• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 16:52:13 följande:
    Gjort anspråk på att vet allt? Vart då? 

Ja, har man gjort det på en lab på utbildningen så kan man det rent teoretisk och man vet hur man ska gå tillväga. Fast det kanske inte du gör?! Ja, jag har knappt jobbat på sjukhus (mer än nu de senaste) och ja, jag hävdar fortfarande att allt en usk kan ska en ssk kunna göra eftersom det ingår i ssk uppgifter. Fortfarande det finns inget som är unikt för bara usk. Om jag nu diskuterat med en ssk som jobbat i 20 år så har inte det märkts att vederbörande har jobbat i 20 år som ssk...  
    ..................men du har knappt jobbat på sjukhus?!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-22 17:05:24 följande:
    Så sängliggande patienter på din avdelning har antingen kateter eller uridom och alltid stomi. Är det så att de behöver bajsa vanliga vägen så är de alltid uppegående. Praktiskt . Då kan jag förstå att du har taskig koll på bäcken. Men svårare att förstå hur du kan ha så mycket åsikter och "kunskap" om ssk/usk yrket generellt.

De flesta patienter vi har, har redan stomi eller går på toaletten som vanligt. Därav används det inga bäcken. Har inte ens sett nåt bäcken på avdelningen, så tror inte de finns på avdelningen öht. Tja, jag vet vad det är och vad de används till. Har dock aldrig använd nåt under min tid inom vården. Har sett hur de ser ut däremot.

Kunskaper kommer från när jag jobbat + utbilnding (ssk), inte konstigt med det. Åsikter kan alla ha om olika yrken.   
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (Hallå ja)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 17:15:40 följande:
    De flesta patienter vi har, har redan stomi eller går på toaletten som vanligt. Därav används det inga bäcken. Har inte ens sett nåt bäcken på avdelningen, så tror inte de finns på avdelningen öht. Tja, jag vet vad det är och vad de används till. Har dock aldrig använd nåt under min tid inom vården. Har sett hur de ser ut däremot.

Kunskaper kommer från när jag jobbat + utbilnding (ssk), inte konstigt med det. Åsikter kan alla ha om olika yrken.   
    Hahahaha. 

• Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-22 17:09:15 följande:
    ..................men du har knappt jobbat på sjukhus?!

Ja, jag har knappt jobbat på sjukhus. Vad är det med det? (har jobbat på sjukhus sedan februari och två månader som 18 åring)
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (Hallå ja) skrev 2012-05-22 17:19:15 följande:
    Hahahaha. 

• Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 17:25:36 följande:
    Ja, jag har knappt jobbat på sjukhus. Vad är det med det? (har jobbat på sjukhus sedan februari och två månader som 18 åring)
    Alltså baserar du påståendet att man sällan (eller egentligen menade du ju aldrig) använder bäcken på några månaders erfarenhet från sjukhus.

Ibland kan det vara bra att inte uttala sig allt för kategoriskt särskilt om man hävdar att ssk kan utföra uskuppgifter.
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-22 17:37:56 följande:
    Alltså baserar du påståendet att man sällan (eller egentligen menade du ju aldrig) använder bäcken på några månaders erfarenhet från sjukhus.

Ibland kan det vara bra att inte uttala sig allt för kategoriskt särskilt om man hävdar att ssk kan utföra uskuppgifter.

På den avdelningen jag jobbar på, ja. Vad det gör på andra avdelingar i landstinget eler andra kommuner säger jag ingenting om eftersom jag inte vet.   
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 13:11:57 följande:
    De används inte så mycket längre........
    Då tycker jag du ska ta och fundera på hur du uttrycker dig.
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-22 17:42:39 följande:
    Då tycker jag du ska ta och fundera på hur du uttrycker dig.

Mycket möjligt, eller så kan ju du läsa och förstå innebörden. För en normalt funtat person ska man inte behöva vara övertydlig med allt.
  • Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 17:56:19 följande:
    Mycket möjligt, eller så kan ju du läsa och förstå innebörden. För en normalt funtat person ska man inte behöva vara övertydlig med allt.
    Övertydlig behöver man inte vara. Men om man uttalar sig som om man kan och vet allt men egentligen inte har mer än någon månads erfarenhet som undersköterska från sjukhusvården bör man vara försiktig med att uttala sig allt för kategoriskt. Annars måste man acceptera att man blir ifrågasatt.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?