empati när du börjar läsa till ssk så lär man sig det uner vägen. Man lär sig i hur man ska bemöta andra människor.
  • Ebba Caroline
    Päron1986 skrev 2012-05-15 15:34:26 följande:
    Som underskötersna/personal i hemtjänst är du utsatt, du är ensam, du är i någon annans hem som du delvis har ansvar för, de befinner sig i beroendeställning till dig, du sköter om deras medicinder (flesta fall, inte alla) osv.

Självklart ska man ha utbildning för detta. Att dra saker som "städa och tömma toahinkar kan alla". Ja, men under tiden kastar man ett öga på vårdtagaren, ser efter evt sår, tecken på sjukdom eller något som är annorlunda sen innan du var där. Du ska vara observant på en hel del som du som outbildad inte har en aning om vad det är.

Tecken på stroke, urinvägsinfektiner (tex förvirrning är ett tecken på det, inte alla som vet men det tecknet kan ju även bero på begynnande demens osv). För att inte tala om allt du ska ha kontroll på hos diabetes-vårdtagarna.

Det är fan inget jobb som "vem som helst" kan göra, outbildad. Det kräver kompetens och utbildning. Om man inte prioriterar det, så blir det sämre vård och omvårdnad. Så enkelt är det.
    Självklart finns det undantag, men även de mest underbara vårdbiträden skulle må bra av usk-utbildning såvida de inte jobbat i 20-30 år, då har de reell kompetens och den ska inte undervärderas. Men den kompetensen får du inte på 1-5 år i vården...................................

Om det nu krävs så mycket kompetens och utbildning så får man väl se till att ändra på omvårdandsutbildningen. Göra den bättre så att personal in hemtjänsten/äldreomsorgen har mera kunskap om vad de ska göra.
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-15 15:57:52 följande:
    Vad är det som saknas i utbildningen tycker du? 

En mängd bra saker.
  • Ebba Caroline
    Päron1986 skrev 2012-05-15 16:08:40 följande:
    Utveckla!
    Förbättringar är alltid bra. Vad behövs?
    Har du själv läst det? På vilket sätt är du insatt i vad som ingår i utbildningen?

Nej, jag läste bara två veckor. Men jag anser att allt borde förbättras. Och ska man ha delegering så ska man (enligt) veta vad medicinen är till för samt biverkningar etc.
  • Ebba Caroline
    Nellee skrev 2012-05-15 16:30:53 följande:
    Varför läste du bara två veckor? Du behöver absolut inte svara, är för nyfiken för mitt eget bästa ibland. 

Valde att avbryta för att börja på ssk istället.
  • Ebba Caroline
    Millicent skrev 2012-05-15 18:34:29 följande:
    ojdå... förstår inte hur du kommit till slutsatsen att man kan vara färre händer på en vårdavdelning? Sköterskorna där jag jobbar har häcken full dagarna i ända och de skulle inte kunna både göra det de gör idag och samtidigt ersätta uskor. Inte en chans! Däremot har de kompetensen att utföra eller i vissa fall lära sig att utföra uskornas uppgifter. Patienter i dagens dokumenterande sjukvård får ofta mindre tillsyn och personalkontakt än de skulle behöva. 

En sjuksköterska behöver inte lära sig undersköterskans uppgifter eftersom den redan kan det!
  • Ebba Caroline
    Millicent skrev 2012-05-15 19:30:01 följande:
    Jag tänkte närmast på uppgifter som ssk inte gör eller inte tränat så mycket på. Det kan vara förråd och matbeställningar, KADsättningar, såromläggningar.  Observera nu att jag inte säger att ssk inte kan sätta KAD utan att en nyutexad ssk som fått sin första och enda anställning på en avdelning där usk alltid sätter KAD inte har någon direkt vana av det men kan förstås träna upp det eftersom ssk har alla förutsättningar och bättre teoretisk bakgrund. Likaså har ssk förutsättningar att kunna såromläggningar men de slår inte per automatik de usk som är vana på området. Att lära sig matbeställningar mm är förstås inte några konstigheter. Poängen var att det finns en differentiering i uppgifter mellan usk och ssk och att det inte är givet att man är lika bra på något eller är van vid allt bara för att man har gått en utbildning där man gått igenom det.

Det är också så att själva grunden till mitt inlägg var att TS hävdade att det är ekonomiskt att låta ssk göra uskors jobb för att man helt enkelt kan plocka bort usk utan att anställa några fler. Ssk skulle alltså göra sitt jobb plus uskjobbet. Du får läsa mitt inlägg i den kontexten. 

SSK kan ha stor vana av att sätta KAD även om den anställs på första jobbet (som ssk) på en avdelningen där usk sätter KAD.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?