Inlägg från: Ebba Caroline |Visa alla inlägg
  • Ebba Caroline

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Modgun skrev 2012-05-14 23:12:59 följande:
    Men oj förlåt mig så hemskt mycket. Stackars patienter som får panodil och oxascand av en som råkade skriva fel. Hujeda mig, nu går det snart utför.
    JO det gör det. Ja du har inte hört talas om salutogent arbetssätt märker jag eller patientens självbestämämelse.
    Du tycker det är viktigare att märka ord. Nog om detta nu. Ska jobba imorn, och ge mina stackars vårdtagare deras medicin. *hoppas jag förstår hur jag ska läsa dos-kortet* 

Nej, det spelar ingen roll vad din patient säger. Har du fått en delegering på att ge Agda hennes mediciner så är det skit samma om Agda säger nej. Det är inte upp till henne att bestämma.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Modgun skrev 2012-05-14 23:15:08 följande:
    Varför gjorde du det då?
    Men det är klart. Ssk är så mycket finare. Om man nu ska vara så petnoga så skulle du väl inte heller få göra det? såvida du inte fick skriva detta lilla prov som man får göra , när man ska få delegering

Förmodligen för att jag var ssk-stud. Men nej, egentligen skulle jag inte fått gjort det eftersom jag var där i egenska av anställd undersköterska.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Modgun skrev 2012-05-14 23:18:54 följande:
    Ehh jo.
    Vill inte Agda ha, så får inte jag tvinga i henne sina mediciner. Det trodde jag du fick lära dig i skolan.
    Men om Agda VILL ha dom, så får jag ge dom. Så länge jag har delegering, och om det skett ett övertag.

Nej, du får inte tvinga henne i medicinen. Men hon har inte med om du har delegering eller inte. Har du delgering på att ge Agda medicien så får du det även om hon inte vill att just du ska ge.
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-14 23:21:12 följande:

Vad menar du? Agda har rätt att säga nej varken du eller någon kan tvinga i henne medicin.

Ja, men nu var det inte det som det handlade om. Modgun hävdar att patienten/boenden kan bestämma vem som ska få delegering på medicin till dem, vilket de inte kan.
  • Ebba Caroline

Modgun skrev 2012-05-14 23:25:09 följande:
    Har det inte skett ett övertag, så kan Agda säga * "Anna" kan du vara så snäll och ge mig två panodil ur burken i badrumsskåpet? * Och jag får då ge Agda detta. Agda bestämmer ju själv över hur många panodil hon vill ha.

Agda bestämmer inte om du ska ha delegering på att ge henne medicin eller inte, nåt som du tidigare påstått.
    Modgun skrev 2012-05-14 23:04:33 följande:
    Jag vet vad du menar, försökte vara ironisk.
    Så vitt jag vet så är det viktigare att fråga om det är ok för patienten innan något papper ska skrivas på, om vera 47 tycker det är helt ok att jag ger henne en panodil, så får jag faktiskt ge henne den. Jag vet vad en delegation är och hur man får den. En gång i halvåret får vi gå kurser  som masen håller, som just handlar om medicin och hantering utav den. 

• Ebba Caroline
    Modgun skrev 2012-05-14 23:25:09 följande:
    Har det inte skett ett övertag, så kan Agda säga * "Anna" kan du vara så snäll och ge mig två panodil ur burken i badrumsskåpet? * Och jag får då ge Agda detta. Agda bestämmer ju själv över hur många panodil hon vill ha.

Jag är nästan helt säker på att du inte får de ändå. Utan delegering.
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-14 23:29:00 följande:

Jag har "bara" jobbat på boenden och där fungerar det så att en hel del bestämmer själv över sina mediciner, Modgun kanske hjälpte till att öppna burken vad vet jag. Receptfria läkemedel tar man ur orginalförpackningar jag kommer inte ihåg om det var delegering på det annars var det mest att aminstrera medicin ur apodoser. Sen kan man även i undantagsfall få delegering på att ge receptbelagda piller ur orginalburk.

Om de har hand om sina mediciner själv så ska de han hand om de själv.
  • Ebba Caroline
    Anonym (USKA) skrev 2012-05-14 23:29:05 följande:
    Men  vad snackar du om,du kan inte tvinga i någon mediciner,du har en delegering på att ta fram och erbjuda Agda mediciner,säger hon nej,så är det nej...inget tvång får förekomma.

Ja, jag har inte sagt nåt annt. Men det är frotfarande Agda som besätmmer om jag eller någon annan ska få DELEGERING PÅ ATT GE HENNE MEDICIN. Det är inte upp till Agda att bestämma.
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-14 23:37:21 följande:

Vad är ett medicinövertag?
    Det var ett par år sen men då hade vi delegering på att ta ur orginalburk och att ge receptfria läkemedel när det behövdes tror jag inte ens det behövdes delegering på. Vilken sjuksköterska tänkte du att man skulle ringa kl 03:00 på natten?

har ni ingen resurs? Nattsjuksktöerskor?
  • Ebba Caroline
    Anonym (tidigare usk) skrev 2012-05-15 00:28:44 följande:
    Alltså det här med delegering. 
    Har jobbat på många olika ställen och jag förstår att det blir fel.
    Själv har jag delegerat på mitt nattjobb minst hälften av gångerna utan delegering. Nu har jag väldigt bra läkemedelskoll och kollar både listor, signaturer, tider och så vidare, men på många listor så är det inte ifyllt ordentligt med signaturer att medicinerna är utdelade. 

Vi är två stycken på 5 våningar på natten (40 boenden) varav två demensavdelningar som "helst" ska bemannas hela tiden. Själv hade jag 3 av de våningarna, alltså 24 boenden hela natten (1 demensavdelning). 
    Sjuksköterskan har över 90 boenden på natten.  

Tvivlar på att en syrra skulle utbilda sig i 3 år för att göra det jag gör på nätterna och på morgonen. 
    15 blöjbyten själv, renbädda sängar, torka kiss från golvet och så vidare. Dessvärre är det allt man har tid med, för det trevliga och roliga finns det inte personal för att hinna med sent på kvällen/natten/tidiga morgonen iaf. 
    Du får fortfarande inte ge medicin hipp som happ utan delegering. Oavsett om du har bra läkemedelskoll.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?