tro hopp kärlek skrev 2012-05-15 21:20:24 följande:
Det är väldigt mycket som man lär sig efterhand, som inte ingår i utb.
Visst kan man ersätta usk med ssk men jag förstår inte riktigt vitsen .
Kompetens kan man få både genom utb samt genom att lära sig i arbetslivet.
Ang matbeställningar så menar inte jag iallafall bara antal portioner middag, utan hela månaders matplanering laga maten och med ekonomiskt ansvar att hålla sig inom budget, handla på ica 1 g veckan. Samt beställa ifrån grossisten..
Schemaläggning för hela enheter, semesterplanering. blöjbeställning, vb medicin beställning , beställning av förråd, samt sammanställning sol. dokumentering av sol samt hsl.
Förutom det ansvar för aktiviteter för de boende, tvätt städ läkarbesök, tandläkarbesök, personlig hygien
Diverse såromläggningar, insulin, mediciner, kontakt med anhöriga, samt sköta inköp till de boendes personliga hygien.
Många av dessa saker har jag inte lärt mig under min 3 åriga gymnasie utb , utan den kompetensen som jag har lär jag mig allt eftersom.
Och jag är säker på att en ssk kan göra allt detta med, men var det därför som hon valde att läsa till ssk?
Det förstog jag. Och de kan/får man ofta lära sig under praktiken eftersom det inte är nåt som bara en usk gör, även om de förmodligen är bäst på det. (Sedan bruakr ju inte varken kommunen eller landstinget handla på ica en gång i veckan, man besättler omftast från någon större grossist)
Det ingår i en ssk yrke att göra schemaläggningar och semesterplanering (om man är enhetschef), göra förrådsbeställningar (blöjor, annat material), och dokumentering inom hsl. Sammanställning av SoL misstänker jag (iallfall gjorde min handledare det inom kommunen) att ssk gör inom kommunen.
Även läkarbesök och tandläkarbesök har jag erfarenhet av att en ssk gör. Även såromläggningar, insulin, medisin kontakt med anhöriga gör en ssk.
Tvätt, städ. inköp till personliga ting görs nog mera av en usk.